۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۲۹۳۲۳۲
استاد حوزه علمیه خراسان:

عدم رعایت خطوط قرمز شرعی در نهاد خانواده زمینه ساز انحراف است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر دقت در رفتارها و برخوردهای همسران، گفت: عدم رعایت خطوط قرمز شرعی از سوی همسران در ارتباط با دیگران، سبب انحراف و دغدغه های روانی می شود.
حجت الاسلام موسوي فاضل خراساني

حجت الاسلام سیدابوالفضل موسوی‏‌فاضل‏‌خراسانی، استاد حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به عوامل ایجاد کدورت و فاصله بین زوجین در دوران عقد و پس از آن، افزود: یکی از مهم ترین آفت های زندگی در دوران عقد و پس از آن رعایت نشدن خطوط قرمز شرعی از سوی زن و شوهر در ارتباط با اقوام و دیگران است.

 

وی اضافه کرد: بایستی همسران در برخورد با اطرافیان و اقوام خود خط قرمزهای شرعی را رعایت کنند، چرا که اگر این خطوط رعایت نشود، زمینه ساز انحراف و دغدغه‌های روانی خواهند شد.

 

حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی با بیان اینکه شوخی با نامحرم معنویت را از بین برده و مشکلات مختلف روحی ایجاد می‌کند، ادامه داد: اینکه برخی افراد در توجیه چنین اقداماتی می‌گویند: «من دلم پاک است»، پذیرفتنی نیست.

 

وی اضافه کرد: ریشه عبارت من دلم پاک است به رفتار معاویه باز می‌گردد چرا که وقتی به او اطلاع دادند یزید با زنان شوهردار شوخی می‌کند، گفت یزید دلش پاک بوده و چیزی در دل او نیست!.

 

این مشاور و کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل زمینه ساز کدورت در زوج‌های جوان، موضوع هدایای دوران عقد است، افزود: در این دوران که فامیل و اقوام برای داماد و یا عروس هدیه می آورند، نباید بخشی از این هدایا از سوی مادر عروس و یا داماد برای سایر اعضای خانواده برداشته شود چرا که این موضوعات بعدها در زندگی زوجین دردسرساز می شوند.

 

به گفته حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی، حتی اگر از یک وسیله زندگی، چندین مدل کادو برای زوجین آورده شده و آنها تنها به یک دستگاه آن نیاز دارند، مادر عروس و یا داماد بایستی هزینه کادوهای اضافی را به زوجین بازگرداند و حق ندارند کادوی فرد دیگری را بدون پرداخت پول آن تصاحب کنند.

 

وی همچنین بر رعایت موارد شرعی در برگزاری مجالس جشن عروسی تأکید کرد و افزود: اگر زوجین قصد دارند مجلس عروسی بگیرند لازم است حتما فیلمبرداری و عکاسی با اجازه همه میهمان‌ها بصورت گیرد نه آن که تنها صاحب مجلس اجازه این کار را بدهد.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌ها به خاطر این فیلم و عکس‌ها از هم پاشیده اند، تصریح کرد: اتفاق افتاده که خانم از فیلمبرداری اطلاع نداشته، از این رو در مجلس بی حجاب بوده و سپس تصویرش با فتوشاپ دست کاری شده و باعث شده زندگی اش از هم بپاشد.

 

حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی توصیه کرد: زوج های جوان مجلس عروسی بگیرند اما نه به هر قیمتی و گناه آلود و در این زمینه زوج های طلبه وظیفه حساس‌تری داشته و بایستی پیمانی که با امام زمان(عج) بسته‌اند را محکم گرفته، کوتاه نیایند و از همان ابتدا گناه را از زندگی خود دور کنند.

 

وی با بیان اینکه نباید خشت اول زندگی با گناه همراه شود که اگر این گونه شود دیگر بنای زندگی جواب نمی‌دهد، اضافه کرد: اگر خدای ناکرده طلاب بنای زندگی خود را بر اساس گناه بگذارند، فردا که برای تبلیغ بروند تا بگویند آقایان موسیقی حرام است، یکی بلند می شود و می گوید مگر این تصویر مجلس عروسی شما نیست؟ این هم موسیقی دارد!، بعد آیا می‌توانند تبلیغ دینی کنند؟.

 

این استاد حوزه علمیه یکی دیگر از موارد کدورت زا در زندگی را برخورد متفاوت زوجین با والدین طرف مقابل دانست و افزود: امام علی(ع) می فرمایند: بشر سه پدر دارد پدری که از صلبش به وجود آمده، پدری که به او آموزش داده و پدر همسری که در خانه اوست، بنابراین پدر و مادر همسر، والدین انسان بوده و بایستی رابطه با آنها صمیمی باشد.

 

حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی همچنین با تأکید بر رازداری و آبروداری زوجین و همسران نسبت به یکدیگر، توصیه کرد: نباید یک طرف نقطه ضعف های خانواده همسر را پیش کسی بازگو کند چرا که اسرار آنها رازهای همسر وی نیز محسوب می‌شود، همان گونه که قرآن فرموده حتی اگر زوجین از یکدیگر طلاق هم گرفتند بایستی حرمت‌ها را حفظ کنند./9314/302/ب2

ارسال نظرات