۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۲۹۳۴۳۷
استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا مطرح کرد؛

لزوم توجه به معنویت و اخلاقیات در شهرسازی

خبرگزاری رسا ـ استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا با بیان این که شهرسازی و فرهنگ سازی، تعهد و معنویت می طلبد، گفت: باید به جنبه های مختلف شهرسازی از جمله جنبه معنوی دقت کنیم و شهروند را فراموش نکنیم.
عبدالعزيز ساشادينا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عبدالعزیز ساشادینا استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا، شب گذشته در سومین نشست راهبردی مشهد 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام که در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، به بررسی مژلفه های شهر اسلامی پرداخت.

 

وی با اشاره به ارتباط شهرسازی و شهروندی با یکدیگر  گفت: از جمله چالش هایی که مدیرنیته برای ما به وجود آورده است این است که هدف از شهرسازی چیست و ما را به چه سمتی هدایت می کند؟ مصدر شهرسازی و شهروندی با یکدیگر ارتباط دارد.
 

ساشادینا خاطرنشان کرد:  مسائل شهروندی در مردم ضعیف است مردم به فکر حفاظت محیط نیستند و اگر دید واقعی را نسبت به مردم داشته باشیم، شهرداری می تواند وظایف خود را با این ظرفیت مردمی به خوبی به انجام برساند.

 

استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا ساخت و سازها در شهر را نشان از شهروندان آن شهر دانست و اظهار کرد: مشهد را شهر مدرن است و همه تسهیلات مدرن در این شهر وجود دارد اما به فکر شهروند نیستیم.

 

وی با بیان این که شهرسازی؛ فرهنگ سازی، تعهد و معنویت می طلبد، گفت: باید به جنبه های مختلف شهرسازی از جمله جنبه معنوی دقت کنیم و شهروند را فراموش نکنیم.
 

ساشادینا ادامه داد: امنیت، محبت، انس با طبیعت و گذاشتن میراث برای نسل بعد 4 مقصد مهم در زندگی انسان است که اگر آن ها را در نظر بگیریم به 4 نیاز مدرن انسان را دریافت خواهیم کرد.

 

استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا با اشاره به لزوم نظم و انسجام در زندگی، گفت: زندگی قبله نما و ساعت نیاز دارد زیرا باید نظم و انسجام در آن باشد.

 

وی با اشاره به این که  انسان نیاز به نیازهای اجتماعی، جسمانی،زبانی و معنویات دارد، بیان داشت: اگر این نیاز ها محقق شود به شهر ایده آل دست می یابیم.

 

ساشادینا افزود: انسان امروز بی نهایت تنهاست بنابراین شهرسازی باید تفریحاتی را بیاورد تا مردم از افسردگی خارج شوند.

 

استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا با اشاره به انس و محبت در خانواده های ایرانی اظهار کرد:  توجه به بحث روان انسان ها در فرهنگ ایرانی است و قدر ان دانسته نمی شود در حالی که در آمریکا شاهد آن نیستیم.

 

وی با اشاره به بیداری اسلامی در جهان، تصریح کرد: بیداری اسلامی در جهان شروع شده است و این خیلی مهم است که نیروهای درونی انسان را به سمت دلهای معنوی سوق دهیم.

 

ساشادینا با اشاره به معنویت با اخلاقیات افزود: یکی از مشکل ترین کارهایی که در بحث شهرسازی باید به آن توجه شود معنویت است زیرا برای آن هیچ الگویی نداریم.

 

استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا با بیان این که در شهرسازی مسأله اصلی رفاه انسان است، گفت: در شهرسازی انسان محور است و وجود فیزیکی و ظاهری باید در خدمت انسان باشد.

 

وی با اشاره به این که تفکر است که ما را به سوی مدرنیته هدایت می کند، اظهار کرد: باید شهروندی و دین داری معنوی و اخلاقی در کنار یگدیگر باشند، و به نیاز های روانی انسان امروز توجه شود. این شهر نیست که ما را مدرن می کند بلکه تفکر است که ما را به سوی مدرنیته هدایت می کند./1310/202/ب3

ارسال نظرات