۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۹۳۴۹۲
مدیر مؤسسه قرآنی تمهید خبر داد؛

انتشار 19 جلد از تفسیر قرآن آیت الله معرفت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: به همت 30 نفراز شاگردان مرحوم آیت الله معرفت، حدود 70000 فیش قرآنی جمع آوری شده است و در این راستا اثری ارزشمند با عنوان «التفسیر الأثری الجامع» در حدود 40 جلد کامل خواهد شد که تاکنون 19 جلد آن آماده چاپ است.
بهجت پور آيت الله معرفت (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر مؤسسه قرآنی تمهید و عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه صبح امروز در نشست خبری در مؤسسه تمهید، ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان و حاضران در این نشست و گرامیداشت نهمین سالگرد رحلت آیت الله معرفت، اظهار داشت: آیت الله معرفت حقیقتا شخصیتی بی بدیل و بی نظیر بود که همه توان خود را در خدمت به گسترش و  تعمیق معارف مکتب قرآن و اهل بیت(ع) گذاشت و شبا اخلاص تمام و مجاهدت کامل در صراط مستقیم تبلیغ، نشر و ترویج معارف اسلامی به وسیله پژوهش هایی عمیق همراه با نوآوری، قدم گذاشت.

 

پر کردن خلأها؛ دغدغه مرحوم آیت الله معرفت

وی پر کردن خلأها ونقطه کمبودها در مجموعه مطالعات اسلامی را ازدیگر فعالیت های علمی آیت الله معرفت دانست و یادآور شد: ما امروز با افتخار تمام می توانیم کارهای بزرگ ایشان را به عنوان نقطه ثقل مکتب شیعه در کل جهان معرفی کنیم و انشاءالله درنهمین سالگرد رحلت ایشان جنبه های بیشتری از عظمت ایشان را بیان خواهیم کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به مناسبت سالگرد وفات ایشان گزارشی از فالیت های مؤسسه قرآنی تمهید بعد از وفات این عالم، ارائه داده و گفت: بعد از سال وفات ایشان یعنی سال 1386 مؤسسه با رویکرد جدیدی کار خود را آغاز کرد و توانست اقدامات قابل توجهی انجام دهد که از جمله آن  می توان به سر و سامان دادن به آثار منتشر نشده از ایشان اشاره کرد که به عنوان نمونه «تفسیر اثری جامع» یکی از کارهای نیمه تمام این عالم جلیل القدر است که شش جلد آن یعنی تا پایان سوره بقره نوشته شده بود ولی به همت 30 نفراز شاگردان ایشان حدود 70000 فیش جمع آوری و این اثر ارزشمند با عنوان«التفسیر الأثری الجامع»  در حدود 40 جلد کامل خواهد شد که تاکنون 19 جلد آن آماده چاپ است.

 

وی ادامه داد: تفسیر اثری جامع کتابی با رویکرد جدید در عرصه تفسیر است چراکه هدف مرحوم آیت الله معرفت بر این بود تا تفسیر ی بنویسند تا جمع بین تمام منابع روایی شیعه و سنی باشد و عظمت مکتب اهل بیت(ع) در آن به خوبی روشن باشد چون می دانیم مخاطب اصلی آیات نورانی قرآن وجود نازنین اهل بیت(ع) هستند.

 

التمهید فی علوم القرآن، اثری گرانبها از آیت الله معرفت

مدیر مؤسسه قرآنی تمهید افزود: مرحوم آیت الله معرفت قبل از نوشتن تفسیر به دنبال تدوین مقدمه ای برای تفسیر قرآن از قبیل محکم و متشابه، روشهای تفسیری و دفاع از کرامت قرآن بودند که در ده جلد اما به صورت نامنظم بود؛ اما بعد از وفات ایشان این کتاب هم صورت منظمی به خود گرفت و با عنوان «التمهید فی علوم القرآن» به زبان عربی چاپ شد و تاکنون نه جلد آن ترجمه نیز شده است.

 

وی کتاب نقد شبهات یک کشیش معروف مسیحی بر ضد مکتب اسلام را از دیگر آثار ارزشمند این عالم ربانی خواند و ابراز داشت: ما این کتاب ارزشمند را در مجموعه همان کتاب التمهید قرار دادیم اما بعدها به درخواست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این کتاب را برای مبلغین از حالت طولانی به صورت مختصر درآوردیم که توسط دفتر تبلیغات منتشر شد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: بعد از وفات ایشان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در صدد ارزیابی این عالم وارسته قرار گرفت و در همین زمینه مقالاتی در ارتباط با ایشان در اختیار این پژوهشگاه قرار داده شد و تحت عنوان «معرفت قرآنی» به چاپ رسد که جلد دوم آن مقالات چاپ نشده از ایشان بود که البته مجموعه مقالات ایشان که بالغ بر 200 مقاله است در سایت مؤسسه به آدرس  www.hbv.irنیز موجود می باشد.

 

حمایت مالی مؤسسه از پایان نامه های با محوریت آیت الله معرفت

وی فعالیت دیگر مؤسسه تمهید بعد از وفات آیت الله معرفت را حمایت از پایان نامه هایی دانست و بیان داشت: این مؤسسه از پایان نامه های رده دکتری را که در راستای معرفی چهره ایشان است تا سقف دو ملیون تومان کمک مالی کرده است و در غیر آن نیز کمک های قابل توجهی کرده و این روش را نیز ادامه می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تبیین کرد: روش تدریس آیت الله معرفت در فقه و غیر آن با روش معمول در حوزه ها متفاوت بود بلکه ایشان کارهای فقهی را به محققین می سپردند و آنها نیز بعد از تحقیق مطالب را بع استاد تحویل می دادند که این راه بسیار سریع تر طلبه را در دروازه اجتهاد قرار می دهد؛ در همین راستا مؤسسه این کار را نیز دنبال کرد.

 

مهندسی فرهنگی مسأله ای مهم در حوزه دین

 وی مسأله مهم لازم در جامعه امروزی را بحث مهندسی فرهنگی دانست و ابراز داشت: این مسأله از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز هست چون در معارف اسلامی و دینی مهندسی صورت گرفته اما در مسایل فرهنگی این نکته مغفول مانده است  که ما این بحث را نیز به مجموعه مباحث مرحوم آیت الله معرفت اضافه کرده ایم و در همین راستا مؤسسه تمهید تمرکز خود را روی مباحث پژوهشی قرآن گذاشته و مهندسی در آن را تعقیب کرده است که به شکر خدا در این راه اقدامات ارزنده ای نیز انجام شده است.

 

مدیر مؤسسه قرآنی تمهید ادامه داد: در حال حاضر 40 پژوهشگر برادر و 15 پژوهشگر از میان خواهران در رده ارشد و دکتری چه حوزوی و چه دانشگاهی در جمع خودمان تربیت کره ایم که برای فعالیت های قرآن محور با ما همکاری می کنند.

 

وی گفت: بعد از تحقیقات و مطالعات به عمل آمده در حوزه تفسیر به این نتیجه رسیدیم که این تفسیر در مباحث محتوایی غنی اما از لحاظ روشی با ضعف و کمبود روبرو است چون روش در کنار محتوا گره گشای مسایل فرهنگی است، به همین خاطر سعی کردیم چهار جلد تفسیر قرآن به ترتیب نزول تدوین کنیم که در آن روش ها را از منابع خالص دریافت کرده ایم؛ اما در کنار این چهار جلد چند اثر هم از مباحث نظری از ما در جاهای دیگر منتشر شده است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به فعالیت های دیگر مؤسسه اشاره کرده و ابراز داشت: یکی از این اثرها «شناخت نامه تنزیلی سوره ها» است که با توجه به سیر نزول و فرایند تحولی جامعه مخاطب تدوین شده است و همچنین اثر دیگر «مهارت های بیان تفسیر» است؛ چون در نظام بیان تفسیر خیلی از داشته ها دچار اظطراب است و با اختلاف نظر و سیلیقه ها مواجه است، اما در این اثر سعی کرده ایم مطالب به صورت کارگاهی با محوریت طلاب دروس تخصصی تبلیغ در اختیار آنها قرار بگیرد و تاکنون حدود دو هزار طلبه در کشور این مباحث را به صورت کارگاهی فراگرفته اند.

 

وی اولین تفسیر موضوعی به ترتیب نزول و تدوین کتابی 500 صفحه ای با موضوع حجاب و عفاف را از دیگر فعالیت های ایم مؤسسه برشمرد و عنوان کرد: از قدیم سؤال بوده که چگونه فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه نهادینه کنیم بنابراین مؤسسه به درخواست شورای عالی انقلاب فرهنگی کتابی کاربردی در همین زمینه آماده کرده که در مراحل نهایی انتشار قرار دارد.

 

تولید سه اثر قرآنی با همکاری مؤسسه خاتم الأوصیاء

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پو تشریح کرد: این مؤسسه با همکاری مؤسسه خاتم الأوصیاء دست به تولید سه اثر دیگر با عنوان«آشنایی با علوم قرآن»، «آشنایی با منابع پژوهش های قرآنی» و «جدایی ناپذیری قرآن و اهل بیت(ع)» نیز زده است و همچنین مؤسسه در بحث فعالیت های آموزشی، سعی کرده دوره های تخصصی آموزش تنزیلی قرآن برگزار کرده و در بحث تولید آثار و تربیت شاگرد نیز تلاش های چشم گیری کرده است چون روش مرحوم آیت الله معرفت نیز پرورش طلاب با استعداد بوده است.

 

مدیر مؤسسه قرآنی تمهید در پایان تصریح کرد: در فهم تفسیر و مهندسی آن ما پنج مرحله پیش‌بینی کرده ایم که با همکاری حوزه علمیه خواهران و مؤسسه خاتم الأصیاء سعی کرده ایم دو هزار نفر از طلاب سطوح عالی حوزه را با این روش ها آموزش دهیم.

 

گفتنی است، مراسم نهمین سالگرد ارتحال این عالم ربانی روز جمعه 17 مهرماه ساعت 20 در بیت آن عالم فقید برگزار می شود./1330/پ201/س

 

ارسال نظرات