۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۹۳۵۰۰

نشست علمی نظریه روح معنا در تفسیر قرآن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی در نشست علمی نظریه روح معنا در تفسیر قرآن گفت: این بحث با هدف واکاوی یکی از مسائل مهم در حوزه زبان قرآن و تفسیر برگزار شده و موضوع محوری آن نظریه روح معنا و نقش تفسیری و تأویلی آن است.
حجت الاسلام يزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدیدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی امام خمینی(ره) و نظریه روح معنا در تفسیر قرآن که به عنوان پیش نشست همایش بین المللی قرآن و امام خمینی(ره) در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: این بحث با هدف واکاوی یکی از مسائل مهم در حوزه زبان قرآن و تفسیر برگزار شده و موضوع محوری آن نظریه روح معنا و نقش تفسیری و تأویلی آن است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: علما درباره احکام قرآن عمل به ظاهر را توصیه کرده‌اند، اما در مورد حقایق ماورایی و معارف یا مباحث سلوکی نظراتی مطرح شده است؛ البته زبان عرفی متن و بطنی دارد و عمومی‌تر است.

 

وی یادآور شد: علامه طباطبایی در جلد اول المیزان، معانی حقیقی در ساحت‌های متعدد برای یک لفظ را امکان‌پذیر دانسته است؛ زیرا این فضا، دغدغه کاربست الفاظ حقیقی در زبان عرفی برای معانی ماورایی است.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: امام خمینی(ره) نیز در کتاب آداب الصلوة، این بحث را به همین شکل مطرح کرده‌اند و ذیل تفسیر سوره حمد آورده‌اند «زبان عرفی امکان گسترش دارد» که معیار بحث امام، تعیین و تعین نیست؛ بلکه حقیقت و مجاز است.

 

وی تأکید کرد: در بحث زبان، لازم نیست که واضع اولیه‌ای داشته باشد و همین که عرف از آن معنایش را بفهمد، کافی است؛ بنابراین تبادر و ارتکاز، محور همه مباحث است.

 

حجت الاسلام یزدان پناه گفت: تمام این مباحث در فضای اصولی است و در فضای متافیزیک بسته نشده است؛ همان گونه که حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی در تحلیل اصولی به امکان گسترش زبان عرفی اذعان کرده‌اند./908/پ202/ف

ارسال نظرات