۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۲۹۳۶۴۶
کارشناس مسائل دینی:

طلاب وظیفه اجتماعی خود را فراموش نکنند/ افراد جامعه طلاب را با اخلاق‌مداری و علم می‌شناسند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با اشاره به این که طلبه علاوه بر درس خواندن باید وظایف اجتماعی خود را بدانند، گفت: اکثر طلاب در بحث وظیفه شناسی مشکل دارند و باید طلاب این مشکل را با خواندن کتاب هایی در مورد راه و روش طلبگی برطرف کنند.
 طلاب  طلاب  طلاب

حجت الاسلام هادی میرزایی، کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با توجه به وظایف طلاب در حوزه علمیه، گفت: مهم‌ترین وظیفه طلاب در حوزه های علمیه این است که باید دروس خود را به طور جدی بخوانند تا بتوانند مسائل احکام را از روایات به دست بیاورند.

 

وی افزود: اگر طلاب نیاز جامعه را درک می کردند و می‌دانستند که جامعه به عقائد و احکام به روز نیاز دارد، دیگر طلبه ها وقت خود را صرف کار های بیهوده قرار نمی دادند.

 

حجت الاسلام میرزایی با بیان این که مشکل اساسی طلاب این است که می گویند این دروس حوزه در زمان امروزه فایده ای ندارد، اظهار داشت: درس خواندن طلاب نباید تعطیل شود بلکه باید در تمام عمر خود دروس را ادامه داده و شبهات مردم را جواب دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد نهج البلاغه را بخواند باید قبل از خواندن این کتاب نورانی، دروس حوزه علمیه را همچون جواهرالبلاغه را خوب بخواند زیرا آن چه که در کتاب امیرمؤمنان وجود دارد از تشبیه و دیگر مسائل بلاغی است.

 

کارشناس مسائل دینی با توجه به این که بعضی از علما کتاب مکاسب را از روی تبرک می‌خواندند، یادآور شد: طلاب قدیم اهمیت و احترام خاصی به کتاب های حوزه علمیه داشتند.

 

وی تأکید کرد: طلبه ای که در حوزه علمیه کتاب ها را می خواند، نباید هدف او فقط کسب نمره باشد بلکه باید هدف خودش را برای خواندن کتاب ها، یادگیری دین خدا قرار بدهد.

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به این که طلبه علاوه بر درس خواندن باید وظایف اجتماعی خود را بداند، اظهار داشت: غالب طلاب در بحث وظیفه شناسی مشکل دارند و باید طلاب این مشکل را با خواندن کتاب هایی در مورد راه و روش طلبگی برطرف کنند.

 

وی با بیان این که شناخت از هدف طلبگی و مسیر آن می تواند انسان را در حوزه های علمیه کمک کند، ابراز داشت: کسی که علم را دارد ولی در رساندن این علم به دیگران از خود غرور نشان می دهد، چنین طلبه ای در کار خود موفق نیست.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: افراد غیرحوزوی یک طلبه را با اخلاق و علم می شناسند و اگر یک طلبه ای در زندگی خود یکی از این دو اصل را ندارد باید بداند در ادامه راه خود موفق نبوده زیرا طلابی شرمنده امام زمان(ع) نیستند که علم و اخلاق را در کنار هم ببینند.

 

وی با اشاره به این که شناخت صحیح از مسیر طلبگی مساوی با بندگی کردن در راه خدا است، خاطرنشان کرد: بنده نفس شدن یکی دیگر از آفات طلبه ها بوده که ممکن است طلبه در کار خود موفق نباشد و در نتیجه از حوزه علمیه اخراج شود.

 

حجت الاسلام میرزایی بیان داشت: طلبه در زندگی خود سعی کند که برای انتخاب دوست بسیار سخت گیر باشد زیرا دوست خوب یا بد در زندگی تأثیر زیادی دارد.

 

وی در پایان گفت: طلاب از همان اول طلبگی برای خود استاد اخلاقی را انتخاب کنند تا در موضوعاتی همچون درسی یا اخلاقی با آن مشورت کند.972/302/ب2

ارسال نظرات