۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۲۹۳۶۷۱
با تقدیر از پژوهشگران برتر؛

سومین همایش ملی حدیث رضوی به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ سومین همایش ملی حدیث رضوی امروز با حضور جمعی از مسؤولان و پژوهشگران رضوی از سراسر کشور در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در قم برگزار شد.
سومين همايش ملي حديث رضوي سومين همايش ملي حديث رضوي سومين همايش ملي حديث رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین همایش ملی حدیث رضوی امروز با حضور جمعی از مسؤولان و پژوهشگران رضوی از سراسر کشور در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در قم برگزار شد.


بر اساس این گزارش، در ابتدا حجت الاسلام رسول رضوی دبیر علمی سومین همایش حدیث رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: تعداد مقالات دریافتی 109 مقاله بوده که در 3 مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته است.


وی افزود: این مقالات در مرحله نخست توسط 2 نفر از اساتید از نظر شکلی و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت، از تعداد مقاله های رسیده 40 مقاله به مرحله دوم راه پیدا کرد که در این مرحله 22 نفر از اساتید مقالات را ارزیابی علمی کردند.


دبیر علمی سومین همایش حدیث رضوی با بیان این که اساتیدی از دانشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی و پژوهشگران پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) در ارزیابی مقالات مشارکت داشتند، اظهار داشت: از تعداد 109 مقاله که توسط 133 نفر از پژوهشگران ارائه شد 70 نفر آقا و 63 نفر خانم هستند.


وی ادامه داد: بیشترین مقالات از استان قم با 24 اثر، استان مازندران با 16 اثر و استان خراسان رضوی با 12 اثر بوده است، از نظر مدرک تحصیلی نویسندگان از مجموع 133 نفری که مقاله ارائه کردند چهار نفر رتبه دانشگاهی، 28 نفر استاد یار، 17 نفر دانشجوی دکتری و 28 نفر نیز کارشناسی داشتند.


در ادامه مراسم سه نفر از پژوهشگران به ارائه مقالات خود با موضوعات جایگاه مکاتبات رضوی در حل معضلات کلامی امامیه، اسمای الهی در حدیث رضوی و تحریف ناپذیری قرآن در کلام رضوی پرداختند و ابعاد گوناگون فرمایشات امام رضا(ع) را بررسی کردند.


سپس حجت الاسلام محمد تقی سبحانی نیا مسؤول همایش حدیث رضوی با بیان این که همایش حدیث رضوی در طول 3 سال گذشته به صورت مرتب برگزار شده است، اظهار داشت: دوره نخست این همایش با موضوع احادیث اخلاقی و سبک زندگی با تأکید بر احادیث رضوی برگزار شد که در این همایش 300 اثر از سوی پژوهشگران به دبیرخانه همایش ارسال شد.


وی ادامه داد: دومین همایش حدیث رضوی با موضوع نقش زمانه در صدور روایات رضوی و تأثیر و ثأثر جریانات فکری که در زمان امام رضا(ع) بود برگزار شد، در این دوره با توجه به تخصصی بودن موضوع 50 مقاله به همایش ارسال شد.

 

حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان این که در همایش های گذشته کتاب ها و مکتوباتی برای رونمایی ارائه شد، ابراز داشت: در همایش گذشته کتاب حکمت نامه حددیث رضوی رونمایی شد که در بخش کتبب تخصصی رضوی رتبه نخست را کسب کرد؛ همچنین کتاب مینوی نگاه تو که در جریان این همایش ها رونمایی شد موفق به کسب رتبه دوم در بخش کتاب های عمومی شد.


وی عنوان کرد: در این همایش 109 مقاله ارسال شده که مقالات از نظیر کیفی و علمی در سطح بسیار بالایی قرار دارد، ابعاد بسیاری در احادیث امام رضا(ع) وجود دارد که فعالیت بسیار پژوهشگران را می طلبد.


در ادامه حجت الاسلام دانشی مدیر فرهنگ و ارشاد استان قم گفت: امام رضا(ع) میراث دار عرصه حفظ معارف اسلامی در زمان خود و پس از آن بودند؛ نقش حضرت در تببین اسلام و روایات پیامبر اسلام(ص) بسیار مهم و عظیم است؛ امام رضا(ع) به توسعه و انتشار حدیث جانی تازه داد که امروزه بسیاری از این روایات در اختیار همگان قرار دارد.


حجت الاسلام دانشی با بیان این که بر اساس روایات امام رضا(ع) می توان سبک زندگی و راهبردهای جامعه را ترسیم کرد، ابراز داشت: معارف رضوی زمینه بسیار عالی برای رش و تعالی جامعه است، خوشبختانه از بیش از 15 استان در این همایش شرکت داشته و مقاله ارائه داده اند.


وی عنوان کرد: در پرتو چنین رویدادهایی افزون بر این که نظام جمهوری اسلامی ایران باید بهره مند شود باید در مسیر جهانی کردن فرهنگ رضوی نیز تلاش شود؛ در معارف و احادیث شیعه تمام ابعاد به زیبایی از زبان اهل بیت طاهرین(ع) روایت می شود.


مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: برگزاری چنین همایش هایی می تواند افکار عمومی غیر شیعیان را اصلاح کند و تأثیر مهمی در تبیین دیدگاه های شیعه داشته باشد.


سپس حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری مدیر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان این که متأسفانه فضای سیاسی پس از پیامبر اسلام(ص) اجازه ندارد که جامعه اسلامی بلکه بشر از این علم گسترده استفاده کنند، اظهار داشت: از این رو اکثر امامان نتوانستند که میراث علمی چندانی برجای بگذارند.


وی ادامه داد: یکی از امامانی که نسبتا میراث علمی قابل توجهی از خود برجای گذاشت حضرت رضا(ع) بود، میراث و جایگاه علمی این امام به اندازه ای بود که لقب عالم آل محمد به ایشان داده شد؛ حضرت برای تمامی سؤالات پاسخ داشتند و این پاسخ ها مستند به قرآن بود.


حجت الاسلام والمسلمین ری شهری با بیان این که در کتاب حکمت نامه رضوی 2427 حدیث کوتاه و بلند از امام رضا(ع) نقل شده است، ابراز داشت: از این تعداد هزار و 37 حدیث درباره مسائل فقهی و 434 حدیث درباره مسائل اعتقادی است.


وی عنوان کرد: هرچند تعداد احادیث اعتقادی نسبت به فقهی کمتر است اما از نظر گستردگی و حجم بسیار فراتر از مسائل فقهی است؛ گاهی روایت های اعتقادی حضرت در این کتاب به 25 صفحه می رسد اما غاب روایت های فقهی در چند سطر خلاصه می شود.


مدیر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث نقش امام هشتم در تحکیم مبانی اعتقادی اسلام به ویژه شیعیان را بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: از برخورد و همت جدی حضرت رضا(ع)در زمینه مسائل اعتقادی باید الگو گرفت.


وی اضافه کرد: در زمان حاضر باید از همت امام هشتم الگو گرفت و در حوزه های علمیه برای دفاع از اسلام و مکتب تشیع تلاش کرد، اکنون که همه اندیشه ها به راحتی برای همگان قابل طرح است اگر بخواهیم از اسلام ناب و تشیع دفاع کنیم نیاز به تلاش و همت فراوان داریم.


تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی با بیان این که الگو گیری از فرهنگ رضوی ایجاب می کند که حوزه های علمیه نسبت به مسائل اعتقادی توجه و همت بسیار بالایی داشته باشند، گفت: متأسفانه جای مباحث اعتقادی در حوزه های علمیه خالی است یا اگر جایی دارد بسیار مختصر است.


در پایان این همایش نیز از پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.


بر این اساس مهرداد برون با ارائه مقاله امام رضا(ع) و رفتار با پیروان دیگر ادیان موفق به کسب رتبه نخست این همایش شد، همچنین حجج اسلام مهدی غلامعلی و علیرضا بهرامی به ترتیب با عنوان های جایگاه مکاتبات رضوی در حل معضلات کلامی امامیه و اسمای الهی در حدیث ضوی مشترکا رتبه دوم را کسب کردند.


همچنین خانم ها شیما پویانژاد و زهرا صادقی منش با مقاله تحریف ناپذیرید قرآن در کلام رضوی، سید جما الدین موسوی با مقاله آموزه بداء و توسعه مفهومی آن در اندیشه رضوی و فهمیه شبان زاده با مقاله واکاوی روایات و شخصیت کلامی امام رضا(ع) از دیدگاه محدثان اهل سنت موفق به کسب مقام سوم به صورت مشترک شدند و از آن ها تجلیل به عمل آمد.


همچنین آقایان محسن دیمه کار و ابوالفضل کاظمی با مقاله ابتکارات تفسیری کلامی امام رضا(ع) در استناد آیات قصص و احکام در حوزه امامت و خانم ها زینب السادات حسینی و عالیه روح الله زاده با مقاله اصول و مؤلفه های اخلاقی در تحقق آرمان شهر رضوی به عنوان شایسته تقدیر شناخته شده و از آن ها تجلیل شد.

 

در این همایش از جلد نخست کتاب میراث مکتوب رضوی نوشته آقایان سید محسن مطهری و رضا یاری نیا به دست حجت الاسلام و المسلمین ری شهری رونمایی شد. /1323/پ203/ف

ارسال نظرات