۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۲۹۳۶۸۲
استاد دانشگاه:

آثار نعمت‌های الهی باید در وجود انسان نمایان باشد

خبرگزاری رسا ـ‌ عضو شورای نگهبان با بیان اینکه آثار و نعمت‌های الهی باید در انسان نمود پیدا کند، گفت: انسان‌هایی که نعمت‌های خود را در راهی غیر از بهشت صرف می‌کنند عذاب اخروی را در آغوش می‌کشند.
دکتر محسن اسماعيلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان امشب پانزدهم مهرماه در موسسه فرهنگی شهدای انقلاب سرچشمه تهران در سلسله جلسات تفسیر و شرح نهج البلاغه با اشاره به اینکه آثار و نعمت‌های الهی باید در انسان نمود پیدا کند، ابراز داشت: نعمت به چیزهایی اطلاق می‌شود که آرامش انسان را فراهم کند و مادامی که انسان بینش خود را به سمت خداوند متعال هدایت نکند معنای واقعی و اصیل نعمت برایش تداعی نمی‌شود.

 

وی بالاترین نعمت از دیدگاه امام علی(ع) را نعمت مقام معرفی و تاکید کرد: از بینش امام علی (ع) نعمت مقام، زمانی نعمت نامیده می‌شود که حقی را ایفا کند و اگر انسان را به سوی سیاه‌چال جهنم هدایت کند چیزی جز نقمت نیست.

 

اسماعیلی با اشاره به خطبه 234 نهج البلاغه تصریح کرد: امام علی(ع) در این خطبه نعمتی که فقط به این عالم فانی محدود می‌شود را نادیده گرفته‌اند و تنها نعمتی که در راه بندگی خداوند خلاصه می‌شود را نعمت می‌دانند.

 

این مفسر نهج البلاغه با تاکید براینکه شناخت نعمت افزون بر بینش به عملکرد ما نیز بستگی دارد اظهار داشت: ممکن است نعمتی در بینش ما نعمت محسوب شود ولی ما با عملکر نابخردانه منجر به نقمت شدن آن کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند نعمتی که به انسان ارزانی داشته را تغییر و بازپس نمی‌گیرد تصریح کرد: قوم بنی اسرائیل به سبب اینکه آیات و نعمت‌های خداوند را پس دادند موجب عقوبت و عذاب خودشان شدند.

 

اسماعیلی در ادامه افزود: امام علی(ع) در خطبه 129 ثروتمندانی را که نعمت‌های خود را در مسیری غیراز بهشت مصرف می‌کنند و کسانی که گوش‌هایشان قادر به شنیدن موعظه نیست را هشدار می‌دهد که عذاب اخروی را در آغوش می‌کشند.

 

این مفسرنهج البلاغه با بیان اینکه نعمتی که در راه منافع دنیوی باشد نقمت است خاطرنشان کرد: امام علی(ع) طلحه و زبیر را از جنگ منع کرد و حتی چشم انتظار بازگشت آن‌ها شد ولی آن‌ها به این نعمت بزرگ بی‌توجهی نشان دادند و منافع دنیا را برآن ترجیح دادند و عملکردی که خلاف بینش بود را پذیرفتند و چیز جز نقمت نصیبشان نشد.

 

وی با توجه به سخنان امام علی(ع) در راه‌حل گذر از تبدیل نعمت به نقمت ابراز داشت: پایین ترین درجه آن این است، نعمتی که خداوند برای انسان تدارک دیده است در راه دشمنی خداوند مصرف نکنیم و به کار بردن نعمت علیه منعم مردانگی نیست.

 

اسماعیلی در پایان معطل گذاشتن نعمت را از موارد نقمت دانست و بیان داشت: در برخی از سخنان امام علی(ع) ما شاهد کلمه استصلاح هستیم که نه تنها معنای استفاده صحیح و سالم از نعمت را در بردارد بلکه رشد و تکثیر آن را نیز شامل می‌شود./9668/202/ب1

ارسال نظرات