۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۲۹۳۷۱۹
استاد حوزه علمیه جیرفت تبیین کرد؛

راه کارهای تربیت فرزند سالم و صالح/ شناخت راه ها و اصول تربیت اسلامی بر پدران و مادران ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه جیرفت با اشاره به راه های تربیت فرزندان صالح، گفت: برای تربیت اولاد صالح باید دستورات و توصیه های دینی را از اول تولد کودک در نظر داشت و به موقع و در جایگاه مناسب عمل کرد تا نتیجه لازم را به دنبال داشته باشد.
خانواده با نشاط
حجت الاسلام محمد مصطفی محمدزاده، استاد حوزه علمیه جیرفت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به راه های تربیت فرزندان صالح، گفت: برای تربیت اولاد صالح باید دستورات و توصیه های دینی را از اول تولد کودک درنظر داشت و باید به موقع و در جایگاه مناسب به عمل کرد تا نتیجه لازم را به دنبال داشته باشد.
 
وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) به بیان سیر تربیتی فرزند پرداخت و افزود: اسلام مراحل تربیت فرزند صالح را در چهارده سال اول زندگی می داند و براساس روایت امام صادق (ع) کار آمد ترین زمان تربیت فرزند سن هفت تا چهار ده سالگی فرزند است.
 
وی با تبیین روایت امام صادق (ع)، گفت: در هفت سال اولیه زندگی فرزند، در برخورد با وی باید نرمی و لطافت را اصل دانست و لازم است پدر و مادر از هر گونه امر، نهی و برخورد خشن با وی دوری کنند و در چار چوب ضوابط، به رفتارهای فرزندان خود جهت دهی صحیح بدهند.
 
استاد حوزه علمیه جیرفت با اشاره به وظیفه خطیر پدر و مادر در تربیت فرزندان صالح، اظهار داشت: پدر و مادر باید نام های نیکو برای فرزندان خود اختیار کنند و از هرگونه نام گزاری های بی معنا و بی مفهوم که سبب ضعف روحی فرزندان است، خودداری کنند.
 
وی با اشاره به اثرات نیکوی بیان داستان ها و قصص قرآنی به فرزندان، تاکید کرد: بیان قصه های قرآنی و داستان های زندگی انبیاء و اولیای الهی خلقیات و منش دینی را به فرزندان منتقل می کند و نوعی فضای دینی در ذهن آن ها ایجاد می کند.
 
وی به بیان سومین وظیفه خطیر والدین در بحث تربیت فرزند صالح پرداخت و اشاره کرد: ترغیب فرزندان به واجبات دینی از هفت سالگی به بعد و امر و نهی مهربانانه آن ها نسبت به فروع دین از مهم ترین وظیفه پدران و مادران در امر تربیت فرزند نیکو است.
 
حجت الاسلام محمد زاده، تاکید کرد: والدین باید فرزندان را با نماز آشنا کنند و راه مسجد را به فرزندان خود نشان بدهند؛ نماز مهم ترین عامل برخورداری افراد از معنویت و اخلاق است و این واجب الهی فرد را از فساد های اخلاقی و اجتماعی حفظ خواهد کرد.
 
وی افزود: باید با مهربانی، رفتار مناسب، تهیه هدیه و اخلاق نیکو زمینه اهتمام به نماز را در فرزندان خود ایجاد کرد و نباید از رفتار خشن و تند در این جایگاه استفاده کرد.
 
این کارشناس مسایل دینی با اشاره به چهار مین راه تربیت فرزند صالح، گفت: والدین کاری بکنند که فرزندان به اهل البیت علیهم السلام به ویژه امام حسین (ع) علاقه مند شوند و در این موضوع نباید از اثرات سفر های زیارتی غافل شد؛ چراکه حرم اهل البیت می تواند فرزندان را به دین و خدا جذب کرده و سبب تغییر تفکرات آن ها شود.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اصول کلی تربیت دینی، خاطر نشان کرد: پدر و مادر باید در هر لحظه ای فرزندان خود را به دین و عبادت خداوند متمایل کرده و از هر ظرفیتی در این راه استفاده کنند.
 
وی با اشاره به اصول تربیت فرزندان بعد از چهار ده سالگی، گفت: این سنین، زمان مناسبی برای فشار و زور گویی به فرزندان نیست و در اغلب اوقات این کارها نتیجه عکس خواهد داد.
 
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به علم تربیت، افزود: پدران و مادران باید اهل مطالعه و یادگیری راه ها و اصول تربیت اسلامی باشند.
 
وی با اشاره به خطرات و مضرات استفاده خانواده ها از شبکه های اجتماعی، افزود: عدم کنترل و استفاده بهینه از رسانه های جمعی آثار مخربی را به دنبال دارد.
 
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به وظیفه پدر و مادر در حفظ وحدت و کیان خانواده، تصریح کرد: در مرحله اول باید خود پدر و مادر آگاه باشند و استفاده خود را از این ابزارها قطع و یا مدیریت کنند و در مرحله بعد فرزندان خود را امر و نهی کنند.
 
حجت الاسلام محمد زاده اظهار داشت: دور کردن خود و فرزندان از ماهواره و شبکه های اجتماعی امری عقلایی است و دولت و مسوولان باید به فکر کنترل و مدیریت فضای مجازی باشند.
 
وی به بیان مشکلات جدی ماهواره ها بر خانواده پرداخت و گفت: هدف اصلی شبکه های ماهواره ای تضعیف ارکان خانواده و نابود کردن حقوق افراد در فضای خانواده و ایجاد نوعی افسار کسیختگی فرهنگی و اعتقادی است؛ بنابراین باید از این ابزار فاسد دوری کرد و اطرافیان خود را توجیه و حفظ کرد.
 
استاد حوزه علمیه جیرفت گفت: این که می گویند ماهواره و شبکه های اجتماعی اطلاعات فرد را بروز می کند، گزافه گویی و عدم بصیرت فرد را می رساند؛ این دلیل نوعی مغالطه است چرا که ماهیت این رسانه ها به جهت تشکیک و تضعیف در مبانی دینی و اصول انقلاب بوده است و طبعا اخبار آن ها همین هدف را دنبال می کندو حتی دروغ هم می گویند.
 
حجت الاسلام محمد زاده در پایان گفت: بروز بودن با کسب اطلاعات مفید و کارآمد معنا دارد نه با گذراندن وقت خود در فضای اطلاعات پوچ و بی معنا و حال آن که علاوه براین ماهواره تبلیغ کننده رسمی تجمل گرایی و زیاده خواهی است./9704/302/ب2
ارسال نظرات