۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۹۳۸۲۴
تولیت مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین:

امام خمینی مصداق تکلیف مداری بود/ مبارزه با دشمن ارجح از کسب علوم دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این‌که امام خمینی(ره) مصداق تکلیف‌مداری بود، گفت: رهبر کبیر انقلاب هیچ‌گاه برای امور دنیوی برنامه‌ریزی نمی‌کرد و خود را مکلف به وظیفه در قبال خدا می‌دانست.
حجت‌الاسلام محمد رضا کرباسي، متولي جامعه علميه اميرالمؤمنين(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا کرباسی، استاد برجسته حوزه علمیه پیش از ظهر پنج‌شنبه 16 مهر در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) تهران، گفت: امروز یهودیان مسلمان‌نما حاکم بر حرمین شریفین شده‌اند و ظلم بسیار بزرگی در حق اسلام می‌کنند، ضمن این‌که از هر فرصتی برای ضربه‌زدن به اماکن متبرکه فروگذار نیستند.

وی افزود: از خدا می‌خواهیم هر چه زودتر ریشه آل سعود را از سراسر دنیا ریشه کن کند، ضمن این‌که وظیفه خود می‌دانیم به خانواده‌های داغ دیده عرض تسلیت بگوییم، زیرا درد جانکاهی بر این عزیزان وارد شده است، هر چند که عزیزان این خانواده‌ها به درجه رفیع شهادت نایل شده‌اند.

تولیت مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین با اشاره به آیه‌ «
لا یکلف الله نفسا الا وسعها»، بیان داشت: خداوند متعال  بیش از توان هیچ‌کس برای او تکلیف قرار نداده و هر دستوری که در دین اسلام وجود دارد در حد توان و طاقت وسع بندگان خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرباسی ادامه داد: خداوند متعال مُکلِف است و ما انسان‌ها مُکَلَف هستیم، برخی به تکلیف خود کاملا عمل می‌کنند مانند معصومین، برخی کمتر و برخی مانند کفار کمتر عمل می‌کنند، بنابراین همه ما تکلیف داریم.

وی درباره واژه تکلیف، بیان داشت: این لفظ از عبارت کُلفَت می‌آید ومفهوم آن این است که کاری که انحام می‌شود مشکلات و زحمات فراوانی دارد، بنابراین انجام تکلیف با تنبلی و سستی سازگار نیست، اگر فردی بخواهد انسانیت خود را ثابت کندف باید سختی‎‌ها را به جان بخرد، زیرا فرد طالب سعادت باید ریاضت را قبول کند.

تولیت مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) درباره زندگی اولیای الهی، بیان داشت: این‌که می‌گویند اولیای الهی از مناجات خدا کاملا لذت می‌بردند به این دلیل بود که این بزرگان با تلاش فراوان به مرتبه بالای قرب الی‌الله رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرباسی با اشاره زندگی امام علی(ع)، ابراز داشت: امیرمؤمنان(ع) در هر شب زندگی خود هزار رکعت نماز می‌خواندند و از نماز خود نیز لذت می‌بردند، اما درباره خودمان این‌گونه نیستیم و برایمان خواندن نماز جعفر طیار و یا اقامه نماز شب سختی و مشقت دارد.

وی درباره اهمیت انجام تکلیف، خاطرنشان کرد: وقتی که فرد به تکلیف خود به‌صورت ممتد عمل کند برایش کارها آسان می‌شود، حتی از این‌کار لذت می‌برد و اگر از نماز جا بماند ناراحت نیز می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) با بیان مطلبی درباره سعادت، گفت: خدایی که وجود و نیازهای ما را می‌شناسد، با توجه به شناخت کاملی که از ما دارد، به ما دستورات انجام کارهای دینی را داده است، پس اگر اهدافی را که خدا تعیین کرده عمل شود فرد به سعادت می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرباسی با تأکید بر تکلیف محور بودن، ابراز داشت: در هر تصمیمی که می‌گیریم باید ملاک تصمیم و عمل ما دستور خدا باید باشد.

وی افزود: اصولا انسان در انجام امور زندگی خود به‌دنبال نفع شخصی می‌گردد، حتی درباره انجام تکالیف الهی نیز یک نوع منفعت طلبی را دنبال می‌کند، این نوع تفکر بد نیست اما بهترین کار این است که خود را در همه اوقات تکلیف محور بدانیم.

تولیت مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) با سفارش به طلاب، تأکید کرد: باید طلبه‌های حوزه‌های علمیه شیعی از دسته‌ای باشند که خود را تکلیف محور می‌دانند و به هیچ عنوان برای نفع شخصی کار نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرباسی با اشاره زندگی امام خمینی(ره)، بیان داشت: امام خمینی(ره) نمونه بارز تکلیف محوری بود، ایشان هرگز برای آینده دنیوی خود تدارکی نمی‌کرد و همه شئون زندگی خود را به خداوند واگذار می‌کرد.

وی با اشاره به داشتن الگو در زندگی، تأکید کرد: آیت الله بهجت، رهبر معظم انقلاب و رهبر کبیر انقلاب اسلامی اسلامی افرادی هستند که باید الگوی ما باشند و در زندگی از آن‌ها استفاده کنیم.

تولیت مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) با اشاره به پا گذاشتن روی نفس، تأکید کرد: وقتی تمام وجود فرد در راه خداوند قرار گرفت قطعا او خود را از تمام لذات دنیوی بی نیاز می‌بیند و پا روی دل و خواسته‌هایش می‌گذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرباسی در پایان تصریح کرد: حتی اگر مرجعیت و دروس حوزوی به تاخیر بیفتد ایرادی ندارد اگر فرد بخواهد با دشمن بجنگد، امروز نیز باید با تمام وجود در برابر آمریکا، صهیونیسم و آل سعود بایستیم و از جان مایه بگذاریم./856/202/ب2

ارسال نظرات