۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۹۳۸۵۸
حجت الاسلام نظافت:

اخلاق بهترین سلاح پیش برنده در جنگ فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: اخلاق بهترین سلاح پیش برنده در جنگ فرهنگی است؛ پیامبر(ص) با اخلاق کار خود را پیش بردند، از همین رو ما هم باید روی اخلاق خیلی کار کنیم.
حجت الاسلام محمد جواد نظافت، معاون سابق آموزشي حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت صبح امروز در جلسه درس اخلاق خود که در محل مدرسه عالی برادران جامعه‌المصطفی العالمیه برگزار شد، به تبیین جایگاه اخلاق در بین دسته بندی های مختلف معارف اسلامی پرداخت و گفت: برای طلبه ها اخلاق ضروری ترین بحث در جهت خدمت و کارآمدی است، چرا که اخلاق فلسفه بعثت است و پیامبر(ص) فرمودند «إنّی بُعِثتُ لِاُتَمّم مَکارم الأخلاق.»

 

وی افزود: اگر طلبه ای با وجود سواد اندک اخلاق خوبی داشته باشد، خدمت می کند اما اگر طلبه ای علامه بد اخلاقی شود، به جای خدمت خیانت می کند، چرا که با اخلاق می شود حرف باطل را به خورد مردم داد و حرف حق را هم می توان با بد اخلاقی خراب کرد.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به این که پیشرفت مسیحیت در جهان با استفاده از ابزار اخلاق از سوی مسیحیان رخ داده، خاطرنشان کرد: اخلاق سلاح پیش برنده در جنگ فرهنگی است؛ پیامبر(ص) با اخلاق کار خود را پیش بردند، از همین رو ما هم باید روی اخلاق خیلی کار کنیم.

 

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر لزوم توجه طلاب به حسن خلق در ارتباط با مردم، اظهار کرد: طلبه یک مؤمن اجتماعی است، نه مؤمنی که گوشه خلوت را انتخاب کرده و فقط به دنبال حفظ دین خودش است؛ طلبگی یعنی کار کردن با انسان‌ها پس اخلاق جمعی و ارتباطی و آداب معاشرت برای ما جزو واجبات محسوب می شود.

 

وی در ادامه از «اخلاص»، «رحمت»، «عزت»، «تقوا» و «مدارا» به عنوان اصول تخلق به اخلاق اسلامی یاد کرد و در تبیین مسأله «اخلاص در ارتباط» یادآور شد: اخلاص فقط برای نماز، حج و تلاوت قرآن نیست؛ ارتباطات خالصانه هم داریم، یعنی برای رضای خدا به دیگران نزدیک شویم، نه با طمع.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در همین راستا به آیه شریفه «الأَخِلَّاء یَومَئِذٍ بَعضُهُم لِبَعضٍ عَدُوٌّ إِلَّا المُتَّقِینَ» اشاره و خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط برای تأمین منافع شخصی، اخلاق حیوانات است؛ انسان ها را باید برای خدا بخواهیم؛ اگر یکدیگر را برای خدا بخواهیم روز قیامت از هم متنفر نمی شویم.

 

حجت الاسلام نظافت توجه به خواسته های نفسانی را موجب کاهش اخلاص مؤمن دانست و افزود: اسارت برای شکم خلوص را کم می کند؛ امیرمؤمنان(ع) در حکمت 289 نهج البلاغه دو راه برای خروج از این اسارت بیان کرده و می فرمایند «مؤمن به آن چه در دسترسش نیست، میلی ندارد و وقتی هم به آن می رسد، زیاده روی نمی کند»؛کسانی که عاشق اسلام هستند و وجودشان را وقف اسلام کرده اند، خود را به خدا سپرده و دعوت های خود را بر اساس تقوا اجابت می کنند.

 

وی در تبیین اصل «رحمت» به عنوان یکی دیگر از اصول حسن خلق گفت: رحمت یعنی با نیت مهرورزی به مردم نزدیک شوید؛ سینه ما باید مالامال از مهر به خلق خدا باشد چرا که انسان از هر نژادی دوست داشتنی است؛ هر کس دشمن خدا نباشد، دوست داشتنی است زیرا بر اساس نص آیه قرآن، برائت مخصوص «عدوّ الله» است.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 8 سوره مبارکه ممتحنه که دستور رفتار عادلانه با کفاری که دشمن خداوند نیستند را صادر کرده است، خاطرنشان کرد: با این اخلاق می توان حقانیت شیعه و اهل بیت مظلوم(ع) را به ناآگاهان اثبات کرد؛ امروز و در این سانسور شدید رسانه ای و حضور رسانه های عجیب و غریب دشمنان خدا، همه تهمت هایی که به تشیع می زنند با لبخند و اخلاق از بین می رود.

 

حجت الاسلام نظافت در پایان مجددا بر لزوم خوشرو بودن مؤمنان تأکید کرد و افزود: یکی از درخواست های ما از خداوند در هنگام زیارت امام معصوم(ع) این است که « خدایا ما را «مَحبوبَهً فی أرضِک و سَمائِک» قرار ده.»/820/203/ب2

ارسال نظرات