۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۹۳۸۶۹
سردار نقدی:

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند روحیه جهادی است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی محقق خواهد شد، گفت: ما اعلام کرده‌ایم که بسیج قادر است بی‌سوادی را در عرض دو و نیم سال در کشور ریشه‌کن کند، اما سیستم اداری تمایلی به این کار ندارد، چون در این صورت نهضت سوادآموزی هم باید منحل شود.
سردار نقدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین عصر امروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی به بیان راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش نیروی مردمی بسیج در این راستا پرداخت و اظهار داشت: باید برای استفاده از ظرفیت بسیج برنامه‌ریزی شود.


وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مردمی کردن اقتصاد، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردم الگویی است که در دفاع مقدس جواب داد و ما پیروزی‌های خود را در جنگ مدیون نیروهای مردمی و برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از آن بودیم.


سردار نقدی با بیان این‌که متاسفانه نتوانسته‌ایم این الگو را در اقتصاد پیاده کنیم، افزود: در صورت برنامه‌ریزی درست برای استفاده از توان مردم، جا دارد که همه 70 میلیون جمعیت کشور وارد عرصه کار و تلاش شوند. کار بدون چشمداشت یکی از ویژگی‌های مردم ایران است و این ویژگی، ظرفیت منحصر به فرد کشور ماست، اما در جاهای کمی برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی شده است.


رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی محقق خواهد شد، گفت: ما اعلام کرده‌ایم که بسیج قادر است بی‌سوادی را در عرض دو و نیم سال در کشور ریشه‌کن کند، اما سیستم اداری تمایلی به این کار ندارد، چون در این صورت نهضت سوادآموزی هم باید منحل شود.


وی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی کشت و روش‌های آبیاری به ویژه در استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: تحقق این امر با نگاه اداری و این که کشاورزان به ادارات مراجعه کنند امکان‌پذیر نیست، بلکه باید کارشناسان به سر زمین‌ها بروند و این کار در میدان عمل انجام شود.


سردار نقدی افزود: البته نیروهای اداری برای این کار بزرگ کافی نیست و باید از توان مردم و نیروهای متخصص بسیجی استفاده کنیم، در این صورت کار چندین ساله را در چند ماه می‌توان انجام داد. برخی از کارهای پرحجم و پراکنده وجود دارند که برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد، اما اگر به نیروهای مردمی و بسیج سپرده شوند با هزینه کم و سرعت بیشتر قابل اجراست.


رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به این که 210 هزار کیلومتر نهر خاکی در کشور داریم که سالانه 2.5 میلیارد متر مکعب آب در آنها به هدر می‌رود، گفت: اگر بتوانیم این نهرها را پوشش دهیم می‌توانیم به اندازه یک سد 2.5 میلیارد متر مکعبی آب ذخیره کنیم، در حالی که هزینه و مدت زمان پوشش انهار در مقابل احداث سد واقعا ناچیز است.


همچنین اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی عمل به دستورهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی را تکلیف شرعی همه مسؤولان دانست و با اشاره به اقدامات انجام یافته در این راستا در استان، گفت: اصول و چارچوب سند تدبیر توسعه استان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.


وی با بیان این‌که سند تدبیر توسعه حاصل یک سال مطالعه کارشناسان، اساتید دانشگاهی، مدیران و فعالان بخش خصوصی است، افزود: سند به جای آرمان‌گرایی، بر اساس واقعیت‌ها و پتانسیل‌های استان تنظیم شده است، چرا که برنامه‌های توسعه کشور به دلیل عدم توجه به منابع و امکانات عملا قابلیت اجرایی شدن نداشت.


جبارزاده الگوی مدیریتی دفاع مقدس و مدیریت جهادی را ضرورت انجام کارهای بزرگ و گذر از مشکلات جاری کشور عنوان کرد و گفت: ما در بخش‌های مختلف استان این الگو را به کار گرفته‌ایم و موفقیت‌های بزرگ استان مدیون این رویکرد بوده است. حل مشکل اشتغال نیازمند حرکت جهادی و بسیجی است و سازمان بسیج در این راستا می‌تواند کمک بزرگی برای دولت باشد.


سردار کریمیان، فرمانده سپاه عاشورا نیز با بیان این‌که سپاه یک نیروی صرفا نظامی نیست و در هر حوزه‌ای که لازم بوده با جدیت وارد عمل شده است، خواستار همکاری مسؤولان اجرایی در اجرای بهتر ماموریت گروه‌های جهادی، فعال‌سازی ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی، واگذاری بخشی از پروژه‌ها به بسیج به ویژه پروژه‌های محرومیت‌زدایی و کمک به فروش و صادرات محصولات تولیدی بسیج شد.


گفتنی است، در این نشست پس از تشریح و تبیین اهداف، برنامه‌ها و پروژه‌های سند تدبیر توسعه استان، نحوه همکاری سازمان بسیج سازندگی و استفاده از ظرفیت‌های بسیج در راستای اجرایی شدن این سند و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت./935/102/ب2

ارسال نظرات