۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۲۹۴۱۱۲
کارشناس قرآن اداره کل بنیاد شهید استان کرمان تبیین کرد؛

نبود تفریحات سالم عاملی برای فرو رفتن جوانان در منجلاب نابودی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس قرآن اداره کل بنیاد شهید استان کرمان گفت: براساس فرهنگ اسلامی باید یک تفریح و شادی سالم را به جامعه معرفی کنیم تا جوانان و نوجوانان ما دین گریز نشوند و در منجلاب برخی تفریحات ناسالم دست و پا نزنند.
سبک زندگي

خانم ابوحیدری کارشناس قرآن اداره کل بنیاد شهید استان کرمان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، افزود: داشتن تفریحات سالم یکی از نیازهای یک خانواده ویک جامعه است وتفریحات نقش موثری در شادابی جامعه وانسان دارد.

 

وی اظهار کرد: انسان به طور فطری همان طور که به غذا، خواب، نظافت و استراحت نیازمند است، همچنین به تفریح و سرگرمی سالم نیز نیاز دارد و هیچ کس نمی تواند این نیاز فطری و طبیعی انسان را انکار کند.

 

ابوحیدری با بیان این که خداوند در آیات قرآن انسانها را توصیه می کند از لذایذ حلال دنیا بهره مند شوند، بیان کرد: و خداوند می فرمایند« هر چه که من آفریدم برای شما و چهارپایان آفریدم و چهارپایان را هم برای انسان ها قرار داده ام»

 

وی خاطرنشان کرد: شادی حالت مثبتی دارد که در انسان به وجود می آید و در مقابل غم و اندوه قرار دارد و نوع تفریحات ما به عنوان یک رفتار فرهنگی برگرفته از فرهنگ ما است.

 

ابوحیدری یادآور شد: فرهنگ دینی مابرتفریحات سالم به لحاظ روحی و جسمی تاکید فراوان دارد و باید مجموعه ای از تفریحات سالم را طراحی و به جامعه معرفی کرد.

 

کارشناس قرآن اداره کل بنیاد شهید استان کرمان در ادامه افزود: اسلام دین نشاط و شادابی است و همه انسانها رابه بهره مندی از لذایذ حلال دنیایی توصیه می کند واسلام با شادی انسانها هیچ مشکلی ندارد اما برای حفظ سلامت و کرامت انسانها قیودی را برای آن در نظرگرفته و هرگز به معنای مخالفت با شادی نیست.

 

ابوحیدری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که علی رغم دید و اذهانی که بعضی از افراد نسبت به دین دارند، تصریح کرد: بعضی از افراد دین اسلام را دین حزن، اندوه وغم می دانند،و دین اسلام را دین شادی و نشاط عنوان نمی کنند در حالی دین اسلام همراه با نشاط و شادی است.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند تبارک و تعالی یک سری محدودیت ها و چهار چوب ها را به تفریحات ما در نظر گرفته اند ولی شادابی و تفریح در اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است و سوره نازعات در قرآن کریم بیانگر این واقعیت است.

 

کارشناس قرآن یادآور شد: نشاط یک نوع ارزش است این نشاط وقتی شامل حال آدم می شود که یک تفریحی در زندگی برنامه ریزی کند پس وظیفه داریم که براساس فرهنگ اسلامی یک تفریح وشادی سالم را به جامعه معرفی کنیم تاجوانان و نوجوانان مادین گریز نشوند و در منجلاب برخی تفریحات ناسالم دست و پا نزنند.

 

ابوحیدری تاکید کرد: لزوم داشتن تفریحات سالم در روایات بسیاری آمده است که حضرت علی (ع) می فرماید«مومن را سه وقت است وقتی که در آن پروردگار خود راز ونیاز می کند وقتی که به حساب نفس خویش می پردازد و وقتی که به لذت حلال وخوش می گذراند».

 

وی بیان کرد: متاسفانه برنامه تفریح در کانون گرم خانواده های امروزی کمرنگ شده و در حاشیه قرار گرفته و می طلبد خانواده ها به این امر اهمیت زیادی دهند.

 

ابوحیدری به جایگاه شادی در اسلام پرداخت و یادآور شد: در آیات و روایات ملاکهای برای شادی و تفریح درست که موجب اغفال انسان نشود بیان شده که هم روح وایمان را حفظ می کند و لذت جسمی و روحی را نصیب انسان می گرداند و سوره نازعات در قرآن کریم بیانگر این واقعیت است.

 

کارشناس قرآن رفتن به محیط های همچون جنگل، پارک ها نمایشگاه ها، موزه ها شرکت در گردهمایی فامیلی را ازانواع تفریحات سالم برشمرد.

 

وی با بیان این که امکانات تفریحی در جامعه ما محدود است، گفت: افزایش امکانات تفریحی باید در دستور کار نهادهای مسؤول و متولی این امر قرار گیرد و شهرداری ها متولی تامین نواحی گردشگری و تامین اوقات فراغت در جامعه هستند.

 

ابوحیدری تصریح کرد: شهرداری یک نهاد مردمی است و هزینه اش را مردم تامین می کنند و باید در راستای خدمت رسانی ایجاد الگوهای تفریحی سالم برای مردم را در برنامه های اصلی خود قرار دهد.

 

کارشناس قرآن بنیاد شهید استان کرمان ازجمله تفریحات سالم دیگر را رفتن به گردش و سفرعنوان کرد و افزود: قرآن کریم در گردش و تفریح به دو نکته اشاره دارد یکی اینکه گردش و تفریح بدون اندیشه و تفکر و بدون عبرت و پند پذیری نباشد و دوم باعث آلوده شدن انسان به گناهان دیگر نشود.

 

وی ازجمله تفریحات مومنین که سیره پیامبر بزرگوار اسلام و امامان بوده است شوخی و بازی با همسر و کودکان بیان کرد و یادآورشد: خواندن نماز شب نیز یکی از تفریحات سالم در زندگی است که باعث نشاط درونی افراد می شود.

 

ابوحیدری خاطرنشان کرد: تفریحات باید براساس شرع دین باشد نه ترویج فرهنگ غرب و باید برگرفته از فرهنگ غنی ایران باشد و فرهنگ غنی ایران از قدمت بالایی برخوردار است و نباید این فرهنگ را رها کنیم و به دنبال فرهنگ غرب باشیم که قدمت این فرهنگ نسبت به قدمت ایران ضعیف است.

 

کارشناس قرآن در ادامه یکی از مشکلات جامعه امروز را خلاء فرهنگی در خصوص چگونکی ابراز شادی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در جامعه زیاد در این خصوص کار نشده و مادر ایام سوگواری به خاطر سنن طولانی که از نسل های گذشته به ما رسیده می دانیم چگونه عزاداری کنیم اما در ابراز شادی همیشه راههای تفریط و افراط را طی می کنیم و نباید در ابراز شادی خود از کشورهای بیگانه تقلید داشته باشیم.

 

وی با تایید براین مطلب که ما الگوی مناسبی در ابراز شادی نداریم، اظهار کرد: این خلاء منجر به این شده است که در جامعه شاهد الگو گیری از فرهنگ های دیگر باشیم که همراه با سلیقه شخصی رفتارهای نامناسبی را به اسم شادی انجام دهیم.

 

ابوحیدری بیان کرد: برای تفریح و اوقات فراغت نیازمند همکاری همه دستگاههای اجرایی هستیم چرا که تفریحات سالم مانند یک پازل هستند که باید کنار هم قرار گیرند تاهدف اصلی تشکیل داده شود.

 

کارشناس قرآن اداره کل بنیاد شهید استان کرمان یادآور شد: انسان تنوع طلب است و در بحث تفریحات سالم توجه به روحیات و نیازهای نوجوانان و جوانان از اهمیت خاصی برخوردار است و هر مرحله از زندگی و در هر رده سنی تفریح خاص خود را می طلبد و باید تفریحات سالم متناسب با گروه سنی شان به آنان معرفی کرد./972/303/ب3

ارسال نظرات