۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۹۴۱۶۰
رییس پژوهشکده حج و زیارت:

فاجعه منا از نگاه فقه و شرع مذموم و قابل پیگیری است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده حج و زیارت گفت: اگر در فاجعه منا به سهل‌انگاری مسؤولان عربستان اشاره شود در خوشبینانه‌ترین حالت خود آنها امنیت حرم را مورد مناقشه قرار دادند که از نگاه فقه و شرع مذموم و قابل پیگیری است.
حجت الاسلام عليزاده موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده رییس پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری پیش از ظهر امروز در نشست بررسی راهکارهای حقوقی پیگری فاجعه منا که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به برخی ویژگی‌های فقهی فاجعه منا از نظر اسلام، گفت: بر اساس روایات و آیات تنها جایی که خداوند امنیت آن را تضمین کرده حرم، کعبه و مکه است.

 

وی افزود: هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) خانه خدا را در مکه ساخت از خداوند خواست که این خانه را امن قرار دهد.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به دو نوع امنیت درباره خانه خدا عنوان کرد: امنیت خانه خدا به دو نوع امنیت تکوینی و تشریعی تقسیم می‌شود، در امنیت تکوینی اگر کسی به این خانه تعرض کند هلاک می‌شود.

 

 

حجت‌الاسلام علی‌زاده افزود: در طول تاریخ کسانی که به این خانه تعرض کردند دچار عذاب عظیم شدند که نمونه آن سپاه ابرهه است که از سوی ابابیل از بین رفتند.

 

وی در ادامه با اشاره به امنیت تشریعی بیان داشت: بر اساس امنیت تشریعی خداوند چنین وضع کرده که خانه کعبه باید امنیت داشته باشد، بر اساس روایات و احادیث رسیده از اهل‌بیت(ع) هر کس وارد حرم شود هیچ کس نمی‌تواند به او تعرض کند حتی اگر گناهکار باشد.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری افزود: اهل‌بیت(ع) خود هنگام حضور در حج کمک بسیار زیادی به حجاج می‌کردند بر اساس حرمتی که خداوند برای حاجیان خانه خدا قرار داده است.

 

وی ابراز کرد: امنیت خانه خدا به میزانی است که حتی موجودی از وحوش و درندگان وارد آن شود کسی حق تعرض به او ندارد مگر اینکه برای اشخاص داخل حرم خطر داشته باشد.

 

 حجت‌الاسلام علی‌زاده افزود: امنیت تشریعی افزون بر مکان که خانه خدا است زمان چون ماه‌های حرام را نیز شامل می‌شود که ماه ذی‌الحجه یکی از این ماه‌های حرام است.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در پایان خاطرنشان کرد: اگر در این فاجعه به سهل‌انگاری مسؤولان عربستان اشاره شود در خوشبینانه‌ترین حالت خود آنها امنیت حرم را مورد مناقشه قرار دادند که از نگاه فقه و شرع مذموم و قابل پیگیری است./807/202/ب1

ارسال نظرات