۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۲۹۴۲۶۴
پیش از آیین رونمایی مطرح شد؛

ضرورت‌های تدوین و فصل‌های گوناگون کتاب دین و مبانی ارتباطات

خبرگزاری رسا ـ آثاری که تاکنون درباره علم ارتباطات نگاشته شده، ارزشمند و پاسخ‌گو به نیازهای علمی است اما پراکندگی، ترجمه و غیربومی بودن، جزء نگری و نگاه برون دینی و کمرنگ بودن مباحث دین در این دسته از کتاب‌ها، مهم‌ترین فلسفه نگارش کتاب «دین و مبانی ارتباطات» به شمار می‌آید.
حجت الاسلام و المسلمين بيات دين و ارتباطات

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله بیات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار کتاب «دین و مبانی ارتباطات» خبر داد و گفت: گاه به دانش ارتباطات، به دید علمی نوپا، کم عرصه و کم بهره نگریسته می‌شود؛ در حالی که موضوع آن بسیار مهم و فراگیر است و نه تنها در زندگی اجتماعی انسان‌ها، بلکه در همه ابعاد زندگی مادی و مهنوی و فراتر از آن، در همه نظام هستی جاری و درخور تأمل است.

 

هدف ناشر از تدوین کتاب دین و مبانی ارتباطات

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این‌که دانش ارتباطات، تنها بخش اندک اما مهم و کاربردی در عرصه ارتباطات است، اظهار داشت: موضوع ارتباطات یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مسائل زندگی بشر به ویژه در عصر کنونی است.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره ضرورت‌های تدوین کتاب «دین و مبانی ارتباطات» اظهار داشت: تحولات و تغییرات بسیار جدیدی که در عرصه ارتباطات به وجود آمده، همچنین نبودن کتاب‌های بومی و درسی در عرصه ارتباطات، ضرورت بررسی و پرداختن به این مبحث را بیشتر کرده است.

 

بخش‌ها و فصل‌های گوناگون کتاب

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: کتاب «دین و مبانی ارتباطات» با سه بخش در سیزده فصل و 328 صفحه به چاپ رسیده است.

 

وی بخش‌های این کتاب را آشنایی با مباحث ارتباطات، دین و نظام ارتباطات توحیدی و دین و آینده ارتباطات عنوان کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص این بخش‌ها پرداخت.

 

بخش اول: آشنایی با مباحث ارتباطات

حجت‌الاسلام والمسلمین بیات تأکید کرد: هدف از تدوین بخش «آشنایی با مباحث ارتباطات»، ارائه گزارشی منظم از آخرین مباحثی است که تاکنون در علم ارتباطات مطرح شده است؛ البته با نگاهی نو و دسته‏بندی‏ها و نمودارهای جدید و روشن، تا فراگیر در کنار آشنا شدن با آنها، برای بررسی این مباحث از نگاه دینی آمادگی پیدا کند.

 

وی با بیان این‌که مباحث بخش نخست کتاب در سه فصل تنظیم شده است، تصریح کرد: پرداختن به تفاوت‏های دو واژه «رابطه» و «ارتباط»، تشریح مدل ارتباطی منبع معنا به صورت ساده، توسعه ابزارهای ارتباطی به چهار حوزه نگهداری، تولید، ارسال و دریافت پیام، و تقسیم‏بندی منطقی ارتباط از جهات مختلف، مهم‏ترین ویژگی‏های مباحث این بخش هستند.

 

بخش دوم: دین و نظام ارتباطات توحیدی

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه قرآن و حدیث ابراز کرد: هدف از تدوین بخش «دین و نظام ارتباطات توحیدی»، نگاهی جامع به موضوع ارتباطات از منظر منابع دینی و تطبیق آن با مباحث مطرح شده در علم ارتباطات است، تا فراگیر افزون بر آشنایی با آنچه در منابع دینی در این باره آمده، بتواند با مقایسه، به مزیت‏های مباحث دینی در این حوزه آگاه شود.

 

وی با بیان این‌که مباحث بخش دوم کتاب در شش فصل مطرح شده است، افزود: توجه به ماهیت و کارکردهای ارتباطی دین، ارائه طرح‏واره نظام ارتباطات توحیدی، تشریح انواع ارتباطات انسان، تطبیق و توسعه مدل ارتباطی منبع معنا فراتر از ارتباطات انسانی، بررسی عناصر اصلی و فرعی و گونه‏های ارتباطات در منابع دینی، مهم‏ترین ویژگی‏های این بخش هستند.

 

بخش سوم: دین و آینده ارتباطات

حجت‌الاسلام والمسلمین بیات اضافه کرد: هدف از تدوین بخش «دین و آینده ارتباطات» توجه به چشم‏انداز، پیامدها، لوازم و ظرفیت‏هایی است که توسعه فناوری ارتباطات در راستای جهانی‌شدن دین اسلام دارد.

 

وی افزود: مباحث این بخش از کتاب با نگاهی اخلاقی و تأکید بر ضرورت توجه به مبانی دینی در توسعه و بهره‏گیری از این فناوری، در چهار فصل مطرح شده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تأکید کرد: بررسی ویژگی‏های ارتباطی اسلام به عنوان برترین دین، توجه به رابطه فناوری ارتباطات و مسئله قدرت و لزوم توسعه آن، توجه به روند تکاملی ابزارهای ارتباطی سنتی و صنعتی، نگاهی انسان‏واره به فناوری ارتباطات، ارائه تعریف سلامت و مدیریت ارتباطی بر اساس منابع دینی، مهم‏ترین ویژگی‏های این بخش از کتاب هستند.

 

برگزاری آیین رونمایی

شایان ذکر است، آیین رونمایی از کتاب «دین و مبانی ارتباطات» اثر حجت‌الاسلام حجت‌الله بیات با حضور اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و خبرنگاران روز دوشنبه 20 مهرماه ساعت 9:30در تالار شیخ صدوق(ره) مؤسسه دارالحدیث برگزار می‌شود./997/ت301/ی

ارسال نظرات