۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۹۴۵۶۷
به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین؛

همایش بررسی زوایای حادثه خونین منا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بررسی زوایای حادثه خونین منا به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و با حضور علما و مسؤولان کشوری در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.
بررسي زواياي حادثه خونين منا در مدرسه علميه دارالشفاء قم بررسي زواياي حادثه خونين منا در مدرسه علميه دارالشفاء قم بررسي زواياي حادثه خونين منا در مدرسه علميه دارالشفاء قم بررسي زواياي حادثه خونين منا در مدرسه علميه دارالشفاء قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بررسی زوایای حادثه خونین منا به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و با حضور علما و مسؤولان کشوری در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.


بر اساس این گزارش، در این همایش آیات سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین سعیدی امام جمعه قم و جمعی دیگر از اعضای جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند.


در ابتدا حجت الاسلام فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین ضمن خوش آمد گویی به حاضران تأکید کرد که همه باید با پیروی از رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در مسیر سربلند کردن انقلاب اسلامی قدم بردارند.


حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به دلایل به دست آمده برای وقوع فاجعه منا گفت: سعودی ها اتومبیلی را در جلوی شارع 204 پارک کرده بودند و مأموران نظامی آن ها جلوی جمعیت را گرفتند و این که چرا گرفتند باید بررسی شود.


وی افزود: آنچه مسلم است این است که نیروهای سعودی جلوی حجاج را گرفتند و اجازه استمرار در مسیر را به آنان ندادند، بسیاری از کسانی که در خط مقدم حادثه بودند این برخود نیروهای سعودی را گزارش کردند؛ مأموران سعودی به زائران دستور برگشت داده بودند و این درحالی بود که سیل جمعیت همچنان در حال اضافه شدن به مسیر بود.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که دو طرف جمعیت به یکدیگر رسیدند و در دو طرف خیابان نرده هایی وجود دارد که امکان عبور از آن ممکن نبود، اظهار داشت: کسانی که در جلوی جمعیت بودند به دلیل گرمای شدید، ازدحام و تشنگی بسیار از حال رفتند و روی زمین افتادند؛ زمانی که این مسأله کمی توسعه پیدا کرد هرکس سعی داشت راه فراری برای خود پیدا کند.


وی ادامه داد: جمعیت به صورت یک کلاف پیچیده در هم گرفتار شده بودند که نمی شد آن ها را از یکدیگر جدا کرد، گرمای شدید هوا در آن حالت و با وجود تشنگی بسیار کار را سخت تر کرده بود؛ همچنین زائران الجزایری پس از رمی جمرات که باید مسیر را دور می زدند و به خیمه ها می رفتند در جلوی مسیر قرار گرفتند یا زمانی که فاجعه در حال رخ دادن بود آن ها با رساندن آب درصدد کمک زائران بودند اما هجوم برای دست پیدا کردن به آب نیز در این مسأله مؤثر بود.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که به دلیل عدم رسیدگی و بی توجهی عده ای از افراد در بیمارستان ها فوت شدند، گفت: این حادثه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار گران تمام شد، بسیاری از افراد مهم را در این حادثه از دست دادیم.


وی افزود: 5 نفر از قاریان و گروه تواشیح، آقای رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، سفیر سابق در اسلوونی و حجت الاسلام حسینی امام جماعت صحن جامع رضوی مشهد، 11 نفر از روحانیان کاروان ها و 17 نفر از مدیران و عوامل در این حادثه جان خود را از دست دادند.


سرپرست حجاج ایرانی با بیان این که سعودی ها زمانی که جنازه ها را در سردخانه قرار می دادند کارت های شناسایی را از آن ها جدا می کردند، اظهارداشت: واقعا شناسایی اجساد بسیار سخت بود، سوء تدبیر سعودی ها به تمامی معنای کلمه خود را نشان داد.


وی با اشاره به هشدارهای صریح رهبر انقلاب و تأثیر آن در روند کارها ادامه داد: سخنرانی هشدار رهبر انقلاب خطاب به حکام سعودی آن ها را تکان داد و تأثیر مستقیم بر ادامه پیگیری ها داشت، بیانات صریح و با شجاعت رهبر انقلاب بلافاصله اثرگذار بود که ما تأثیرش را در آن جا دیدیم.


وی عنوان کرد: مجموعه تحقیقات به زودی کامل می شود که ما منتظر هستیم عربستان از زائران ایرانی خالی شود تا بتوانیم پیگیری ها را به صورت جدی ادامه دهیم؛ سعودی ها باید در شیوه برگزاری حج تجدید نظر کنند؛ دیگر شیوه سنتی جواب نمی دهد هنوز عربستان می خواهد با خیمه های سال ها پیش حج را اداره کند خیابان های کنونی جابگوی زائران نخواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر خاطرنشان کرد: بی تدبیری های عربستان بلای جان مسلمانان شده است، متأسفانه هنوز 65 نفر از زائران مفقود هستند.


در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور با اشاره به برنامه های حقوقی بای پیگیری فاجعه منا اظهار داشت: از نظر حقوقی ما یک مسأله رسیدگی نظام دادرسی حقوقی داخل را داریم و یک نظام بین المللی و نکته ای هم که وجود دارد در باب مسائل قضایی و حقوقی نمی گنجد که بحث مذاکره و پیگیری های دیپلماتیک است.


وی ادامه داد: با توجه به تأکید آل سعود و دولت حاکم بر عربستان برای از بین بردن آثار جرم و تمامی مستندات و مخفی سازی آن ها، وظیفه دستگاه های کشور از جمله سازمان حج و زیارت، مجموعه سازمان های اطلاعاتی این است که مستند سازی کنند چون با گذشت زمان برخی مستندات از بین می رود.


دادستان کل کشور با بیان این که باید نهادهای مربوط برای مستندسازی بسیج شوند، ابراز داشت: ما برای هر پیگیری به استنادات نیازمند هستیم، اظهارات شاهدان عینی و گواهانی که گواهی دادند بسیار ارزش دارد؛ بنابراین این مسأله ازاهمیت ویژه ای برخوردار است.


وی عنوان کرد: برای پیگیری امور این فاجعه باید از تمامی ظرفیت ها استفاده کرد و هیچ ظرفیتی نباید نادیده گرفته شود، در ظرفیت های بین المللی اگر عربستان حاضر باشد نسبت به این حادثه رسیدگی کند و در این مورد یک کمیته حقیقت یاب با شرکت جمهوری اسلامی که بیشترین آسیب دیده را دارد تشکیل دهد حتما مورد تأیید و تأکید است.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که اگر بتوان با صحبت و کارهای دیپلماسی کارها را حل کرد مخالفتی ندارین، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که این مسیر یک باب از ابوابی است که می توان فاجعه منا را پیگیری کرد، برای پیگیری های بین المللی سه نوع دادگاه بین المللی داریم.


نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که از ناحیه شخص آقای رییس جمهور باید از سازمان ملل برای تشکیل کمیته حقیقت یاب درخواست شود، خاطرنشان کرد: این که رهبر انقلاب فرمودند باید عملیاتی شود که عملیاتی شدن آن با فرستادن یادداشت رسمی صورت می گیرد.


وی اضافه کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و حتما باید ابعاد پنهان مسأله آشکار شود، بیش از هزار سال از یک مسیر برای رمی جمرات می روند فاجعه امسال امری نبوده که حادثه باشد؛ حادثه به معنای یک امر غیر قابل پیش بینی است اما این مسأله هم قابل پیش بینی و هم قابل پیشگیری بوده است.


دادستان کل کشور با بیان این که در زمینه بستن راه اگر به سهولت نتوانیم قصد نتیجه را ثابت کنیم قصد فعل کاملا قابل اثبات است، گفت: بستن چنین خیابان با وجود ازدحام و و جمعی بسیار فراوان کشنده بودنش کاملا قابل پیش بینی است.


وی افزود: قدم به قدم این سرزمین دوربین هایی وجود دارد و تمام مسائل زیر نظر است اما تمام این فیلم ها را حتی در فضای مجازی جمع کردند، در روزهای نخست حادثه فیلم های آن در فضای مجازی قابل دسترس بود اما با یک جست و جو در اینترنت می توان فهمید که همه آن ها جمع آوری شده است تا ادله از بین ببرند.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که ما به دلیل این که دادگاه بین المللی کیفری تحت سیطره استکبار است به آن امیدی نداریم، اظهار داشت: با این وجود باید عمل به تکلیف کرد و از تمامی ظرفیت ها برای پیگیری و حصول نتایج استفاده کرد؛ از راهی که می توان برای احقاق حق قربانیان اقدام کرد باید انجام شود.


وی ادامه داد: تماس گرفتن و رایزنی دیپلماتیگ با تمام کشورهای آسب دیده موضوعی مهم است که باید پیگیری شود تا با همکاری همه کشورها حقیقت مسأله روشن شود؛ خانواده های آسیب دیده و جا
نباختگان به کنسولگری ما وکالت می دهند تا کارها و تشریفات را پیگیری کنند.


وی اضافه کرد: استکبار و خودخواهی سعودی ها در عرصه های گوناگون بلاهایی بر سر اسلام و مسلمانان درآورده که دل همه مسلمانان از آل سعود خون است، آل سعود تداوم راهبردی جریان استکبار در منطقه است.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که امروز همه مسلمانان متوجه بیت الله الحرام هستند، گفت: این جریان انحراف فکری که آل سعود ایجاد کرده و در حال ادامه دادن آن است، متأسفانه روز به روز در حال سرایت کردن به دیگران است.


وی افزود: این مسأله می طلبد که حوزه ها به ویژه حوزه علمیه قم فعالیت جدی تری داشته باشند، برخی از استان ها و جوانان کشور در خطر همین افکار انحرافی هستند و نوع این انحرافات بسیار خطرناک است؛ این مسأله ایجاب می کند که حوزه های علمیه جامعه را آگاه کنند، نقش حوزویان بسیار مهم و بی نظیر است؛ باید اندیشید که چکار باید انجام داد تا ملت ایران در برابر این هجمه ها واکسینه شود و هم جهان اسلام از این مسائل مصون بمانند.


در پایان این همایش بیانیه ای قرائت شد که اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین ضمن محکوم کردن بی تدبیری های حکومت آل سعود در جریان موسم عظیم حج، خواستار اتحاد امت اسلام برای پیگیری علل حادثه منا و تشکلیت کمیه حقیقت یاب شدند./1323/پ202/ش

ارسال نظرات