۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۹۴۶۷۶
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

مبلغان سطح دانش مخاطب را در نظر بگیرند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه مبلغان برای مردم طوری مطالب را ارائه دهند که قابل فهم باشد، گفت: مبلغان باید سطح دانش مخاطب را در نظر بگیرند.
حجت الاسلام ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در چهارمین سوگواره آموزشی توجیهی بصیرت عاشورایی که با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی و مبلغان اداره اوقاف استان تهران دوشنبه 20 مهر ماه در امام زاده سید جعفر و سید خاتون باغ فیض تهران برگزار شد، با اشاره به تاریخ شیعه گفت: بسیاری از علمای شیعه کلام نافذ داشتند و علت آن بود که نسبت به آنچه می گفتند عمل می کردند.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به فرمایشی از امام صادق (ع) گفت: ایشان می فرمایند که مردم را دعوت کنید به غیر زبانتان، مردم اگر از شما تقوا ببیند دعوت شما را می پذیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عنوان کرد: اگر طلبه هایی که در حجره هستند خیرات و خوبی را ملکه ذهن خود کنند و الان که در حجره ها هستند نماز صبح اول وقت را به جماعت به جای آورند فردا در شهر دیگر هم صبح زود برای نماز اول وقت جماعت بر می خیزید.

 

وی با بیان تأثیر نفوذ کلام در بین مردم و جوان ها، گفت: روحانی موفق کسی نیست که تنها خوب صحبت می کند بلکه روحانی موفق کسی است که در تعامل با مردم و کلام او در بین مردم تاثیرگذار است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم نخستین شرط موفقیت در منبر را خدایی شدن دانست و ابراز داشت: همه چیز از بین رفتنی است و تنها هرچه برای خدا است می ماند، سید الشهدا (ع) به دلیل اینکه به سمت خدا رفت ماندنی شد، همه وقایع تاریخ از بین رفته است اما نهضت عاشورا باقی مانده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه اگر منبری خوب هم نباشد اما برای خدا باشد این منبر ماندنی است، بیان کرد: نخستین کلام این است که به خودمان باز گردیم و بدانیم چه هدفی داریم و باید چگونه به آن عمل کنیم.

 

وی اظهار داشت: اینکه ندانیم منبر چه تأثیرگذاری دارد و تبلیغ چه غوغایی می کند ما را در رسیدن به مسیر موفق نمی کند، پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند که اگر یک نفر به دست تو هدایت شد از آنچه خورشید بر آن می تابد هم بالاتر است، از این رو اگر یک نفر نماز خوان و با حجاب شد کار بزرگی انجام شده است.

 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه تبلیغ باید طوری بیان شود که فرد دچار نفرت نشود، در ادامه گفت: منبر مظلوم واقع شده است و شاهد هستیم در مراسم ها منبرها کم تر مورد توجه قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: در برخی بنرها، نام سخنران تحت الشعاع مسائل دیگر است و منبر نام خودش را پیدا نکرده است، مهم است بفهیم که کار تبلیغ اهمیت خطیر و مهمی  دارد.

 

وی با بیان اینکه برای مردم طوری مطالب را ارائه دهید که قابل فهم باشد، خاطرنشان کرد: نمی توان مطلب را طوری به مردم ارائه کنید که قابل فهم نباشد چرا که همه مردم با سطح دانش متفاوتی در پای منبر ها هستند و مهم است که مطالب شما همه مستمعان را اغنا کند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به تأثیرگذاری زمان و مکان در ارائه مطالب منبر گفت: حرم امام رضا (ع) و یک امام زاده از نظری مکانی برای ارائه مطالب متفاوت است، ایام ماه محرم و یا ماه رمضان از نظر ارئه زمانی با هم متفاوت است، سطح دانش مخاطب را هم باید در نظر گرفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر اینکه محور محتوای مطالب باید غنی باشد، اظهار داشت: بدانید که چرا شما را دعوت کرده اند و چه تخصصی دارید که شما را به منبر دعوت کرده اند.

 

وی با بیان اینکه اگر هر شخصی اهل تقوا و صبر باشد خدا پاداش او را می دهد، بیان کرد: هدف از قصه یوسف در قرآن کریم نشان دان تقوا و صبر حضرت یوسف بود نه اینکه تنها قصه ای بیان شود، اگر قصه و شعری را در منبر می گوید باید حدیث و آیه ای را هم تبین کنید، قصه و شعر در منبر بزرگان جایی ندارد مگر اینکه حدیث و آیه ای هم در کنار آن تبیین شود تا اصل منبر به انحراف نرود.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آنچه منبر را موفق می کند چینش صحیح مطالب است، عنوان کرد: مبلغان باید مطالعه داشته باشند، مطالعه برای اینکه منبر خوبی ارائه شود تاثیرگذار است و همه هنرنمایی در چینش مطالب است که چگونه مثال بزنید.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر تسلط کافی بر مطلب برای ارائه در یک منبر، بیان کرد: برای یک منبر موفق آغاز و پایان مطالب و جمع بندی آن مهم است، اگر مطالب را خوب تهیه کنید سبب می شود از موضوع خارج نشوید و مردم بهره برداری خوبی از مطالب شما داشته باشند.

 

وی با اشاره به فرمایش از امام سجاد (ع) گفت: نباید بهره بردای سیاسی و قومی و قبیله ای از مطالب شما شود و مراقب باشید که از شما به عنوان پلی برای رسیدن به مقاصدشان دعوت نکند.

 

 استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مطالب شما باید حاوی پیام باشد و مردم از آن استفاده اجتماعی کنند، در زندگی تاثیر آن را ببیند و بهره ببرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه نمونه هایی که در برخی مطالب ارائه می دهید مستمع باید ظرفیت پذیرش آن را داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر مخاطب پذیرش درک مطلب را نداشته باشد سبب تکذیب او می شود، از این رو معجزات و کرامت باید به گونه ای مطرح شود که با ذهن مخاطب همخوانی داشته باشد باورپذیر باشد.

 

وی با اشاره به هجوم فرهنگی در جامعه اشاره ای به اولویت ها داشت و تصریح کرد: با وضعیت فرهنگی جامعه بسیار مهم است که از فرصت ایام ماه محرم و عاشورا کمال بهره را ببریم.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با انتقاد از رواج طلاق و کم شدن ازدواج در جامعه بیان کرد: در 20 سال گذشته در برخی استان ها حتی یک طلاق هم ثبت نمی شد اما امروز شاهد هستیم که آمار طلاق افزایش یافته است، در رابطه با مسأله ازدواج هم خانواده ها باید بدانند که نیاز به ازدواج مثل آب و غذا است اگر ازدواج انجام نشود جامعه با بحران مواجه می شود.

 

وی با انتقاد از رواج اسراف در جامعه گفت: اسراف کردن خروج از ریل است، جامعه با اسراف نفت به مشکل برخورد می کند و استقلال سیاسی و فرهنگی او مورد هجمه قرار می گیرد، متکی بودن به نفت منجر شد که در زمان تحریم با مشکل مواجه شویم.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه افزود: از موارد مهم جامعه مسأله نماز است و حتما چند منبر را اختصاص به نماز بدهید چرا که نماز مظلوم واقع شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری نماز را ترمز فحشا و منکر دانست و اظهار داشت: اگر در جامعه گناه باشد جامعه به سمت فحشا می رود، نماز مثل نهر آبی است که فرد در آن خودش را شست‌وشو می دهد و نماز جماعت صبح جامعه را از فحشا و منکر نجات می دهد./818/201/ب1

ارسال نظرات