۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۲۹۴۷۸۸
استاد حوزه و دانشگاه:

صبر بدون منت و سرزنش موجب آرامش انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مهارت های صبر کردن و این‌که صبر بدون منت و سرزنش موجب آرامش انسان می‌شود، گفت: مهارت صبرکردن این است که اگر طرف مقابل مقصر است، من گذشت کنم و صبوری من، زیبا و بدون منت و سرزنش باشد.
کارگاه تربيت فرزند کارگاه تربيت فرزند کارگاه تربيت فرزند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در کارگاه تربیت فرزند که از سوی واحد فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: علم حاصل نمی شود، مگر با نوشتن.

 

وی با اشاره به این که هدف ما در ارتباط با یک انسان باید این باشد که تأثیرگذار در مسیر دین باشیم، ابراز کرد: ما  در زندگی قادر به تغییر هستیم و باید به این نکته توجه کرد که تغییر را باید از خودمان شروع کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر بخواهیم برای مخاطب علم را به عمل برسانیم، بایستی چهار مرحله دانش، بینش، مهارت و انگیزش را طی کنیم، به طور نمونه در مرحله اول باید به او یاد بدهیم که پرخاشگری بد است و بعد او باید بفهمد و درک کند که پرخاشگری بد است.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد با اشاره به این که قرآن بیش از 280 قصه دارد، گفت: خداوند متعال در آیه 58 سوره اعراف می فرماید: «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِدًا کَذَلِکَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ، و سرزمین پاک، گیاه آن به اذن پروردگارش [نیکو] برآید و آن [زمینى‏] که ناپاک است جز حاصلى ناچیز بر نیاورد. بدین‏سان آیات خود را براى مردمى که شاکرند گوناگون بیان مى‏کنیم.». در این شریفه خداوند متعال از تمثیل و تشبیه معقول به محسوس استفاده کرده است.

 

این کارشناس مسائل تربیتی افزود: این آیه مربوط به تربیت فرزند در اتاق خواستگاری است، بدین معنا که دختر با انتخاب همسر خود، در حقیقت پدر برای فرزندان خود انتخاب می کند؛ بنابراین باید دختران و پسران در ازدواج خود دقت کنند.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«السَّعیدُ مَن سَعِدَ فی بَطنِ اُمِّهِ، وَالشَّقِیُّ مَن شَقِیَ فی بَطنِ اُمِّهِ. خوش بخت، کسى است که در رَحِم مادرش خوش بخت شده است و بدبخت، کسى است که در رَحِم مادرش بدبخت شده است.».

 

در زندگی، صبری زیبا و بدون سرزنش داشته باشید
وی با بیان این که به کار بردن تمثیل، شعر، قصه فهم به مخاطب می دهد، ابراز کرد: موفقیت روان شناسان غربی در جذب بیشتر مخاطب این است که مهارت را به مخاطب آموزش می دهند، آن ها خوب حرف می زنند اما حرف خوب نمی زنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که متأسفانه مهارت کنترل خشم را نیاموخته ایم، اظهار کرد: مهارت صبر کردن این است که اگر طرف مقابل مقصر است، من گذشت کنم. دوم این که خداوند متعال می فرماید:« فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلا» ؛ از این رو صبر باید زیبا باشد و بدون منت و سرزنش کردن باشد. 

 

حجت الاسلام داوودی نژاد با بیان این که برای ارتباط گیری با مخاطب باید جذاب باشید، گفت: جذابیت با زیبایی متفاوت است. اعتماد به نفس داشته باشید؛ چرا که اگر خود را باور کنید و اعتماد داشته باشید، انگیزه پیدا می کنید و دیگران نیز شما را باور می کنند.

 

این کارشناس مسائل تربیتی به فلسفه حجاب اشاره کرد و افزود: خداوند متعال به حجاب و پوشش امر فرموده است؛ چرا که هر اندازه زیبایی مخفی باشد، جذابیت بیشتر می شود و اگر در معرض دید دیگران قرار بگیریم، هیجان از بین می رود.

 

وی با بیان این که تفاوت، جذابیت می آورد، ابراز کرد: در روان شناسی ثروت داریم، اگر می خواهید بازاریاب خود باشید، باید متفاوت باشید، در عرصه تبلیغ نیز اگر می خواهید جذاب باشید، باید متفاوت باشید./1309/202/ب2

ارسال نظرات