۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۹۴۸۸۳
معاون فرهنگی شهرداری مشهد:

فلسفه قیام عاشورا، اقامه حکومت اسلامی و استکبارستیزی است

خبرگزاری رسا ـ جلیلی گفت: امروز در جامعه ما عدّه ای می خواهند ولی فقیه را در محاصره زمانی قرار دهند؛ آنها وانمود می کنند امام منحصر به حضرت سیدالشّهدا و طاغوت منحصر به حکومت بنی امیّه است و می گویند علم مبارزه با استکبار منحصر در کربلا 61 هجری است، البته برای امام حسین قمه هم می زنند اما در حقیقت همین ها امام را محاصره کرده اند.
وحيد جليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، در مراسم استقبال از ماه محرم ویژه شاعران، مداحان و مدیران هیئات بسیجی مذهبی استان خراسان رضوی که شامگاه گذشته درمحل جامعه الحسین مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه شریف «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ أَمواتا بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون»گفت: امروز مهم ترین تهدیدی که عقیده ما را تهدید می کند، مسأله تحریف است.

 

وی افزود: مهم ترین توطئه دشمن تخریب چهره شیعیان از خارج و تغییر دادن باورهای راستین به اندیشه های گمراهانه در درون جامعه شیعی است؛ امروز ما به تشیّعی نیاز داریم که ظلم را برنتابد و حسینی جهاد کند و البته این تشیّع امروز سخت مظلوم است.

 

مهم ترین معروف در جامعه ما، حفظ نظام اسلامی است

جلیلی در تعریف اندیشه شیعی راستین اظهارداشت: ما به تشیِّعی نیاز داریم که دین را اقامه کند و برای احیای امر به معروف و نهی از منکر ایستادگی کند. بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب مهم ترین معروف در جامعه ما حکومت و نظام اسلامی و مهم ترین منکر هم استکبارگری و طاغوت است. از این منظر، انقلاب اسلامی بلندترین علم تشیّع راستین بود.

 

معاون فرهنگی شهردار مشهد ادامه داد: بعضی ها به اسلامی باور دارند که تکه تکه شده است؛ اینکه بگوییم نماز و روزه و حج را قبول داریم اما ساده زیستی، جهاد و یا حکومت داری این دین را نمی پذیریم، درواقع به اسلامی باور پیدا کرده ایم که قبله آن در واشنگتن و لندن است. امروز بسیاری از کشورهای منطقه به این اسلام آمریکایی فریب خورده اند؛ امام راحل نمونه کاملی از اعتقاد به اسلام ناب محمّدی است؛ تا جایی که به آیت الله اراکی گفتند نظرتان در مورد آقای خمینی چیست؟ ایشان فرموده بودند اگر آقای خمینی در سال 61 هجری بودند، تعداد یاران امام حسین (ع) 73 نفر می شد.

 

وی محاصره زمانی ولی فقیه را مهم ترین توطئه معاندان دانست و خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که تشیّع راستین را احیا کنیم. امروز در جامعه ما عدّه ای می خواهند ولی را در محاصره زمانی قرار دهند؛ آنها وانمود می کنند امام منحصر به حضرت سیدالشّهدا و طاغوت منحصربه حکومت بنی امیّه است و می گویند علم مبارزه با استکبار منحصر در کربلا 61 هجری است، البته برای امام حسین قمه هم می زنند اما در حقیقت همین ها امام را محاصره کرده اند.

 

حماسه حسینی مملو از درسهای ولایت مداری و استکبارستیزی است

جلیلی تصریح کرد: چرا برخی معتقدند مجالس عزاداری ما نباید سیاسی شود؟ اگر سیاست را از عاشورا بگیریم، چه چیزی از آن باقی می ماند؟ حماسه حسینی مملو از درسهای ولایت مداری و استکبارستیزی است. چرا شعله های شور حسینی جوانان ما، از آمریکا و مستکبران دور بماند؟ عده ای می گویند مبادا از مجالس عزاداری برای سیدالشّهدا (ع) کوچکترین گردی بر دامان کبریایی مستکبرین بنشیند. اینها می خواهند مهم ترین فلسفه قیام اباعبدالله که اقامه حکومت اسلامی و استکبارستیزی است، محو و نابود شود و این همان تحریف تفکّر عاشورایی شیعه است.

 

وی با اشاره به شعر استاد سیدحسن حسینی خاطرنشان کرد: درود بر ان شاعری که گفت «ما در ره عشق نقض پیمان نکنیم، گر جان طلبد، دریغ از جان نکنیم، دنیا اگر از یزید لبریز شود، ما پشت به سالار شهیدان نکنیم». این یکی از حقایق گفتمان شیعی است.

 

معاونت فرهنگی شهرداری مشهد به بیان بعضی از برنامه های این معاونت در دهه محرم پرداخت و اظهار داشت: شهرداری مشهد برنامه های فرهنگی زیادی را برای بزرگداشت محرم و صفر درنظر گرفته است که از جمله انها می‌توان به بزرگداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس توسط هیئات و اقامه آیین سربندگزاری اشاره کرد.

 

جلیلی ادامه داد: رسم است که هیئاتی که ریش سفید و بزرگی را ازدست داده اند، برای تکریم و بزرگداشت آن پیرغلام سیدالشّهدا، تصویر بزرگی از وی را با خود حمل می کنند و در مراسمات خود آن را نصب می کنند. ما در مشهد 8 هزار شهید داریم؛ شهدایی که در راه تفکر حسینی جان خود را نثار کرده اند. یکی از برنامه های ما هماهنگ کردن هیئات و دسته جات مذهبی برای بزرگداشت شهدا است که ان شاالله شاهد آن خواهیم بود.

 

وی در تشریح پیشنهاد دوم خود یعنی اقامه آیین سربندگزاری گفت: سربندگزاری از قدیم در بعضی از هیئات وجود دارد اما امسال به حول و قوّه الهی هماهنگ سازی و یکپارچه سازی خواهد شد؛ در آیین سربندگزاری، پدران شهدا که حقیقتا پیرغلامان واقعی اباعبدالله الحسین (ع) هستند، سربندهای یاحسین، هیهات من الذّله و یا فاطمه (س) را به پیشانی نوجوانان و جوانان هیأت می بندند و با این کار به نوعی مسؤولیت پاسداری از انقلاب که بر دوش شهدا بوده را به نوجوانان و جوانان می سپارند؛ این مراسم هم مشابه مراسم شیرخوارگان حسینی، هرسال باشکوه تر و شایسته تر برگزار خواهد شد.

 

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: توفیق نوکری در آستان سیدالشّهدا افتخار بزرگی است که نصیب شما مداحان و شاعران آن حضرت شده است و امید است خداوند متعال به برکت آستان مقدس حضرت رضا (ع)، این توفیق را نصیب من و سایر همکارانم نیز قرار دهد.

 

شایان ذکر است در این مراسم که با مداحی حاج احمد واعظی ادامه یافت، جمعی از پیرغلامان و مداحان پیشکسوت مشهدی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند./863/202/ب3

ارسال نظرات