۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۹۴۹۱۱
معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

اداره حج برای مصونیت از خودکامگی‌های آل‌سعود شورایی شود

خبرگزاری رسا ـ معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: حج یک مساله بین‌المللی است و دولت عربستان باید بپذیرد که نمایندگانی از کشورهای مختلف اسلامی برای اداره حج شورایی واحد تشکیل دهند.
حجت الاسلام سيد حامد علم الهدي
حجت‌الاسلام سیدحامد علم‌الهدی، معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که برگزار کنندگان حج باید پیش‌بینی کنند اگر چنین اتفاقی افتاد، چگونه مصدومین حادثه را نجات دهیم، ابراز داشت: این یک امر بدیهی است؛ امروز با پیشرفت‌هایی که از نظر تکنولوژی شده است، این وقایع هم قابل پیش‌بینی و هم قابل پیشگیری است و هم می‌توان بسیاری از مصدومین را نجات داد.
 
معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: این که یک دولت خودکامه می‌خواهد امتیاز خادم الحرمین را برای خودش ثبت کند اما در عمل هیچ خدمتی ارائه نکند، غیر قابل توجیه و پذیرش برای ملت‌های مسلمان است.
 
وی با تأکید بر این که دولت عربستان باید بپذیرد که نمایندگانی از کشورهای مختلف اسلامی برای اداره حج شورایی واحد تشکیل دهند، تصریح کرد: ما امیدوار هستیم حکام سعودی سر عقل بیایند، منصفانه فکر کنند و سهل انگاری‌ها را بپذیرند، خسارت‌ها را بپردازند و از ملت‌های مسلمان، کشورهای اسلامی و میهمانان خدا عذرخواهی کنند و برای آینده قبول کنند حج یک مساله بین‌المللی است و اختصاص به یک کشور ندارد که بخواهد همه مسائل حج را مدیریت کند.
 
حجت‌الاسلام علم‌الهدی حج را میراث ماندگار نبوی و از واجبات دین اسلام برشمرد و افزود: این میراث فرهنگی، بیش از 1400 سال است که توسط مسلمانان برگزار و بزرگ داشته شده است؛ این که دولتی خودکامه بخواهد با سوء تدبیری های خود در روند برگزاری آن اخلال ایجاد کند و هزاران مسلمان را در حرم امن الهی به کام مرگ بکشاند، اصلا پذیرفته نیست و مدیریت حج برای در امان ماندن از این خودکامگی‌ها نیاز به یک مدیریت واحد از سوی همه مسلمانان جهان اسلام دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: باید نهادهای بین‌المللی اسلامی فکری برای این مشکل کنند و برای مدیریت صحیح حج برنامه ریزی کنند./805/ت302/ف  
ارسال نظرات