۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۹۴۹۶۲
استاد حوزه:

خانواده حسینی الگوی خانواده متعالی در طول تاریخ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عاشورا فقط به قیام علیه ظلم و بدعت محدود نشده و درس‌های مختلفی برای یادگرفتن دارد، گفت: مهم‌ترین درسی که می‌توان از خانواده امام حسین(ع) گرفت درس مهروزی و ایثار است که همین موضوع خانواده حسینی را الگوی خانواده متعالی در طول تار یخ قرار داده است.
امام حسين (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم خدابخشی عصر امروز در برنامه خانه مهر از رادیو معارف با بیان اینکه عاشورا فقط محدود به قیام علیه ظلم و بدعت نیست بلکه درس‌های دیگری هم برای آموختن دارد، گفت: جالب‌ترین نکته و درس در واقعه عاشورا برای مردم نحوه برخورد امام حسین(ع) با زن، فرزند و اصحاب خود بوده که برای ما شاخص ترین الگوی سبک زندگی اسلامی را ترسیم می کند.

 

وی افزود: در تمام وقایعی که در کربلا و در روز عاشورا اتفاق افتاد شما نمی‌توانید لحظه‌ای را پیدا کنید که در آن امام حسین(ع) یا اعضای خانواده ایشان در اثر فشار تشنگی و یا خوف از دشمن لب به شکایت گشوده و امام(ع) را نارحت کرده باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه در زندگی های امروز به محض اینکه مشکلی پیش می‌آید و یا فقر به سراغ خانواده رفته نه تنها زن و فرزند شوهر را همراهی نمی‌کنند بلکه با گله گذاری های مداوم و شکایت موجب فرسایش روحی مرد شده و عرصه زندگی را بر خود و دیگران تنگ می‌کنند که این امر به دلیل داشتن نگاه مادی به زندگی است.
 

 

خدابخشی اظهار کرد: اما اگر عاشورا را نگاه کنید شما نمی‌توانید لحظه‌ای را ببینید که حضرت زینب(س) و کودکان به خاطر سختی راه و تشنگی از حضرت امام حسین(ع) انتقاد کرده باشند بلکه همیشه یکدیگر را با لحن شیرین «جانم به فدایت» مورد خطاب قرار می‌دادند و بیشترین عشق را نثار یکدیگر می کردند.

 

وی افزود: بی بی رباب پس از شهادت فرزندان خود و پس از شهادت حضرت علی اصغر(ع) حتی یک لحظه هم به خود اجازه نداد که به امام حسین(ع) انتقاد کند بلکه با دلی شکسته گفت این قربانی در نزد خدا ناچیز است و هرگز حاضر نشد با نگاه‌های خود امام حسین(ع) را به خاطر این عمل مورد تحقیر قرار دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آن‌قدر زندگی و مهروزی امام حسین(ع) به بی بی رباب زیاد و شیرین بود که ایشان هرگز حاضر شدند پس از امام حسین(ع) زیر سایه‌ای قرار بگیرند چون در صحرای کربلا جسم بی جان امام حسین(ع) را زیر آفتاب دیده بودند و تحمل سایه را پس از همسر دلبندشان نداشتند.

 

خدابخشی با اشاره به اینکه برخورد امام حسین(ع) با طفلان کاروان به ویژه دختر خردسالشان به حدی دلچسب بود که وقتی کودک فهمید از مَحبت و گرمای سینه پدر محروم شده از نبود او جان به جان آفرین تسلیم کرد و زندگی بی پدر را نخواست، گفت:این موضوع نشان می‌دهد چقدر امام حسین(ع) به فرزندان خود توجه داشته و به آن‌ها رسیدگی می کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: چه خوب است ما هم این ماه محرم را آغاز تولد دوباره خود قرار دهیم و سعی کنیم زندگی را به تبعیت از خانواده امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در کام یکدیگر به‌خصوص در اوج سختی‌ها شیرین کنیم تا دیگر زندگی برای ما تلخ نبوده و قبر برایمان آرامشگاه نشود بلکه خانه ما محل آرامش ما باشد.

 

خدابخشی یادآور شد: به حقیقت حضرت زینب(س) در کربلا صبوری را به اوج ر ساندند به گونه‌ای که هیچ‌کس از زندانبانان کاروان ایشان یکبار از این بانوی بزرگوار و خانواده امام حسین(ع) کوچکترین گله و شکایتی را نشنیدند./968/پ202/ی

ارسال نظرات