۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۹۴۹۶۴
از سوی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی؛

برنامه های حرم مطهر ثامن الحجج ویژه دهه اول محرم‌الحرام تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ برنامه های دهه اول محرم بارگاه ثامن الحجج از سوی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی و معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تشریح شد.
نشست خبري تشريح برنامه هاي دهه اول محرم حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در آستانهفرا رسیدنمحرم الحرام امروز ظهرنشست خبری مشترک معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی و معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی جهت تشریحمجموعه برنامه‌های حرم رضوی ویژه عزاداری و سوگواری ایام شهادت سیّد و سالار شهیدان در جوار حرم رضوی برگزار شد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه عزاداری حرم مطهر رضوی در این ایام باید به عنوان الگو مطرح باشد، اظهار کرد: 12 عنوان برنامه تبلغی ـ مذهبی در قالب های سخنرانی، نشست و گفتمان، محافل قرآنی، مرثیه سرایی و عزاداری با محور «سبک زندگی اسلامی» و «امربه معروف و نهی از منکر»؛ در راستای احیای این واجب فراموش شده در دهه اول محرم الحرام برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: 180 برنامه مرثیه سرایی و عزاداری با حضور مداحان اهل بیت برجسته و مطرح کشوری در تمامی اماکن متبرکه برگزار می شود.ویزه برنامه های عزاداری و سوگواری ایام شهادت سالار شهیدان پس از اقامه نماز صبح تا پس از اقامه نماز عصر بهد طور مداوم در حرم رضوی برگزار می شود تا زائران به اقتضای زمان خود از فیوضات این فرصت عظیم بهره مند شوند.

 

وی تصریح کرد: سلسله جلسات تبیین معارف با عنوان «در محضر سفینة النجاة» با حضور علمای برجسته ای چون آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، حجج الاسلام محسن کازرونی، شریعتی تبار، باقر فرزانه، گرایلی، طباطبایی، صداقت زاده و رضایی تهرانی برگزار می شود.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود:120 جلسه تبیین معارف حسینی در دهه اول محرم ویژه خواهران در رواق های دارالاجابه و دارالحکمه در دو نوبت صبح و عصر نیز دایر می‌شود.

 

اجتماع دانش آموزی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: سه شنبه 28 مهرماه همزمان با ششم محرم اجتماع دانش آموزی با تأسی از حضرت قاسم بن حسن(ع) تحت عنوان «احلام از عسل» ساعت 9:30 در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: این برنامه که با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است، دانش آموزان در قالب این اجتماع اقامه به عزا و سوگواری می پردازند.

 

وی برگزاری باشکوه ترین محفل شیرخوارگان جهان اسلام همزمان با اولین جمعه ماه محرم و مصادف با 24 مهرماه در بارگاه منور ثامن الحجج را از برنامه های مهم دهه اول محرم الحرام عنوان کرد.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: ویژه برنامه عزاداری تاسوعای حسینی از ساعاتی ابتدایی بامداد جمعه نهم مهرماه در رواق امام خمینی(ره) با قرائت دعای ندبه آغاز می شود و تا ساعاتی پس از اقامه نماز جمعه ادامه دارد.

 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: همزمان با شب عاشورا نیز محفل انس با قرآن کریم در جمع زائران و مجاوران رضوی برپا می شود و مقتل خوانی روز عاشورا نیز از سوی حجت الاسلام جعفر اسلامی صورت می‌گیرد.

 

وی با اشاره برگزاری 140 حلقه معرفت، گفتمان و نشست های تخصصی اظهار کرد: سلسله جلسات معرفتی پرسمان دینی با موضوعات متناسب با این ایام هفت روز پی در پی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مدرسه پریزاد برگزار می‌شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت:21 پایگاه ارسال برنامه های حرم رضوی از طریق بلوتوث و اینترنت وایفا ویزه زائران رضوی در صحن و سرای رضوی مستقر است.

 

وی ارسال بسته های فرهنگی دیجیتال به 27 نهاد کشوری از طریق سامانه مشترکین را از دیگر خدمات آستان قدس رضوی در این دهه بیان کرد.

 

حجت الاسلام حسینی یادآور شد: مراسم عزاداری و سوگواری اباعبدلله الحسین(ع) ویژه زائران غیر ایرانی اردوزبانان، عرب زبانان، انگلیسی زبانان نیز در رواق های دارالمرحمه ، غدیر و کوثر به مدت 10 شب برگزار می شود.

 

تشرف پنج هزار هیأت مذهبی

در ادامه این نشست معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: با پیش بینی دو و نیم میلیون تشرف به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در دهه اول محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی آماده خدمتگزاری هستیم.

 

سیدخلیل منبتی افزود: پیش بینی می شود بیش از پنج هزار هیأت مذهبی از شهرستان های غیر از مشهد در روز تاسوعا و عاشورای به حرم رضوی مشرف شوند.

 

وی ادامه داد: از روز چهار شنبه ساعت 5:30بامداد حرم رضوی در صحن انقلاب اسلامی آماده میزبانی هیئت های مذهبی از سراسر کشور است که این هیئات برای حضور در حرم رضوی باید در سردرب غربی صحن جامع ثبت نام به عمل آورند حضور هیئات غیر ایرانی نیز مشروط به ثبت نام است.

 

منبتی با تأکید بر این که معرفی شاخصه ها و شعائر اسلامی از مهم ترین اهداف برنامه های آستان قدس رضوی است، بیان کرد: برنامه های آستان قدس موقوفه محور است بنابراین در این راستا پنج مراسم برابر با نیات واقفان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: هر روز صبح دوهزار نفر و هر شب سه هزار نفر از هیأت های مذهبی شهرستانی مهمان خوان پربرکت رضوی می‌شوند.

 

مطابق برنامه هرسال آیین خطبه خوانی در شام غریبان با حضور جمع کثیری از خادمان بارگاه امام رضا(ع) برگزار می شود که مسیر حرکت خدام رضوی در این مراسم از چهارراه شهدا به مقصد حرم رضوی است.

 

مراسم خطبه خوانی با حضور آیت الله عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و جمعی ازمسؤولان کشوری و لشکری، علما، فضلا و طلاب برگزار می شود./1308/201/ب2

ارسال نظرات