۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۲۹۴۹۸۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خبر داد؛

اعزام 2 هزار مبلغ برادر و خواهر به سراسر استان خراسان رضوی در ماه محرم‌

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره اعزام مبلغان در آستانه محرم به نقاط مختلف استان، گفت: امسال 2 هزار و 400 مبلغ به سراسر استان و استان‌های همجوار برای محرم اعزام خواهند شد که از این تعداد 400 نفر به استان‌های دیگر و 2 هزار نفر به نیز سراسر استان اعزام می‌شوند.
حجت الاسلام سيد محمود مرويان مدير کل تبليغات اسلامي خراسان رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی امروز 21 مهرماه در نشست خبری تشریح برنامه محرم و صفر این نهاد گفت: در این ایام در حسینیه ها و مساجد مبلغان به بیان احکام و تشریح قیام امام حسین(ع) و نهضت کربلا می پردازند.

 

وی با بیان این که استان خراسان رضوی استانی تلفیقی است، افزود: در همین راستا مبلغان به مسائل همدلی و وحدت توجه جدی دارند و پرداختن به موضوعات نفوذ غرب در عرصه های سیاسی اجتماعی و باورهای دینی نیز از جمله موضوعاتی است که مبلغان ضمن پاسخگوی به سؤوالات شرعی به آنها نیز می پردازند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره اعزام مبلغان در آستانه محرم به نقاط مختلف استان تصریح کرد: امسال 2 هزار و 400 مبلغ به سراسر استان و استان‌های همجوار برای محرم اعزام خواهند شد که از این تعداد 400 نفر به استان‌های دیگر و 2 هزار نفر به نیز سراسر استان اعزام می‌شوند.

 

اعزام 200 خواهر مبلغه به سراسر استان

وی با بیان این که از تعداد 2 هزار و 400 مبلغ اعزامی، یک درصد بانوان مبلغه هستند، اضافه کرد: 200 بانوی مبلغه به سراسر استان اعزام می‌شوند که به صورت اختصاصی در مجالس بانوان به ویژه در مدارس دخترانه حضور یافته و به تشریع مسائل مذهبی و شبهات خواهند می پزدازند.

 

حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی با اشاره به این که تمام نیازهای تبلیغی استان را رصد کرده‌ایم که نسبت به این نیازها مبلغان اعزام می‌شوند، ابراز کرد: تذکرات لازم به مبلغان، هیأات مذهبی، شاعران آئینی، مداحان و مسؤولان ایستگاه‌های صلواتی برای برگزاری صحیح مراسم محرم داده شده است.

 

وی گفت: توجه به بیان معارف اسلامی در میان مردم به خصوص به زبان کودکان و نوجوانان از جمله موضوعاتی است که امسال ما بر آن تأکید ویژه‌ای داریم تا در مجالس امام حسین(ع) مسائلی چون احکام شرعی، اقتصاد مقاومتی، مسائل اجتماعی، تقریب مذاهب و ایجاد یک فضای وحدت ملی مطرح شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که تقریب مذاهب، انسجام اجتماعی، رفع شبهات و مقابله با نفوذ غرب و جنگ نرم دشمن از نکاتی است که باید در مجالس امام حسین(ع) رعایت شود، اظهار کرد: افراط، خرافهگرای از جمله قمه زدن و نصب شمایل از جمله نکاتی است باید در این مراسمات رعایت شود که امسال نسبت به سالهای گذشته با کنترل و نظارت‌های صورت گرفته کمتر شده است.

 

وی با بیان این که امسال هفت گردهمایی طلایه‌داران هدایت ویژه مبلغان، مداحان و مسئولان هیأات مذهبی برگزار می شود،  ادامه داد: دو گردهمایی برای بانوان و آقایان مبلغ به صورت جداگانه برگزار شد، تا هماهنگی‌های لازم در جهت توسعه فرهنگی و تبلیغی این ایام صورت گیرد.

 

وی با بیان این که جانمایی ایستگاه‌های صلواتی بر عهده شهرداری، نظم و مراقبت از افزایش ترافیک بر عهده نیروی انتظامی و مسائل بهداشتی بر عهده مرکز بهداشت است،‌ اظهار کرد: این مجموعه‌ها در قالب کمیته‌ای شامل نمایندگان این دستگاهها به سرکشی و نظارت، انتخاب و تجلیل از ایستگاه‌های صلواتی نوآور می‌پردازند.

 

فعالیت چهار هزار مداح در خراسان رضوی

حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی با اشاره به این که برای امسال تصمیمی برای افزایش ایستگاه‌های صلواتی نیست، ادامه داد: امسال بیشترین سعی ما بر مدیریت فرهنگی ایستگاه‌های صلواتی است تا از این فرصت برای ترویج و گسترش معارف حسینی بهره جست.

 

وی با بیان اینکه در کشور 91 هزار هیأت مذهبی توسط سازمان تبلیغات اسلامی کشور سازماندهی شدهاند که از این تعداد هشت هزار هیأت در خراسان رضوی فعالیت میکنند، ابراز کرد:  پنج هزار مبلغ در شبکه تبلیغی کشور حضور دارند که از این تعداد 2 هزار و 400 نفر مبلغ در خراسان رضوی تبلیغ می‌کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در کانون مداحان کشور 80 هزار مداح شناسایی شده‌اند که چهار هزار نفر از آنها در خراسان رضوی به مداحی مشغول هستند و در این ایام برای سالار شهیدان امام حسین (ع) به مداحی میپردازند.

 

 وی با بیان این که تاکنون 150 درخواست برای برپایی ایستگاه صلواتی وجود دارد،   گفت: سال گذشته 567 ایستگاه صلواتی در سراسر استان برپا شد که هر سال با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورا درخواست برای برپایی ایستگاههای صلواتی افزایش پیدا می کند.

 

اعزام 200 مبلغ به حاشیه شهر مشهد

حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی با اشاره به اینکه امسال توجه ویژه‌ای به حاشیه شهر شده است که در این راستا 200 مبلغ در ایام محرم به حاشیه مشهد اعزام خواهند شد، اظهار کرد: در حال حاضر در 400 مسجد، ائمه جماعت در حاشیه شهر فعالیت می‌کنند که در ایام محرم و صفر امسال 200 مداح در این منطقه فعالیت تبلیغی دارند.

 

وی ادامه داد: 80 روحانی نیز در حاشیه شهر مستقر هستند که سه وعده نماز را در این منطقه اقامه می‌کنند، همچنین این افراد به اقامه یک وعده نماز در مدارس این منطقه می‌پردازند؛ ضمن این که کلاس‌های مهارت زندگی، امام شناسی و پاسخ به شبهات را برای دانش آموزان برگزار می شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درادامه درباره شناسایی اسیبه ها در استان گفت: بیشترین آسیب های که در استان رصد شده است، مباحث خانوادگی بوده است و در بخش نوجوانان مقوله جنگ نرم و تبیین باورهای اعتقادی است که دشمنان با استحاله اعتقادی سعی در کمرنگ کردن اعتقادات دینی در نوجوانان شده است.

 

وی با بیان این که ما هر سال فعالیت‌های مذهبی را رصد می‌کنیم، تصریح کرد: مجموعه اندکی از هیأات مذهبی هستند که مایل نیستند نظارتی بر آن‌ها باشد که بیشتر این هیأت رفتارهای افراطی و خرافه‌گرایانه‌ای دارند و توجهی به تذکرات شورای نظارت هیأت ندارند.

شناسایی40 هیأت مذهبی متخلف در خراسان رضوی  

حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی اضافه کرد: از هشت هزار هیأت مذهبی که در خراسان رضوی هستند، 40 هیأت مذهبی شاخص‌های لازم برای فعالیت را ندارند و تحت پوشش کمیته نظارت بر هیأت نیستند زیرا رفتارهای موهن مثل قمه‌زنی انجام می‌دهند که بیشترین آنها در مشهد فعال هستند.

 

وی گفت: امسال نسبت به سال گذشته آسیب‌های این هیأت مذهبی کمتر شده و با توجه به تذکرات داده شده، رویه درست را انجام می دهند این در حالی است که ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی تنها می‌توانیم رفتارهای غیرفرهنگی را به این هیأات تذکر بدهیم ولی پیگیری این موضوع بر عهده دادگستری، اداره اطلاعات و نیروی انتظامی است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که شاید لازم است هیأت متخلف را معرفی کنیم، اظهار کرد: متأسفانه رفتار منفی و افراطی در این هیأت بیشتر به چشم می‌آید و شبکه‌های اجتماعی در بزرگ نمایی این موضوع نقش به سزایی دارد.

 

محرم و صفر از بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عزاداری های ایام محرم و صفر بیان داشت: محرم و صفر یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی است که با ارزش‌های دینی به صورت مویرگی در کشور به خصوص استان و مشهد برگزار می‌شود و در طول تاریخ توانسته این موضوع دشمنان این مرز و بوم را شکست دهد.

 

حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی ابراز کرد: ما در مراسم عزاداری امام حسین(ع) سه نسل را در کنار هم می‌بینیم که با یک ادبیات دینی فرهنگ و آموزه‌های اسلامی منتقل می‌شود و این فرصتی است که می‌تواند مقابل دشمن ایستادگی کندو همچنین دشمن سعی می‌کند از این جریان مذهبی به نفع خود بهره‌برداری کند.

 

وی با اشاره به الگوگیری مردم از امام حسین(ع) در سال 57 و مقابله با ظلم پهلوی، اظهار کرد: عاشورا فرصتی است برای ارائه مسائل عبرت آموز که خیزش عقلانیت، آرمان بلند انسانی و سبک زندگی حسینی در آن نهفته است./934/201/ب2

ارسال نظرات