۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۲۹۵۰۷۸
استاد سطح عالی حوزه خراسان:

تخریب شخصیت دیگران انجام فعل حرام است/ دست‌دادن با دشمن مشکلی را حل نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه خراسان با بیان این که تخریب شخصیت دیگران انجام فعل حرام است، گفت: برخی از افراد با سطحی نگری و خودبینی برای رضایت و خشنودی خود، دیگران را به نابودی می کشانند و گاهی استعداد و شخصیت آن ها را تخریب می کنند که آن یک فعل حرام است.
حجت الاسلام سيد حسن ضيايي، استاد سطح عالي حوزه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه خراسان امروز در مدرسه آیت الله خویی در مباحثه درباره  تهذیب نفس یا  مدیریت بر خویشتن به برخی از گناهان اخلاقی و عرفی از قبیل نسبت دادن ناروا به زنان پاکدامن، استعداد کشی، ضایع کردن گناهان برتر، بی توجهی به نخبگان علمی و یا فرار  آن ها با توجه به آیات و روایات اشاره کرد.

 

وی با اشاره به حدیث  31 وسایل الشیعه جلد 15 که می فرماید: «از جمله گناهان کبیره این است که به زنان نسبت ناروا داده شود در حالی که آن ها پاکدامن هستند.» اظهار کرد: خداوند کسانی که به زنان مومن نسبت ناروا می زنند، مورد لعنت قرار داده است و حال آن که اگر آن کس شوهر می باشد نه تنها گناه کبیره را مرتکب شده است بلکه حق فرزند او را هم ضایع کرده است.

 

حجت الاسلام ضیایی حدیث 6 از پیامبر اکرم (ص) که در کافی شیخ کلینی جلد 6 صفحه 48 به آن اشاره شده است، بیان و تصریح کرد: حق فرزند بر پدر این است که مادر وی را گرامی بدارد و هر توهینی حق فرزند را ضایع می کند بنابراین باید با خانواده مدارا داشت و بی احترامی به خانواده از گناهان کبیره است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان در ادامه با تأکید به مدارا کردن با دیگران، بیان داشت: با برخی از افراد به خاطر جهل آن ها باید با ان ها مدارا کرد تا ظرفیت ایجاد شود و فرد ابتدا حرف را بشنود و سپس بفهمد و عمل کند.

 

این استاد طب اسلامی با اشاره به واقع نگری و مدارای بنیانگذار انقلاب با بنی صدر در ابتدای انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان با واقع گرایی و باطن نگری صبر و مدار می کند تا ظرفیت مردم بالا رفته و خود تشخیص می دهند که بنی صدر صلاحیت اداره کشور را ندارد در حالی که اگر در ابتدا امام با بنی صدر برخورد می کرد افکار عمومی آماده پذیرش آن نبودند.

 

وی افزود: اگر تهذیب نفس و صبر نداشته باشیم، به سرعت عصبانی می شویم و با مردم نمی توانیم مدارا داشته باشیم بنابراین باید واقع نگر بود و با مردم مدارا داشت.

 

تخریب شخصیت دیگران انجام فعل حرام است

حجت االاسلام ضیایی تخریب شخصیت دیگران را فعل حرام دانست و گفت: برخی از افراد با سطحی نگری و خودبینی برای رضایت و خشنودی خود، دیگران را به نابودی می کشانند و گاهی استعداد و شخصیت آن ها را تخریب می کنند که آن یک فعل حرام است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با اشاره به آیه سوره نساء اظهار کرد: خداوند انسان ها را از انجام گناهان کبیره نهی کرده است و  با توجه به این که خداوند ستارالعیوب و یبدل السیئات بالحسنات است، اعمال قبیح که از روی جهل مرتکب شویم به شرطی که عقل و درک داشته و توبه کنیم، می بخشد.

 

وی افزود: نباید به بهانه شفاعت معصومین آزای مطلق داشته، فعل حرام را مرتکب شویم بلکه یکی از ویژگی های شیعیان این است که هر روز به حساب خود قبل از خواب رسیدگی کند و اگر رضایت بخش بود علاوه بر شکر لسانی، شکر عملی داشته باشد.

 

حجت الاسلام ضیایی با بیان این که شیعیان در چارچوب اسلام ولایی عمل می کنند، تصریح کرد: با توجه به این که قادر کل شی حافظ مومنان است بنابراین هیچ گاه ضعیف نیستند و باید مومن بالفعل بود و نگران کمی تعداد و امکانات نبود که این وعده خداوند است که یاور مومنان است.

 

براساس آیات و روایات کشتن شیعه اثنی العشری حرام است

استاد سطح عالی حوزه خراسان یکی دیگر از محرمات را قتل نفس عنوان و اظهار کرد: براساس آیات و روایات کشتن شیعه اثنی العشری حرام است که خداوند به صراحت در آیه 93 سوره نساء به آن اشاره کرده است و می فرماید: وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا»، بنابراین دولت حاکمه عربستان که آلت دست صیهونیست ها هستند،  گروه های وهابی، سلفی، داعش و دیگر گروه های تروریستی به این امر توجه داشته باشند.

 

وی افزود: این گروه های تروریستی در برابر این ایه 39 سوره نساء جوابی ندارند و هر ان چه که اسرائیل بگوید انجام داده و  با بندگان خدا در کشورهای اسلامی منطقه مشکل داشته و ان ها را می کشند.

 

باید با دشمن، دشمن باشیم و با دست دادن کاری درست نمی شود

حجت الاسلام ضیایی با بیان این که ما همیشه حامی مظلومین با هر دین و مذهبی هستیم، گفت: باید با دشمن، دشمن باشیم و با دست دادن کاری درست نمی شود و باید مطابق با وظیفه انسانی و ایمانی خود عمل کنیم و در روایات نیز آمده است که هر کسی که ظالم را حمایت کند، مستحق عذاب است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با اشاره به این روایت از امام صادق (ع) که فرمودند:«اگر عذاب آید همه را فرا می گیرد زیرا کسی که نهی از منکر نداشته است هم شامل عذاب الهی می شود.» بیان داشت: نباید نسبت به منکرات بی تفاوت بود.

 

وی با اشاره به ترور شخصیت امام حسین (ع) با فتواهای تقلبی و سپس شهادت ایشان، اظهار کرد: برای این که تاریخ تکرار نشود باید به وظیفه خود عمل کنیم و برای ظهور منجی بشریت نهی از منکر داشته باشیم زیرا در غیر این صورت ابتدا امام عادل و ولی فقیه را ترور شخصیت کرده و سپس با حمله همه جانبه همه را نابود می کنند.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه با اشاره به جنگ دشمن در عرصه فضای مجازی، خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد از مرزهای عقیدتی دفاع کند، آیا می تواند از خطوط مرزی فرار کند؟ مگر این که واجب کفایی عمل شود و تعداد نفرات در ان حوزه کفایت کند در غیر این صورت بر همه واجب است که در ان جبهه به مقابله با دشمن برخیزند.

 

در شک و دوراهی قراردادن نخبگان علمی کشور از حرام های عرفی است

استاد سطح عالی حوزه خراسان در شک و دوراهی قراردادن نخبگان علمی کشور را از حرام های عرفی دانست و گفت: نخبگان علمی نباید در شک و تردید باشند و باید برای انجام دادن و ندادن کاری دلیل داشته باشند.

 

وی نبود امکانات شغلی و اقتصادی را از مهم‌ترین دلایل فرار مغزها عنوان و تصریح کرد: با توجه به این که نخبه علاوه دارای ضریب هوشی بالا  دارای تلاش مستمر نیز هست  و نباید از بین برود چون قدرت دفاعی از کشور از بین می رود و همان گونه که آثار تاریخی را حفظ می کنیم در حفظ نخبگان نیز باید دقت شود تا ان ها را دشمن به یغما نبرد.

 

هر نخبه ای که از کشور خارج شود هزینه سنگینی را کشور متحمل می شود

حجت الاسلام ضیایی خاطرنشان کرد: به اذعان مسؤلین در خراسان رضوی هزار استعداد برتر و در کشور 13 هزار استعداد برتر داشته اما با توجه به این که نخبه کسی است که علاوه بر استعداد دارای اثر بخشی نیز باشد و ما در این مشکل داشته و باید به این امر توجه شود.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان قیمت هر نخبه را براساس قیمت های بین الملی 4 تا 5 میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: هر نخبه ای که از کشور خارج شود هزینه سنگینی را کشور متحمل می شود و باید سیاستمداران به این امر توجه داشته کنند.

 

وی با بین این که نبود امنیت فکری و مسائل اقتصای بیش از عوامل دیگر باعث خروج نخبگان از کشور می شود، بیان داشت: ما تاکنون موفق نبوده ایم که نخبگان خود را به بازار متصل کنیم در حالی که برای افزایش ضریب کیفیت بازار به آن ها نیاز است.

 

حجت الاسلام ضیایی استعدادکشی را حرام عنوان و تصریح کرد: استعدادیابی و قرار دادن امکانات برای استعدادهای درخشان از واجبات اخلاقی است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق اصراف و تبذیر این است که طول عمر وسیله را کوتاه و ضریب فرسایش قطعات را بالا ببریم که از حرام های اخلاقی عرفی و خاص است.

 

وی در پایان گفت: شما از غرب و شرق جلوتر هستید چون در کنار ولایت هستید بنابراین برای این که از مسیر منحرف نشوید در مدار ولایت قرار گیرید./1310/201/ب2

ارسال نظرات