۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۲۹۵۰۹۶
امام جمعه فاروج:

امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین عنصر قیام حسینی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فاروج گفت: مهم‌ترین هدف و اصلی‌ترین عنصر قیام امام حسین(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو فریضه برتر و پیشرفته اسلامی است.
حجت الاسلام قليزاده- امام جمعه فاروج

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع)، اظهار کرد: هفته اول ماه محرم که با یاد و نام اباعبدالله الحسین(ع) و نهضت خونین کربلا عجین است به ‏درستی به‏عنوان هفته «امر به معروف و نهی از منکر» نامگذاری شده تا به این مناسبت زمینه برای توجه بیشتر همگان به این دو فریضه برتر و پیشرفته اسلامی فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه احیای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو فریضه برتر و پیشرفته اسلامی مهم ترین هدف و اصلی ترین عنصر قیام امام حسین(ع) است، افزود: موضوع امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اهمیتی که دارد، در کلام و پیام حسین‏بن علی(ع) در سه محور و سه بخش مختلف، مورد توجه قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام قلیزاده ادامه داد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی‏، نکوهش سستی‏کنندگان در امر به معروف و نهی از منکر و امر به معروف و نهی از منکر عنصر اصلی و عامل مهم در قیام امام حسین(ع) سه محور این فرایض در مکتب حسینی هستند.

 

وی یادآور شد: امام حسین(ع) در منزل بیضه در مواجه با سپاه حر می فرماید: «ایها الناس‏! ان رسول‏الله صل الله علیه و آله وسلم قال: من راءی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله ناکثا هده مخالفا لسنة رسول الله یعمل فی عباد الله بالاثم و العدوان فلم‏یغیر علیه بفعل و لا قول کان حقا علی الله ان یدخله مدخله؛ مردم‏! پیامبر خدا فرمود هر کس سلطان جائر و زورگویی را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان او را در هم شکسته، با سنت پیامبر مخالفت می‏ورزد، در میان بندگان خدا راه گناه و مخالفت با قانون الهی را در پیش می‏گیرد و با چنین فردی با عمل و گفتارش مخالفت نکند، بر خداوند است که چنین فرد ساکت را به محل همان طغیانگر، آتش جهنم داخل کند».

 

حجت الاسلام قلیزاده ادامه داد: همچنین امام حسین(ع) آنگاه که تصمیم گرفت مدینه را به‏سوی مکه‏ ترک کند و برای آخرین‏بار به زیارت قبر رسول خدا شتافت و با جد بزرگوارش وداع کرد، در شرایط تاریخی در کنار قبر پیامبر اسلام فرمود: «اللهم انی احب المعروف و انکر المنکر و انی اسئلک یاذاالجلال و الاکرام بحق هذا القبر و من فیه الا اخترت لی من امری ما هو لک رضی و لرسولک رضی؛خدایا من دوستدار معروف و از منکر بیزارم. ای خدای بزرگ و کرامت بخش تو را به حق این قبر و به حق کسی‏که در میان آن است، سوگندت می‏دهم که در این تصمیم و اراده‏ای که دارم، راهی را برای من بنمایی که موجب رضا و خشنودی تو و پیامبرت باشد».

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج خاطرنشان کرد: امام سوم شیعیان هنگام حرکت از مدینه نیز خطاب به برادرش محمد‏بن حنیفه نوشت: «و انی لم‏اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی(ع) ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدی و ابی علی‏بن ابی‏طالب؛ من نه از روی خود‏خواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای افساد و ستمگری، از مدینه خارج شدم بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‏ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امور است و احیا و زنده کردن سنت و قانون جدم رسول خدا(ص) و راه و رسم پدرم علی‏ابن ابیطالب(ع) است».

 

حجت الاسلام قلیزاده تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده اهمیت فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است اما با وجود این هنوز توجه به این فرایض در جامعه اسلامی ایران آن گونه که باید و شاید صورت نمی گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: البته تصویب و ابلاغ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گام مهمی در این راستا محسوب شده و باید با اجرای دقیق این قانون فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دینی از مظلومیت خارج شوند.

 

گفتنی است، از سال 1371 شمسی تاکنون هر ساله هفته اول محرم الحرام به نام هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر به منظور یادآوری اصلی ‌ترین هدف جهاد والا و الهی امام حسین(ع) یعنی احیای امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است./9314/302/ب3

ارسال نظرات