۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۹۵۴۶۸
رییس بنیاد شهید خراسان رضوی:

اهدای خون نماد فرهنگ والای عاشورا و ایثار گری است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، گفت: اهدای خون یک کار سمبلیک و نمادین است و تداعی کننده فرهنگ والای عاشوراست؛ تاثیر معنوی محرم در جهت ترویج فرهنگ و ایثارگری است.
فرهنگ عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مناسبت نخستین روز ماه محرم، به جهت فرهنگ سازی صحیح عزاداری سالار شهیدان و مقابله با اقدامات غیر فرهنگی و غیر شرعی نظیر قمه زنی، اقدام به برگزاری مراسم اهدای خون با شعار «لبیک یا حسین (ع)» از سوی 200 نفر از خانواده های محترم شهدای تهران بزرگ و پرسنل مجموعه فرهنگی اقامتی محمد رسول الله (ص) متعلق به سپاه محمد رسول الله تهران نمود با حضور سردار کریمی نماینده مردم مشهد در مجلس و مدیر کل محترم بنیاد شهید استان خراسان رضوی برگزارشد.

 

سردار جواد کریمی قدوسی گفت: ایرانیان نماد ایثارگری در تمام دنیا هستند و به ایثار و ایثارگری شناخته شده اند. این ایثارگری در دفاع مقدس تجلی یافت که به عاشورا و فرهنگ کربلا بر می گردد. عاشورا برای نجات بشر و بشریت است. امت پیامبر (ص) جز با خون امام حسین (ع)  از فتنه ها و بدعت ها نجات نمی یافت. امام حسین (ع) با رغبت و با خامواده اش پا به این مسیر گذاشتند تا با اهدای خونشان اسلام را نجات دهند. ملت ایران برای رهایی از ظلم و استکبار راهی جز راه کربلا و عاشورا برایش نیست؛ انقلاب اسلامی به وجود آمد تا تمسک به اباعبدالله و عاشورا را ادامه دهد.

 

وی در ادامه افزود: با فرا رسیدن محرم فضای فرهنگی جامعه چه در روستاها و چه در کلان شهرهای بزرگ مثل مشهد مقدس تحت تاثیر از خودگذشتگی قرار می گیرد که نشان از انسجام فرهنگی است. در محرم هر کس به طریقی عشق خود را به امام حسین (ع) نشان می دهد. نذورات، مراسم تکریم اباعبدالله در منازل، هیئات، پیاده روی ها تا کربلا، مراسم اربعین و نیز اهدای خون به هم نوعان شان تجلی فرهنگ اسلامی و عاشورایی است.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس به بیان جان فشانی ها در دفاع مقدس پرداخت و گفت: رزمندگان در دفاع مقدس جان فشانی ها کردند و مردم پشتیبان آنان بودند. امام خمینی (ره) برای برپایی انقلاب اسلامی راه امام حسین (ع) در عاشورا را پی گرفتند. امروز تنها راه نجات از تحریم ها و تهدیدها تاسی به فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: تشییع پیکر سردار همدانی نشان از شناخت بالای جوانان و مردم از اهداف و ارمان این شهید بزرگوار است و تجلی ایثار و شهادت است.

 

محرم و فرهنگ عاشورا تداعی کننده خون و پیروزی خون بر شمشیر است

عابدین عابدی مقدم، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، گفت: اهدای خون یک کار سمبلیک و نمادین است و تداعی کننده فرهنگ والای عاشوراست. تاثیر معنوی محرم در جهت ترویج فرهنگ و ایثارگری است. عده ای به خون نیازمندند و معنای ایثار در اهدای خون نهفته است. 

 

وی با بیان این‌که محرم و فرهنگ عاشورا تجلی خون و پیروزی خون بر شمشیر است، ابراز داشت: رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس از فرهنگ عاشورا تاسی گرفته بودند و با دشمن سر تاپا مسلح جنگیدند. چندین کشور مستقیما با ما در جنگ بودند و بعضی کشورها حمایت معنوی از آنان داشتند. ولی تصور این که یک کشور با محدودیت های فراوان و با کمبود امکانات بتواند در مقابل آنان قد علم کند و بایستد. تمام محاسبات عقلی و فنی را زیر سؤال برد و پاسخی در مقابل آن نگرفتند.

وی در ادامه افزود: اگر انقلاب و جنگ تحمیلی پیروز شد به نفع اسلام گردید. همه این ها به برکت فرهنگ ایثار و شهادت و عاشورا است. اگر امروز در ایران امنیت، عزت و شوکت است به پاس این جان فشانی ها است. جمعیت و جغرافیای کشور ما فقط یک درصد از کل دنیا را تشکیل می دهد ولی بیش از 40 درصد توجه ها در کل دنیا به سمت کشور ما است.

 

مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با بیان این که دشمن و استکبار در یمن، عراق، سوریه، افغانستان، غزه زمین گیر شده است اظهار داشت: دشمن و استکبار در یمن، عراق، سوریه، افغانستان و غزه زمین گیر شده است که همه این ها به خاطر فرهنگ عاشورا است. امام حسین در فلسفه ی قیامش می فرماید: من نمی خواهم شر به پا کنم ولی می خواهم از دین جدم دفاع بکنم و آن را به پا دارم هیچ معروفی بالاتر از شهادت نیست. شهادت مخصوص اولیاء خداست. درب جهاد و شهادت برای اولیاء خاص خدا همیشه باز است.

 

وی در ادامه بیان کرد: اگر یک مظلوم در جهان وجود داشته باشد، تا کسی از خودش نگذرد و تا در مقابل حق فنا نشود امنیت نخواهد بود. دشمن مثل سگ درنده ای می ماند اگر احساس کند در دلت ترس وجود دارد به تو پارس خواهد کرد. ولی اگر در دل از دشمن نترسیدی و روحیه شهادت طلبانه داشته باشی دشمن می فهمد و با چشم بد نمی تواند به تو بنگرد.

 

عابدی مقدم افزود: اگر از لحاظ عقلی مقایسه کنیم به خوبی می توان دریافت تجهیزات دشمن از ما بالاتر است و امکانات بیشتری دارد ولی چیزی که آن ها ندارند روحیه جهاد و شهادت است. امنیت در کشور ما به پاس خون شهدا و ایثارگری آنان است که از فرهنگ ایثار و شهادت و عاشورا سرچشمه گرفته است. با وجود امنیت است که می توان به توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی پرداخت.

 

وی در پایان گفت: خراسان رضوی از میانگین کشوری شهدا و رزمندگانش بیشتر بوده است. استان خراسان رضوی حدود 50 هزار جانباز، 18 هزار شهید و 3 هزار و 400 آزاده داریم و بیش از 34 هزار خانواده شهید وجود دارند./861/202/ب3

ارسال نظرات