۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۹۵۴۸۱
حجت‌الاسلام محدثی تبیین کرد؛

نقش پررنگ زیارت عاشورا در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قرائت زیارت عاشورا سبب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه می‌شود، گفت: دشمنان تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند مکتب و معارف اهل بیت(ع) در جامعه کمرنگ شود، اما زیارت عاشورا معارف و سیره ائمه اطهار(ع) را حفظ می‌کند.
برنامه حسينيه راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جواد محدثی استاد حوزه علمیه قم، امروز در برنامه حسینیه رادیو معارف به بیان فلسفه و اهمیت زیارت ائمه اطهار(ع) پرداخت و گفت: زیارت از نظر شرعی و عقلی معتبر بوده و از جمله معارف اعتقادی ریشه‌دار در فرهنگ اسلامی است که نزد مسلمانان جایگاه ویژه و بلندی دارد.

 

حجت‌الاسلام محدثی با بیان اینکه یکی از حقوقی که امامان بر پیروان خویش دارند زیارت قبرهای آن‌ها است،‌ گفت: در روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است که «إنَّ لِکلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیارَةَ قُبُورهِمْ» هر امامی، عهد و پیمانی بر گردن پیروان خویش دارد و وفای کامل به این عهد و زیارت قبر امامان از جمله این پیمان است.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: گاهی زیارت با تشرف به مرقد و حرم امامان(ع) صورت می‌گیرد و گاهی زیارت از راه دور انجام می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محدثی ابراز کرد: در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که هر یک از شیعیان مشکلی داشت یا اینکه راه و منزل آن دور بود و نمی‌توانست به زیارت امام حسین(ع) برود، به بالاترین نقطه منزل خویش بود و دو رکعت نماز بخواند و بر قبور شهدا کربلا سلام بدهد که این سلام به آن‌ها می‌رسد.

 

وی درباره سند زیارت عاشورا اظهار داشت: مطابق منابع شیعیان زیارت عاشورا حدیث قدسی است که خداوند از طریق جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) و از طریق ایشان به ائمه اطهار(ع) رسیده است و امام باقر(ع) این زیارت را به شیعیان آموخته است.

 

حجت‌الاسلام محدثی عنوان کرد: امام باقر(ع) به شیعیان فرموده است که دو رکعت نماز انجام دهید و بعد زیارت عاشورا را بخوانید، فرشتگان زائر قبر امام حسین(ع) برای هر فردی که این زیات‌نامه را بخواند، هزار حسنه می‌نویسند، هزار گناه از او محو، هزار درجه معنوی بر وی اضافه می‌شود و آن‌ها در زمره و مقام یاران امام حسین(ع) قرار می‌گیرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) ثواب‌های بسیاری  برای قرائت زیارت عاشورا بیان شده است و این مسأله بدین جهت است که این زیارت معارف، مکتب  و سیره نورانی اهل بیت(ع) را حفظ می‌کند.

 

حجت‌الاسلام محدثی ابراز کرد:‌ دشمنان تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند مکتب و معارف اهل بیت(ع) در جامعه کمرنگ شود، اما زیارت عاشورا فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه می‌دارد./998/پ202/ی

ارسال نظرات