۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۲۹۵۵۵۰
امام جمعه مشهد:

ولایت‌مداری ملاک جامعه دینی است/ اصولگرایی یعنی گرایش به ولایت

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد در مجمع عمومی حزب موتلفه، گفت: براساس اعتقادات شیعه جامعه دینی فقط به جامعه ولایی گفته می شود.
آيت الله سيد احمد علم الهدي آيت الله سيد احمد علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد علم الهدی  امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی که روز پنج شنبه برگزار شد با بیان اینکه تبار شناسی سیاسی و جامعه شناسی از راه تحلیل مفاهیم صورت می گیرد، گفت: اگر بتوانیم این تبار را بشناسیم اصالت آن بر ما ثابت می شود، بستر حزب موتلفه اسلامی جامه دینی بوده است.


وی افزود: ما بر مبنای اعتقاد خود غیر از جامعه ولایی را جامعه دینی نمی دانیم، زیرا جامعه اسلامی با جامعه ای که فقط مسلمان در آن زندگی می کنند متفاوت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های جامعه دینی، ابراز داشت: محور یک جامعه دینی بر مبنای ارزش های آسمانی و دینی شکل گرفته و برحسب مبنای اعتقاد در تشیع جامعه دینی جامعه ولایی است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه ولایت به معنای صاحب مذهب نیست، تصریح کرد: کتاب مفردات راغب به عنوان برترین اثر در رمینه معنای واژه ها مورد اتفاق است، راغب اصفهانی در کتاب خود به معنای ولاء اشاره می کند و مدعی است ولاء یعنی دو چیزی که در کنار هم قرار گرفته و چیزی میان آن فاصله نیاندازد و این کلمه برای نزدیکی به دین استعمال می گردد.

 

وی افزود: چینش اجتماعی بهترین معنای ولایت در مفهوم اجتماعی است، این چینش اجتماعی یک تشکل اجتماعی را برای جامعه بوجود می آورد، و هیچ چیزی نمی تواند میان آن فاصله ایجاد کند.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به جامعه ولایی، ابراز داشت: در راس مخروط یک جامعه اجتماعی ولایت قرار دارد، براساس آیه 57 سوره مائده راس یک جامعه اجتماعی معین شده است، بر این مبنا خداوند پیامبراکرم(ص) و امیرمومنان(ع) را به عنوان یک نماد و مصداق رهبری در این آیه بیان می کند.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه جامعه اجتماعی مانند یک سیستم مرکزی است، تصریح کرد:یک اصل مشترک در جامعه وابستگی به چینشی است که در راس آن جریان ولایت فقیه قرار داشته  که در ادامه وحی و نبوت است.

 

وی افزود: در میان تمام قالب های مختلف اجتماعی حزب موتلفه اسلامی یک نهاد مقدس بوده که از روز اول با همین عنوان و با توجه به این اصل مشترک شکل گرفته است، این حزب زمانی تشکیل شد که حتی انقلاب اسلامی وجود نداشته است.

 

امام جمعه مشهد، ادامه داد: امروز در تمامی تبارهای اجتماعی نهادی که در ابتدای تاسیسش به ولایت وابسته بوده مانند حزب موتلفه اسلامی سراغ نداریم، این حزب برای مخالفت با منکرات شرعیه تشکیل شد، حرکت آنان برای مخالفت با استکبار و استکبار ستیزی تا حد مرگ ادامه داشته است.

 

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اصولگرایی گرایش به اصل ولایت است، تاکید کرد: باید توجه شود اصولگرایی پرداختن به اصل ولایت است و مقابل اصولگرایی، اصلاح طلبی نیست، بلکه فرد گرایی در مقابل آن قرار دارد، در برابر اصلاح طلب محافظه کاران وجود دارد و نه اصولگرا.


وی افزود: ولی الله به عنوان مظهر اجرای دستورات الهی بوده و در مقابل آن فردگرایی قرار دارد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به موضوع ریزش ها و رویش ها در جریان های سیاسی، خاطرنشان کرد: اصولگرا فردی است که اگر ریزش های یک جریان را ببیند به دنبال وی نرفته و فرد گرا نشود، باید به رویش ها توجه کرده و ریزش ها کنار گذاشته شوند، وابستگی برخی به دلیل سابقه افراد برخلاف اصولگرایی است، فردی که سخنانش با اصولگرایی تضاد دارد باید کنار گذاشته شود.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) در زمینه ولات فقیه، اظهار داشت: بنابر سخنان امام(ره) تمامی فروع دین مترتب بر ولایت فقیه است.

 

وی ادامه داد: مسیر ولایت کاملا مشخص و روشن است اما به دلیل برخی ملاحضات و مراقبات حزبی و تباری و یا وابستگی آنچنان که می بینیم در مسیر ولایت حرکت نمی شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلای اسلامی معادلات سیاسی دنیا را بهم زده است، گفت: هم اکنون که ایران اسلامی با انواع فتنه ها روبرو است باید از فرمایشات رهبری تبعیت کنیم، ولی فقیه به عنوان مظهر خداوند است./811/201/ف

ارسال نظرات