۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۲۹۵۵۷۶
پژوهشگر دینی تشریح کرد؛

نظریات مختلف درباره علل قیام عاشورا

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کرمی گفت: جامعه شناسان تحلیل های متفاوتی نسبت به واقعه عاشورا دارند و در این بین چهار نظریه مطرح و قابل بحث است.
حجت الاسلام کرمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی کرمی پژوهشگر دینی، شامگاه پنج شنبه 23مهر مصادف با دوم محرم در حسینیه شهدای بسیج هیأت زینبیون، گفت: جامعه شناسان تحلیل های متفاوتی نسبت به واقعه عاشورا دارند و در این بین چهار نظریه مطرح و قابل بحث است.

 

وی افزود: نخستین نظریه به واقعه عاشورا تنزیل سطح واقعه عاشورا به یک مخاصمه و نزاع درون قبیله‌ای است.

 

حجت الاسلام کرمی در ادامه با بیان اینکه نظریه نخست تحلیل ابوسفیانی و یزیدی است بیان داشت: معتقدین این نظریه آن را به اختلاف بین هاشم و برادرزاده خود امیه حمل می کنند؛ در این اختلاف که امیه به پرداخت 50شتر و ده سال تبعید مجازات شد؛ نخستین اختلاف بین امیه و بنی هاشم از این زمان آغاز شد.

 

حجت الاسلام کرمی عنوان کرد: یزید بر این باور بود که واقعه عاشورا بازخورد جنگ بدر است و درهمه محافل این موضوع را بیان می‌کرد.

 

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: دومین نظریه واقعه عاشورا این است که امام حسین(ع) صرفا حرکتش سیاسی بود و هدف ایشان تنها به دست آوردن حکومت بود و از جریان شهادتش اطلاعی نداشت و اگر می‌دانست شهید می‌شود حرکت نمی‌کردند.

 

وی در بیان سومین نظریه واقعه عاشورائگفت: دراین نظریه حرکت امام حسین(ع) تکلیف وضعی است که ایشان از طرف خدا مامور به انجام آن بود؛ دین اسلام در آن زمان روبه نابودی بود و باید خون معصومی ریخته می‌شد تا رشته دین و ولایت پاره نشود.

 

وی در پایان با اشاره به نظریه مقام معظم رهبری و شهید مطهری که کاملترین نظریه است بیان داشت: در این نظریه امام حسین(ع) برای شهادت و حکومت قیام نکردند بلکه برای یک واجب که متروک شده بود دست به قیام زدند.

 

شایان ذکر است تشریح و پاسخ به نظریه های بالا در شب‌های آتی بیان خواهد شد./9668/202/ب3
 
 

ارسال نظرات