ائمه اطهار تجلی اسمای الهی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزاداری دومین شب دهه اول ماه محرم از سوی نماینده ولی فقیه و مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در حسینیه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محسن کازرونی در این مراسم، گفت: اسمای حسنای الهی در شمارش مختلف ذکر شده است. در بعضی روایات تا 4 هزار اسم آمده است و در بعضی دیگر 99 اسم بعلاوه یک اسم اعظم آمده است. در دعای جوشن کبیر هزار و یک نام مطرح شده است.
وی با بیان این که تردیدی نیست که اسمای حسنای الهی بر اوصاف و ذات الهی دلالت می کند، اظهار داشت: پس ضرورت دارد مؤمنان اهل دعا باشند و خداوند را به اسمایش بخوانند و این که اسم اعظمش چیست روایات بسیار است. در بعضی روایات آمده اگر اسم اعظم را بگویید به بهشت وارد می شوید و در بعضی دیگر روایات آمده است مراد از شمارش این نیست که شمارش کنید تا به بهشت بروید. احاطه به اسمای الهی یعنی خود معرفت کل یک امر نزدیک به محال برای انسان های عادی است. معرفت به اسمای الهی با محدودیت ذهن و شعور امکان پذیر نیست. نمی توان به کل رحمانیت و رحیمیت خدا رسید، از این رو ادعا در این وادی قابل باور نیست.
استاد حوزه افزود: آن چه به ما دستور داده اند این است که باید خداوند را با اسمای حسنایش بخوانیم و تا در این جهان مادی و آلوده هستیم و هر روز که می گذرد پرده های ظلمت بیشتری به روی دیده ما کشیده می شود، ظلمت ها متراکم تر می شود. حضرت حق آتش سوزان ظلمت ها را دید و برای صفای باطن فرمود: «وقتی انسان یاد خدا باشد ظلمت ها از بین می روند.» ظلمت با نور از بین می رود و جمع بین نور و ظلمت ممکن نیست. یاد خدا ابهامات را از بین می برد.
وی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع)، گفت: هر کسی بعد از نماز صبح 100 مرتبه «بسم الله الرحمن الرحیم، لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» بگوید به اسم اعظم نزدیک تر است از صد مرتبه سیاهی چشم به سفیدی چشم.
حجتالاسلام والمسلمین کازرونی تصریح کرد: اگر کسی اهل ذکر باشد بعید نیست خداوند بصیرتی داده است که قدرت دفع، قدرت رفع و اطلاعش را داشته باشد. البته رسیدن به مراتب بالا با ظلمت های مادی عالم ممکن نیست. اگر نوری وجود داشته باشد می توان تاریکی ها را دید. همان طور که نور دنیا متفاوت است، نور معنویت نیز متفاوت است هر کسی یک اندازه دارد. اسمای الهی الفاظ است ولی در باطن تأثیر می گذارد.
عضو خبرگان رهبری گفت: ما معتقدیم ائمه ما به ویژه امام حسین (ع) به دو معنا ضرورت خواندن دارند: اول این که این ها اسمای الهی هستند و ائمه معرفت اسمای حسنی را می دانند، از آن حیثی که ائمه کل علم را دارند. دوم این که خود ائمه تجلی همان اسمای حسنی الهیه هستند. رحمت خداوند را در امکان بشری جز با رحمت نمی توان دید. روز عاشورا از مخالفین امام حسین (ع) یک نفر تا می توانست با امام جنگید، امام او را زخمی کرد، ناله سر داد، امام آمد روی سرش فرمودند من حسین پسر فاطمه ام اگر کاری داری بگو انجام بدهم. او در جواب گفت می ترسم اسبان روی من بیایند و بدنم تکه تکه شود و امام او را جابه جا می کند. این نشان از رحیمیت و رحمانیت از سطوح امکان بر روی زمین است و تجلی اسمای حسنی الهیه است. از این رو همان نورانیت، پاکیزگی و طهارت است در جایی به نام تلفظ اسما و احاطه اسمای الهی به آن رسیده است.
حجتالاسلام والمسلمین کازرونی اظهار داشت: در این عالم وجود هر کسی به ائمه پناه بیاورد و از آنان بخواهد آنان به او خواهند داد. هر کسی از این چراغ و نور استفاده کند و بخواهد خود نگهدار باشد و نورانیتش بیشتر شود از ائمه بخواهد. کسی که به این ریسمان چنگ بزند و ائمه را دوست داشته باشد جایگاهش با ائمه است و هر کسی که از راه انان منحرف شود جایگاه ملحدین را دارد. این خیمه ها و سیاهی ها، سیاهی به ظاهر است، پارچه ظلمانی و تاریک ولی وقتی نام حسین (ع) بر روی آن نقش می بندد نور و پاکی است.
وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) پرداخت و بیان کرد: حسین من در آسمانها معروف تر از زمین است. حسین «مصباح الهدی و سفینه النجاه» است. محرم جوهر است. همه جا موعظه است ولی در محرم تحول عجیبی در تمام مردم، کودک و پیر و جوان ایجاد می شود. خداوند در دل محبین و شیعیان محبت و معرفتی گذاشته است که خودمان نمی دانیم چیست. ضرورت توجه به امام حسین (ع) این است که همه وجودمان مدیون ائمه اطهار است./861/202/ب1