۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۹۵۶۰۳
امام جمعه ارومیه:

مؤمنان در مقابل دشمنان موضع گیری شفاف داشته باشند/ شعار مرگ بر آمریکا مصداق تبری از دشمنان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شعار مرگ بر آمریکا را مصداق تبری از دشمنان اسلام خواند و گفت: مؤمن باید اهل تکلیف بوده و موضع خود را در مقابل دشمنان دین به صورت شفاف اعلام کند همچنین که باید با دوستان و پیروان دین اعلام وفاداری کند.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در شب دوم محرم در مسجد امام صادق(ع) ارومیه اظهار داشت: در دین اسلام مسلمان و مؤمن باید به شرعیت و دین خود حساس باشند و نسبت به سرنوشت شهر، کشور و جهان اسلام بی طرف نباشد، اینکه هرکس مشغول زندگی خود باشد و نسبت به دیگر امور احساس مسؤولین نکند مورد پذیرش دین نیست.

 

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) در واقعه کربلا مسأله اهمیت بحث تولی و تبری را به نمایش گذاشت که باید با الگو گیری از این امام بزرگوار مؤمنان نیز در برابر سرنوشت شهر، کشور و جهان اسلام حساس بوده و بی طرف نباشند.

 

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: گاهی اوقات افراد نسبت به نوشت مسلمانان حساس هستند اما آن را بروز نمی دهند که این عمل صحیح نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به جمله «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ» در زیارتنامه عاشورا تصریح کرد: مؤمنان در این زیارتنامه که از امام باقر(ع) نقل شده است اعلام می کنند که با من در صلح و سازشم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با کسی که با شما در جنگ است و دوستم با کسی که شما را دوست دارد و دشمنم با کسی که شما را دشمن دارد.

 

وی تأکید کرد: مؤمن باید اهل تکلیف بوده و موضع خود را در مقابل دشمنان دین به صورت شفاف اعلام کند همچنین که باید با دوستان و پیروان دین اعلام وفاداری کند.

 

تولی و تبری از پیام های قیام امام حسین (ع) است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت:بی تفاوتی نسبت به امور از نظر شرعیت قابل قوبل نیست و اهل بیت (ع) نیز آن را نمی پسندند، به قول شهید مطهری باید انسان باید هم دافعه داشته باشد و هم جاذبه.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اظهار داشت: مؤمن باید شفاف، بصیر و بینا بوده و مباحث را به طور کامل درک کرده و موضع گیری صحیح داشته باشد و در خصوص مسائل مختلف اعلام وفاداری یا بیزاری کند.

 

وی شعار مرگ بر آمریکا را مصداق تبری از دمشنان اسلام خواند و اذعان داشت: برخی مسلمانان با دشمنان اعلام برائت نمی کنند، از گفتن شعار مرگ بر آمریکا می هراسند این درحالی است که آمریکا دشمن دین است و باید نسبت به آن اعلام برائت و بیزاری کرد.

 

امام جمعه ارومیه اعلام برائت از دشمنان را تبری دانست و گفت: مسأله تولی و تبری از فروعات دین اسلام است که باید همچون نماز، روزه، حج، خمس و زکات مهم شمرده شده و به آن عمل شود.

 

وی تأکید کرد: مسأله تولی و تبری از پیام های قیام اباعبدالله الحسین (ع) است که باید از آن درس گرفته و در رفتار، کردار، نوشته ها و سخنرانی های خود آن را رعایت کنیم.

 

مکتب امام حسین با برگزاری مجالس عزاداری حفظ شده است

رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به روایات به اهمیت کار مداحان اهل بیت(ع) گفت: همانگونه که عزاداری، غمگین شدن و اشک ریختن در ماتم حسینی اجر و پاداش اخروی دارد، مداحی و مرثیه سرایی در خصوص ذکر مصیبتهای اباعبدالله الحسین نیز ارزشمند بوده و دارای اجر معنوی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: اینکه کسی روضه گفته و ما عزاداری کرده و محزون شویم سیره اهل بیت (ع) است، با برگزاری این مجالس است که نهضت عاشورایی ادامه یافته و مکتب  امام حسین (ع) حفظ شده است.

 

آقایان به لحاظ شرعی حق تصرف در درآمد و اموال خانم ها را ندارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی همچنین به موضوع درامد خانم ها و آقایان اشاره کرد و گفت: از لحاظ شرعی و طبق آیات قرآن کریم، درآمد خانم ها مختص خود آنهاست و آقایان حق تصرف در آن را ندارند.

 

وی اظهار کرد: بهتر است که زوج ها در اداره زندگی با هم مشارکت داشته باشند اما اگر خانم بخواهد درآمد خود را برای خود حفظ کند آقا نمی تواند او را مجبور کند به از درآمدش به او بدهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: از نظر شرعی خانم ها مختار هستند درآمد خود را هزینه کنند، به والدین خود کمک کرده، از مال خود در راه خدا ببخشند و احسان کنند بگونه ای که به حق و حقوق مرد تضییع نشده و به آبروی او خدشه ای وارد نشود، اگرچه بهتر است برای گرم و شیرین شدن زندگی و مورد احترام مرد قرار گرفتن، همسر خود را در جریان بگذارد.

 

وی گفت: خانم ها در هزینه کرد ارث خود مختارند همچنان که از لحاظ شرعی باید خمس ما خود را همچون مردان به طول کامل بپردازند./936/201/ب1

ارسال نظرات