۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۲۹۵۷۲۸
احکام(۷)

ویژگی‌های عزاداری برای امام حسین

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عزاداری معصومین دارای ویژگی‌هایی است که برای انسان‌های عادی این ویژگی‌ها وجود ندارد، گفت: اطعام عزاداران و پوشیدن لباس سیاه از ویژگی‌های منحصر به فرد عزاداری برای اهل بیت(ع) به‌ ویژه امام حسین(ع) است.
فرهنگ عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر ربانی شامگاه امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان اینکه برای عزاداری امام حسین(ع) ویژگی‌های بیان شده که در ماتم انسان‌های عادی چنین ویژگی‌هایی ذکر نشده است، اظهار داشت: در ماتم انسان‌های عادی مردم دعوت به صبر می‌شوند ولی در ماتم امام حسین(ع) و سایر ائمه(ع) بنابر یادآوری است.

 

وی افزود: گرفتن اربعین و چهلم فقط برای امام حسین(ع) ذکر شده و برای دیگران گفته اند فقط سه روز عزاداری کافی است و نیازی به گرفتن اربعین نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در عزاداری امام حسین(ع) زمان مهم نیست و هر سال این عزاداری نو می‌شود در حالی که برای ماتم انسان‌های عادی چنین چیزی ذکر نشده است.

 

حجت الاسلام ربانی اظهار کرد: برای عرض تسلیت روایت شده که مستحب است برویم به خانواده فرد تسلیت بگوییم ولی اگر زمان زیادی گذشته به خاطر یادآوری مصیبت نیازی به تسلیت نیست اما برای معصومین(ع) یادآوری مستحب است.

 

وی افزود: برای عزای دیگران سفارشی برای سیاه پوشی نشده و فقط خانواده متوفی برای اینکه مردم آن‌ها را بشناسند توصیه به پوشیدن سیاه شده‌اند ولی در خصوص معصومین(ع) این کار مستحب است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: خواندن نماز با لباس سیاه کراهت دارد اما انسان می‌تواند با لباس سیاه در مجلس عزادای امام حسین(ع) شرکت کرده و نماز بخواند.

 

وی با بیان اینکه گرفتن مجلس عزا و اطعام عزاداران برای امام حسین(ع) مستحب است، افزود: برای دیگران این کار به هیچ وجه توصیه نشده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گریه زیاد و مداحی برای امام حسین(ع) اشکالی ندارد، یادآور شد: مداحی و گریه زیاد برای ماتم انسان‌های عادی کراهت دارد./968/پ202/ف

ارسال نظرات