۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۹۵۸۳۹
با مشارکت بیش از 100 روحانی؛

ویژه برنامه‌های بصیرت عاشورایی در خراسان رضوی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بیش از 100 روحانی با ارائه خدماتی چون سخنرانی، اقامه نماز جماعت، پاسخگویی و مشاوره در برگزاری طرح بصیرت عاشورایی مشارکت دارند.
گنابادي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی صبح امروز در نشستی خبری گفت: برنامه های اوقاف و امور خیریه به مناسبت ماه محرم در محل بقاع متبرکه و نیز موقوفات ویژه عزاداری سیدالشهداء(ع) با عنوان ویژه برنامه های «بصیرت عاشورایی» برگزار می شود

 

وی با اشاره به مشارکت 105 بقعه متبرکه در طرح بصیرت عاشورایی، افزود: به دلیل اهمیت فعالیت فرهنگی در حاشیه شهر، افزون بر بقاع متبرکه، 180 مسجد در حاشیه شهر نیز تحت پوشش این طرح قرار دارند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد در تبیین جزئیات برنامه های بصیرت عاشورایی اظهار کرد: پاسخگویی به مسائل شرعی در 49 بقعه متبرکه، نصب پوسترهای سبک زندگی حسینی، برپایی خیمه های معرفت در 12 بقعه متبرکه، اقامه نماز جماعت ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا در 88 بقعه متبرکه، حرکت دسته جات عزاداری به مقصد بقاع متبرکه در 92 بقعه، برگزاری مراسم شام غریبان در 58 بقعه، محافل انس با قرآن در 24 بقعه، برگزاری مراسم شهادت امام سجاد(ع) در 59 بقعه و اطعام در مجالس عزاداری در 53 بقعه از جمله برنامه های طرح بصیرت عاشورایی است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی همچنین پیش بینی کرد: مراسم سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در 90 بقعه، اربعین حسینی در 85 بقعه و روز شهادت امام رضا(ع) در 79 بقعه برگزار شود.

 

وی تصریح کرد: برگزاری ویژه برنامه «لبیک یا حسین» در روزهای دوم و سوم محرم، تجمع شیرخوارگان حسینی در 5شهر استان، ویژه برنامه «احلی من العسل» در روز ششم محرم ویژه دانش آموزان شهرهای مشهد و نیشابور، برنامه «رهروان زینبی» در شهرهای سبزوار، مشهد و گناباد در روز 12 محرم، برنامه «نهضت بیداری با خطبه های علوی» در اول ماه صفر در سه شهر استان از دیگر برنامه های اوقاف و امور خیریه به مناسبت ماه محرم و صفر خواهد بود.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد یادآور شد: 102 روحانی با ارائه خدماتی چون سخنرانی، اقامه نماز جماعت، پاسخگویی و مشاوره در برگزاری طرح بصیرت عاشورایی مشارکت دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه استقبال از زائران پیاده امام هشتم(ع) با عنوان «قدم های آسمانی تا امام مهربانی» نیز جهت استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و امامزادگان برای خدمات رسانی به زائران امسال در 32 پایگاه اجرا خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: همچنین 15 نشست علمی صنفی وقف به منظور ترویج فرهنگ وقف در طی ماه های محرم و صفر برگزار خواهد شد.

 

وجود چهار هزار موقوفه ویژه سیدالشهدا در استان

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این که چهار هزار موقوفه برای برپایی عزای سیدالشهدا(ع) در استان وجود دارد، از رسانه ها خواست تا از فرصت ماه محرم برای اطلاع رسانی و ترویج و احیای فرهنگ وقف به ویژه با موضوعات روز استفاده کنند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان این که حدود 15 درصد رقبات موقوفات یا سند اجاره آنها منقضی شده و یا فاقد سند هستند، افزود: با توجه به این که به فتوای همه مراجع تقلید، تصرف در موقوفه با چنین وضعیتی اشکال شرعی دارد، متولیان هر چه سریع تر باید نسبت به تمدید یا تنظیم سند اقدام کنند.

 

راه اندازی دفاتر مشاوره وقف و انجمن های وقف یاوران در استان

وی در خصوص تنوع نیات واقفین اظهار کرد: در گذشته تنها 60 نیت وقف در فهرست نیات سازمان اوقاف وجود داشت اما در پی ابلاغ ریاست سازمان مبنی بر بازنویسی وقف نامه ها و احصای مجدد نیات با لحاظ همه قیود و ملاحظات واقف، این تعداد به 700 نیت افزایش یافته است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی نخستین استانی است که دفتر مشاوره و راهنمای وقف را به منظور سهولت انجام وقف و نیز شناخت اولویت های روز برای وقف راه اندازی کرده و افزون بر مشهد، در 6 شهر دیگر استان نیز این دفاتر راه اندازی شده است.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد یادآور شد: انجمن های وقف یاوران نیز با تأکید بر استفاده از ظرفیت خیران در ترویج فرهنگ وقف تشکیل شده است که در زمینه ایثار و شهادت، قرآن، علم و فناوری، حوزه های علمیه و غیره به صورت خاص فعالیت دارند.

 

وی مسجد، عزاداری امام حسین(ع) و نیازهای اجتماعی همچون ازدواج، ایتام و مستضعفین را مهم ترین موضوعات وقف ها برشمرد و اضافه کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، 159 وقف به ثبت رسیده است که توجه جدی به نیازهای حال و آینده در این موقوفات مشهود است./930/202/ب3

ارسال نظرات