۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۹۵۹۲۴
از ابتدای سال تاکنون؛

86 وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 86 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه این استان به ثبت رسیده است.
حجت الاسلام سهرابي مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از ثبت 86 وقف جدید در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: این موقوفات با نیات مختلفی از جمله روضه سیدالشهدا(ع)، نیازهای آموزشی، مسائل درمانی، حوزه های علمیه و سایر موارد در شهرستان های هشت گانه این استان از سوی واقفان نیک اندیش به ثبت رسیده اند.

 

وی با بیان اینکه ارزش ریالی موقوفات جدید ثبت شده در خراسان شمالی بیش از 45 میلیارد ریال برآورد شده است، اظهار کرد: اکنون در این استان چهار هزار و 998 موقوفه با 9 هزار و 835 رقبه وجود دارد.

 

حجت الاسلام سهرابی با تأکید بر هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه، خاطرنشان کرد: واقفان خیراندیش باید وقف های جدید خود را در راستای رفع نیازهای فرهنگی، آموزشی، درمانی، حوزه های علمیه و غیره به ثبت برسانند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 65 درصد موقوفات موجود در استان با نیت اطعام عزاداری امام حسین(ع) وقف شده اند، تصریح کرد: این در حالی است که نیازها و کاستی ها در سایر بخش های فرهنگی، قرآنی، آموزشی و درمانی خراسان شمالی بسیار بیشتر بوده و رفع آنها نیازمند مشارکت واقفان و خیران است.

 

وی گفت: با وجود این اجرای درست و امینانه نیات واقفان از جمله وظایف ذاتی نهاد اوقاف و امور خیریه بوده و این اداره کل نیز در این زمینه نظارت جدی را انجام می دهد.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه احداث خوابگاه برای دانشجویان و دانش آموزان، کمبودهای بخش سلامت و نیازهای آموزشی موارد مهمی از نیازهای خراسان شمالی هستند که واقفان می توانند برای رفع آنها اقدام به ثبت وقف کنند، تصریح کرد: افزون بر این عموم مردم می توانند با انجام وقف های مشارکتی سهمی در رفع مشکلات جامعه داشته باشند.

 

به گفته وی در حال حاضر سه وقف مشارکتی در استان خراسان شمالی ایجاد شده که با جمع آوری هزینه و افزایش درآمد طرح خود را اجرا می کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه از سنددار شدن تمامی موقوفات استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: تاکنون اسناد مالکیت بیش از 52 درصد موقوفات استان در شهرستان های هشت گانه اخذ شده و بر اساس برنامه تا پایان سال جاری تمامی موقوفات خراسان شمالی دارای سند رسمی می شوند.

 

وی بدهکاری ادارات و دستگاه های دولتی خراسان شمالی به نهاد اوقاف و امور خیریه را یکی دیگر از چالش های این نهاد برشمرد و گفت: در حال حاضر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بیش از 40 میلیارد ریال از ادارات دولتی استان طلب دارد و به دلیل اینکه ادارات مزبور توانایی پرداخت این طلب را ندارند اسناد مالی مزبور برای تعیین تکلیف به سازمان اوقاف کشور ارسال شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه عدم پرداخت اجاره بها و وجود مطالبات از مشکلات اساسی نهاد اوقاف خراسان شمالی است، خاطرنشان کرد: مقرر شده تا این بدهی ها از محل مجموع اعتبارات دولت و نه از اعتبارات وزارتخانه های مربوط به این سازمان پرداخت شود.

 

وی پایین بودن اجاره بهای موقوفات به نسبت قیمت روز را یکی دیگر از چالش های این نهاد در استان دانست و افزود: متأسفانه در سال های گذشته قیمت اجاره املاک وقفی در خراسان شمالی بسیار پایین در نظر گرفته می شد و در شرایطی که بر اساس قانون می بایست سالانه 10 درصد به مبلغ اجارات افزوده شود، این موضوع در مورد املاک وقفی استان اعمال نمی شد.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: از این پس اجاره بهای تمامی موقوفات خراسان شمالی با همکاری دادگستری و بر اساس قیمت کارشناسی شده روز تعیین شده و از سوءاستفاده های احتمالی در این زمینه جلوگیری می شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات