۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۹۵۹۳۱
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی:

مقابله امروز ایران با آمریکا، تجلی فرهنگ جهاد و شهادت است

خبرگزاری رسا ـ دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با بیان این که فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان یک اصل در جامعه اسلامی مطرح است، گفت: رهبر انقلاب همواره بر جهاد و شهادت تأکید دارند در واقع مقابله امروز ایران با آمریکا، چیزی جز تجلی فرهنگ جهاد و شهادت نیست.
مشيري دبيراتاق فکر تبليغ

حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به تأکیدات قرآن و اهل بیت(ع) به مقوله جهاد، اظهار کرد: منظور از جهاد، جهاد فی سبیل الله و هدف نهایی در آن خدواند است ولی جهاد در حوزه های مختلفی از جمله جهاد علمی و نیز تلاش و جهاد برای مبارزه با فساد، وجود دارد.

 

وی با بیان این که نمونه جهاد داعشی ها حتی با اسلوب اهل تسنن هم مغایرت دارد، افزود: چیزی که به عنوان جهاد در داعش انجام می شود و در آن فقط جهاد نظامی مطرح است در واقع با هیچ قاعده خاصی تطابق ندارد چه برسد به اسلوب و قوانین جنگی حضرت رسول(ص).

 

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در ادامه  با یادآور شدن اهمیت جهاد در اسلام به منشور جنگی مسلمانان اشاره و بیان کرد: در زمان خلیفه دوم به سفارش او و نظارت حضرت علی(ع)، تمام سفارشات و خطابه های پیامبر(ص) به لشکر اسلام به صورت مجدد برای اجرای در جنگ ها تدوین شد.

 

استاد حوزه به برخی آیه های قرآن پیرامون اهمیت جهاد و فضیلت های آن اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه های 10 و 11 سوره صف در قرآن، جهاد را به عنوان بهترین تجارت معرفی کرده، در آیه 88 توبه، تمام خیر و خوبی ها را در جهاد بیان کرده، آیه 69 عنکبوت جهاد را سبب هدایت دانسته و در آیه 6 همین سوره نیز خداوند جهاد را به نفع خود فرد اعلام کرده و دیگر این که پروردگار برتری مجاهدان در راه خدا را در آیه 95 سوره نساء بیان می کند.

 

حجت الاسلام مشیری با اشاره به آرم و نماد سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: آیه 60 سوره انفال که خداوند می فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ؛ و هر آنچه می توانید از نیرو فراهم کنید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانید» در رأس پرچم این سپاه قرار دارد و امروز شاهد تجلی قدرت ایران در مقوله جهاد نظامی شده ایم و این ناشی از تبلور و اجرای این آیه شریفه است بنابراین اگر در سایر حوزه ها از جمله کشاورزی، صنعت و اقتصاد نیز این آیه  الگو شود به طور حتم در این عرصه ها نیز به همین اقتدار و پیروزی می رسیم.

 

فرهنگ جهاد و شهادت یک اصل در جامعه اسلامی است

وی با بیان این که فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان یک اصل در جامعه اسلامی مطرح است، اظهار کرد: اگر ملتی جهاد نظامی داشته باشد، هرگز بردگی و اسارت را نمی بیند و در غیر این صورت باید منتظر هر گونه اتفاقی در اوضاع جامعه اش باشد بنابراین هرگز نباید اهمیت مقوله جهاد و شهادت را در جامعه  فراموش کرد، امام کاظم(ع) در این خصوص می فرمایند «هرکس تلخی حق برایش ناگوار باشد، تلخی باطل بر او ناگوارتر است».

 

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به عدم همراهی مردم کوفه، مدینه و مکه با امام حسین(ع) در جریان کربلا، تصریح کرد: امام حسین(ع) در طول مسیر حرکت از مکه به مدینه از سه شهر بزرگ مکه، مدینه و کوفه گذشتند و یاری خواستند ولی هیچ کس با ایشان همراه نشد؛ تمام کسانی که حاضر به مقابله با بنی امیه در جریان کربلا نشدند به نحوی به سرنوشت و بلای عظیمی گرفتار شدند از جمله مکه که پس از واقعه کربلا در جریان تخریب کعبه، کشتار زیادی داشتند و کوفیان که پس از آن هرگز روز خوشی ندیدند و این ها نتایج دور شدن از فرهنگ جهاد و شهادت و یاری نکردن ولی خدا بود.

 

استاد حوزه، روی کار آمدن و دست یافتن به حکومت اسلامی و عزت و اقتدار را نتیجه جهاد دانست و اظهار کرد: ایران در زمان قاجار به دلیل غفلت از جهاد و مقاومت تجزیه شد و بسیاری از مناطق حساس کشور از دست رفت همچنین حاکمان رفتاری ذلیلانه با رعیت داشتند ولی وقتی دست به قبضه شمشیر بردیم و در دفاع از ارزش ها جهاد کردیم ورق چرخید از جمله این که ایران  با تقدیم 200 هزار شهید در دوران دفاع مقدس توانست عزت و اقتدار خود را حفظ و بر دشمن اجازه تجاوز به خاک کشور را ندهند.

 

وی در ادامه به سرنوشت عراق از دوران صدام تا کنون اشاره کرد و افزود: عراق در جریان جنگ، از سوی صدام، بعد در زمان جنگ با خود صدام و درنهایت درگیری آمریکا با عراق، بیش از هشت میلیون کشته دادند و این مربوط به زمانی است که فرهنگ جهاد وشهادت مورد غفلت واقع شد.

 

مقابله امروز ایران با آمریکا، تجلی فرهنگ جهاد و شهادت است

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با یادآور شدن این که پیامبر(ص) به عنوان رهبر جهاد فی سبیل الله در تمام عرصه های جهاد نظامی، فرهنگی و اقتصادی موفق بودند، خاطر نشان کرد: رهبری همواره بر جهاد و شهادت تأکید داشتند و این مقابله امروز ایران با آمریکا، چیزی جز تجلی فرهنگ جهاد و شهادت نیست؛ فقط جهاد نظامی می شود مثل داعش، تنها جهاد اقتصادی نیز سبب عدم امنیت وآرامش در آن جامعه می شود بنابراین جهاد باید همه جانبه باشد، همچون بدنی که تمام ابعاد آن در پیکره باهم رشد می کنند.

 

استاد حوزه با اشاره به حدیث حضرت رسول(ص) که فرمودند «هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى نکنند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود»، اظهار کرد: پیامد و نتیجه سکوت در مقابل باطل و عدم مقابله و نهی کردن آن باعث تسلط کفر می شود و در نتیجه آن قدر ظلم می کنند که درمقابل، نتوانیم هیچ اقدامی انجام دهیم و این چیزی که در جریانات مختلف تاریخی قابل مشاهده است.

 

حجت الاسلام مشیری بیان کرد: قرآن در آیه 89 سوره نساء می فرماید «همان گونه که خودشان کافر شده‏اند آرزو دارند [که شما نیز] کافر شوید تا با هم برابر باشید پس زنهار از میان ایشان براى خود دوستانى اختیار مکنید تا آنکه در راه خدا هجرت کنند پس اگر روى برتافتند هر کجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بکشیدشان و از ایشان یار و یاورى براى خود مگیرید».

 

وی به سه راهبرد قرآنی برای مقابله با دشمن ارائه داد و اظهار کرد: آیه 60 سوره انفال که به عنوان یک راه برد قرآنی مؤثر در مقابله با حمله و طمع دشمن، آیه سوم سوره مائده که پیروی از ولایت را سبب یأس دشمن معرفی می کند و سومین راهکار قرآن، آیه 29 سوره فتح است.

 

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با یادآور شدن این که مکتب اهل بیت(ع) تنها مکتبی است که تا کنون در مقابل دشمن مقاومت کرده است، خاطرنشان کرد: لبنانی ها با وجود سه اقلیت در کشورشان و در حالی که شیعیان در اقلیت اند ولی با توانستند با 33 روز جهاد و مقابله، اسراییل را از پای درآورند از طرفی دیگر غزه وقتی تصمیم به تسلیم شدن در برابر اسراییل گرفت و خواست تا با کمک داعشی مقابله کند، ضربه ها و خسارات بسیاری بر آن ها وارد شد و در نهایت بار دیگر برای نجات به سراغ ایران و حزب الله رفتند.

 

حجت الاسلام مشیری در ادامه با تأکید این مطلب که شیعیان ایران، سوریه و لبنان همچون خاری در چشم دشمنان اسلام هستند، بیان کرد: امروز عربستان به عنوان بازیچه آمریکا است که به راحتی از آن در جهت اهداف خود استفاد می کنند./844/301/ب1  

ارسال نظرات