۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۹۵۹۳۴
مدیر مدرسه علمیه معصومیه:

قساوت قلب کوفیان ناشی از دنیاگرایی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسین(ع) قرآن ناطق بود و تمام سخنان حضرت در صحرای کربلا همه کلام قرآن بود، گفت: دنیا گرایی موجب شد که قرآن در قلب کوفیان اثر نکرده و آن‌ها در مقابل امام حسین(ع) جبهه گیری کنند.
حجت الاسلام حميد ملکي مدير مدرسه علميه معصوميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید ملکی شامگاه امروز در برنامه پرسمان قرآنی با اشاره به اینکه عملکرد قرآن در قلب انسان مادی‌گرا و انسان با ایمان متفاوت است، گفت: قرآن برای مؤمن شفا بوده و برای ظالم موجب شقاوت و خسران است.
 
وی افزود: برای اینکه قرآن در قلب و روح انسان اثر گذار باشد و انسان بتواند به درک مفاهیم قرآنی برسد باید نگاه خود را از مادی‌گرایی صرف تغییر دهد زیرا مادی‌گرایی و دنیا گرایی موجب بسته شدن درب های قلب و روح انسان به روی ایمان و مفاهیم مرتبط با آن می شود.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت امام حسین(ع) قرآن ناطق بودند و اگر کلام ایشان از ابتدای محرم تا روز عاشورا بررسی شود می‌بینیم که یک کلام نبوده که از دهان ایشان بیرون آمده باشد و آیه قرآن نباشد، تصریح کرد: اما به این علت که کوفیان و مردم شام دنیا گرا بودند و تمام توجه آن‌ها به خواسته‌های دنیوی و آرزوهای دور دراز معطوف شده بود نتوانستند کلام قرآن را بفهمند.
 
حجت الاسلام ملکی با بیان اینکه البته توجه به این نکته ضروری است که تمام مردم کوفه مثل هم نبودند و عده‌ای از مردم کوفه هم بودند که در کنار امام حسین(ع)قرار گرفتند، اظهار کرد: کسانی که دید صرفاً مادی داشتند به خاطر اینکه بتوانند محبوب طاغوت زمان شده و به نعمات دنیوی دست پیدا کنند قرآن را نشنیده گرفتند و دست به خون فرزند رسول خدا(ص) رنگین کردند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر ماهم نمی‌خواهیم به درد کوفیان گرفتار شویم باید تا می‌توانیم از دنیا و جلوه‌های رنگارنگ آن پرهیز کرده و به اندازه نیاز از دنیا توشه برداریم، گفت: شهوت قدرت و مقام انسان را از رسیدن به مواهب اخروی دور کرده و موجب می‌شود انسان آخرت خود را به دنیا بفروشد.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: همچنین برای اینکه از قرآن و درک مفاهیم آن محروم نشویم باید از قسم خوردن زیاد حتی برای کارهای خوب پرهیز کنیم زیرا قسم خوردن حتی برای کارهای خوب سنت ناپسندی است.
 
حجت الاسلام ملکی با بیان اینکه زیاد قسم خوردن برای کارها ناپسند و سوء استفاده از قسم قلب انسان را به روی معارف و حقایق قرآنی بسته و انسان را از درک معارف قرآنی بی بهره می کند، یادآور شد: خداوند در سوره بقره در آیه 24 این موضوع را مورد تأکید قرار داده و به انسان‌ها یادآور شده حتی برای اصلاح میان مردم و تببین حرف خود برای دیگران هم از قسم راست استفاده نکند./968/پ202/ف

ارسال نظرات