۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۹۵۹۳۷

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ تشرف رییس دانشگاه بی‌نظیر بوتو پیشاور پاکستان به حرم رضوی، اهدای بیش از دو هزار اثر به موزه آستان قدس رضوی، برگزاری کلاس های «بصیرت افزایی در آیینه عاشورا» ویژه زائران غیرایرانی، تقدیر از موزه داران آستان قدس رضوی و برگزاری اجتماع دانش آموزی عزاداران حسینی از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، رییس دانشگاه بی‌نظیر بوتو پیشاور پاکستان ضمن تشرف به حرم مطهر رضوی گفت: بیداری اسلامی، حرکت به سوی دموکراسی جهانی به وی‍ژه در میان کشورهای اسلامی است.

 

رییس دانشگاه بی‌نظیر بوتو پیشاور پاکستان در رابطه با فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه بین‌المل، به ویژه بیداری اسلامی گفت: این فعالیت‌ها موجب شده تا روند بیداری اسلامی هر روز علاقمندان و پیروان بیشتری یابد که این امر زمینه‌ مناسبی برای گسترش تعالیم و آموزه‌های والای اسلامی را فراهم کرده است.

 

وی عنوان کرد: برای بسیاری از فعالان آموزشی و فرهنگی مشاهده فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه‌های گوناگون بسیار جالب و شگفت‌انگیز است و می‌تواند الگوی مناسبی برای موسسات آموزشی فرهنگی دیگر کشورها قرار گیرد تا آنان با بهره‌گیری از این فعالیت‌ها روند رشد و پیشرفت دانش و علوم مختلف را فراهم سازند.

 

اهدای بیش از 2 هزار اثر ارزشمند به گنجینه آستان قدس رضوی

در ششماه نخست امسال، دو هزار و 152 اثر ارزشمند اعم از تمبر و اقلام پستی، سکه و اسکناس توسط عاشقان امام هشتم(ع) به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

 

314قطعه سکه طلا و نقره، یک هزار و 19 قطعه سکه مس و نیکل، 412 قطعه سکه مسی، 25 قطعه سکه برنز، 9 قطعه سکه یادبود نقره و طلا از جمله این آثار اهدایی است.

 

از دیگر آثار اهدایی می توان از یک هزار و 144 قطعه تمبر، 26 جلد آلبوم تمبر، 325 طغری پاکت مُهر روز ، پاکت نامه تمبردار و بدون تمبر دوره های قاجار و پهلوی، کارت پستال و اقلام پستی اعم از تلگراف، لیبل پاکت نامه های دوره قاجار و ... نام برد.

 

698  برگ اسکناس و 28 دسته چک، چک و چک پول و سفته نیز توسط اهداکنندگان بارگاه منور امام رضا(ع) وقف این گنجینه شده است، از دیگر اقلام اهدایی می توان به سه جلد کاتالوگ تمبر، اسکناس و سکه، یک عدد مهر سنگی ابطال تمبر از کشور چین، کلاه سکه دوزی شده با 26 سکه طلای دوره قاجار اشاره کرد.

 

یادآور می شود؛ علاقه مندان همه روزه می‌ توانند از ساعت 8 تا  17:45 و در روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 از گنجینه تمبر، اسکناس و سکه واقع در طبقه منها ی یک موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند.

 

کلاس های «بصیرت افزایی در آیینه عاشورا» ویژه زائران غیرایرانی

 همزمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام، کارگاه ها و کلاس‌های آموزشی با موضوع «بصیرت افزایی در آیینه عاشورا» ویژه زائران غیرایرانی برگزار می‌شود.

 

در طول سال همواره کلاس ها و کارگاه های آموزشی در موضوعات مختلف دینی نظیر سیره رضوی، اخلاق، نهج البلاغه، آموزش و تفسیر قرآن، احکام و معارف اسلامی برای زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است.

 

با توجه به فرا رسیدن ماه محرم برنامه های این کلاس ها نیز حال و هوای حسینی و عاشورایی به خود گرفته است و تلاش شده تا با تبیین فرهنگ و قیام عاشورا، پیام ها و درس های ارزنده ای از این طریق به مخاطبان داده شود.

 

با کلاس آموزشی ویژه زائران عرب زبان با موضوع «بصیرت دینی در آیینه عاشورا (وظایف عزاداران امام حسین(ع) و درس ها و پیامد های قیام عاشورا)» با حضور استاد احمد آل سلیمان همه روزه از ساعت 9:30 در رواق دارالرحمه حرم مطهر برگزار می شود.

 

کلاس آموزشی ویژه اردو زبانان نیز از سوی استاد الفت، حسین جویا و حجت الاسلام دیدارعلی اکبری همه روز ساعت 9 در محل سردر شرقی صحن جامع رضوی، اتاق 40 برپا می شود.: زائران آذری زبان نیز می توانند از کلاس های آموزشی که به همین منظور برای آن ها در نظر گرفته شده است، همه روزه از ساعت 10:00 در رواق غدیر بهره‌مند شوند.

 

اجتماع دانش آموزی عزاداران حسینی

همزمان با ششم ماه محرم، اجتماع باشکوه دانش آموزی عزاداران حسینی در صحن جامع بارگاه منور رضوی برگزار می شود.

 

همزمان با روز بزرگداشت شهادت قاسم ابن الحسن(ع)، اجتماع باشکوه دانش‌آموزان عزادار به منظور پاسداشت مقام نوجوان کربلا حضرت قاسم(ع) و تاسی از زندگی این حضرت تحت عنوان «احلی من العسل» مصادف با ششم محرم برگزار می شود.

 

این مراسم روز سه شنبه 28 مهر ماه از ساعت 9:30 تا 10:45 در صحن جامع رضوی برگزار می شود که عزاداری، مرثیه سرایی، سینه زنی، نوحه خوانی و اقامه نماز ظهر و عصر از جمله برنامه های این مراسم خواهد بود.

 

گفتنی است، این برنامه با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برای دانش آموزان دبیرستانی و راهنمایی در نظر گرفته شده است.

 

تقدیر از موزه داران آستان قدس رضوی

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم تقدیر از موزه داران این سازمان، از موزه های این آستان مقدس به عنوان مکانی برای نشر فرهنگ ایرانی اسلامی نام برد.

 

محمدهادی زاهدی با اشاره به اینکه نباید به موزه ها همچون مکانی که فقط چند شیء در آن نگهداری می شود، نگریست، گفت: موزه داران باید زبان گویای اشیاء باشند و فرهنگ اصیل ایران را به دنیا و بازدیدکنندگان معرفی کنند.

 

وی اضافه کرد: حرکت به سمت موزه محتوایی و مفهومی را باید جدی گرفت و با بهره گیری از فن آوری های روز، پیام ها را منتقل کرد.

 

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: موزه داران، سربازان و فرماندهان عرصه فرهنگی هستند و آشنا کردن مردم با ملیت، مذهب و هویت خود از وظایف ملی و مذهبی کارکنان بخش های مختلف موزه های آستان قدس رضوی به شمار می رود.

 

زاهدی افزود: موزه داران با مسلح شدن به سلاح دانش، فراگیری علوم روز و معرفی آثار موزه ای به بازدیدکنندگان می توانند اشیای موزه ای را از حالت صامت به ناطق تبدیل کنند.

 

وی با بیان اینکه موزه داران در پاسداشت فرهنگ غنی کشور نقش بسزایی دارند، گفت: باید از فرصت خدمت به زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی استفاده کرد و با اخلاق خوش، لبخند رضایت را بر لبان بازدیدکنندگان موزه ها نشاند.

 

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأکید کرد: کارکنان موزه های آستان قدس رضوی، همواره کار و خدمت به مردم را بر تمام خواسته های خود مقدم می دانند و در ایام تابستان سال جاری نیز از 7 صبح تا 10 شب برای خدمات رسانی به مردم و اشاعه فرهنگ رضوی فعالیت کردند که این تلاش بی وقفه شایان قدردانی است/1308/203/ب2

ارسال نظرات