۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۲۹۵۹۴۲
احکام (۸)

حرمت برخی از رفتارهای مرسوم در عزاداری

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در دنیا و آخرت هیچ چیز بیشتر از شرکت در عزاداری امام حسین(ع) ثواب ندارد، گفت: انجام بعضی از کارها که متأسفانه امروز در عزاداری ها مرسوم شده حرام است.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر ربانی شامگاه امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه شرکت در عزاداری های امام حسین(ع) ثواب بسیار زیادی برای دنیا و آخرت انسان دارد، گفت: با وجود اینکه هیچ چیز نمی‌تواند جای ثواب عزاداری امام حسین(ع) را پر کند متأسفانه برخی از کارهایی که در عزاداری ها انجام می‌شود حرام است؛ برای مثال نسبت دادن رفتار و کارهای دروغ به امام حسین(ع) برای ایجاد شور در مجالس حرام است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بعضی از افراد برای اینکه بخواهند ثواب شرکت در عزاداری ها را خیلی زیاد جلوه دهند برای مثال می‌گویند که امام حسین(ع) کفش عزاداران را جفت می‌کند یا امام زمان(عج) فلان کار را برای عزاداران امام حسین(ع) انجام می‌دهد که این عمل هم از مصادیق حرمت است.

 

حجت الاسلام ربانی با اشاره به اینکه غلو کردن در خصوص مقام اهل بیت و امام حسین(ع) کار بسیار ناشایستی است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از مداحان این‌قدر در مقام امام حسین(ع) غلو می‌کنند که ایشان را به مقام خدایی می رسانند و شأن امام معصوم را رعایت نمی کنند.

 

وی اظهار کرد: انسان نمی‌تواند بدون وضو بر نام اهل بیت(ع) و خداوند دست بزند و این کار حرام بوده به همین دلیل انداختن بنرها و کاغذهایی که به نام امام حسین(ع) مزین شده و کنیه ایشان یعنی اباعبدالله بر آن قید شده حرام است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی از کارهایی که ما در عزاداری انجام می دهیم نشانه هتک حرمت امام حسین(ع) است مثلاً کوبیدن بر روی طبلی که نام مبارک امام حسین(ع) برآن نوشته شده حرام است.

 

وی افزود: همچنین شستن لباس نجس با پرچم و لباس‌هایی که نام امام حسین(ع) بر آن منقوش شده از سوی تمامی مراجع حرام اعلام شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان بدون وضو حق ندارد بر هیچ نوشته ای که نام ائمه(ع) بر آن است دست بزند، تصریح کرد: دست زدن بر نوشته‌های روی ماشین و روی پرچم ها و بنرهای عتبات مصداق ارتکاب به حرام تلقی می شود.

  

وی یادآور شد: ایجاد شبهه و دشمنی در مردم نسبت به اهل بیت و امام حسین(ع) نیز از محرماتی است که نباید در ایام عزاداری و غیر از آن انجام داد./968/پ202/ف

 

ارسال نظرات