۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۲۹۶۰۰۶
استاد حوزه علمیه تهران:

دلیل انحراف از صراط مستقیم بی ایمانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به موضوع بی ایمانی در جامعه، گفت: بی ایمانی افراد آن‌ها را عاقبت به جایی می‌کشد که از راه الهی خارج شوند.
حجت الاسلام والمسلمين علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی رییس بنیاد فارِس المومنین، شامگاه شنبه 25 مهر و در شب چهارم ماه محرم در مسجد امیر(ع) تهران، گفت: یقین، حقیقت قلبی است که دارای سه ویژگی کلی است که اولین آن صفتی است برای علم، یعنی علمی که به انسان اطمینان می‌دهد.

 

وی افزود: دومین ویژگی یقین این است که یقین نوعی از آگاهی است که با قطعیت همراه است و غیر قابل بازگشت است.

 

استاد اخلاق، با بیان مطلبی در خصوص سومین ویژگی یقین، بیان داشت: در هر شرایط یقین باید مطابق با واقعیت باشد، به این معنا که یقین عین واقعیت است به آن نمی‌شود خدشه‌ای وارد کرد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که یقین مراتب مختلفی دارد، گفت: اولین مرتبه یقین این است که از گفتار کسی که برای ما سخنانش اطمینان بخش است استفاده کنیم، دقیقا مانند به‌کارگیری روایات از سوی معصومین و بزرگان دین.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: دومین مرحله یقین یافتن، مراجعه به حکم عقل است، یقین پیدا کردن از راه استدلال و برهان را هم از همین راستا می‌توان به‌شمار آورد.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین در رابطه با علم یقین، بیان داشت: علم با دیدن، چهارمین ویژگی در راه یقین یافتن است، یعنی با دیدن یا حس کردن یک پدیده به ذات وجودی آن یقین پیدا می‌کنیم، مورد پنجمی هم وجود دارد که فانی شدن محض در حقیقت است، مانند اعتقادات کلی که از ابتدا انسان با آن‌ها آمیخته می‌شود.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی، در خصوص جنس یقین، بیان داشت: تنها کسی که می‌تواند از یقین مطلق بگوید امام علی(ع) است، ایشان جنس یقین را نور می‌نامند و خود را در راه کسب یقین از حضرت ابراهیم(ع) بالاتر می‌دانند.

 

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از این سخنرانی به رابطه ایمان و یقین از درگاه روایات، اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) می‌گوید یقین پایه ایمان است، روایات مختلفی نیز از ائمه اطهار نقل شده است که کاملا به موضوع یقین اشاره مستقیم دارند.

 

وی در مورد دیدگاه سیدالشهدا(ع) درباره ذات الهی، اظهار داشت: امام حسین(ع) در دعای عرفه، دلیل غایب بودن خدا را بنابر اهمیت وجود وی می‌داند، ما نیز باید بیاموزیم که اگر از ما پرسیدند خدا را اثبات کنید باید بگوییم شما ابتدا اثبات کنید خدا نیست، زیرا حتی شیطان هم به‌وجود خدا ابراز دارد.


رییس بنیاد فارِس المومنین در پایان با اشاره به نتایج یقین طبق قرآن، بیان داشت: اول اینکه در سوره بقره و آیه 242 به این نکته توجه داده می‌شود که؛ خدا وجود دارد اما ما به فکر وادار نمی‌شویم در سوره آل عمران و آیه 103 آیه‌ای آمده است تا ما هدایت شویم، درست مانند امام حسین(ع) که در قتلگاه ابتدا شمر را هدایت کرد و سپس به سرزنش وی پرداخت./ 856/202/ب3

ارسال نظرات