۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۹۶۰۴۰
استاد حوزه علمیه:

اسلام تنها در مسائل فردی خلاصه نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: کسانی که اسلام را در مسائل فردی خلاصه می کنند و کاری به مسائل اجتماعی ندارند به اسلام خیانت کرده اند.
اسلام سياسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید کمیل باقرزاده فعال فرهنگی شب گذشته در مسجد ولیعصر کرمان گفت: همه ائمه و انبیا هستی و زندگی شان را در راه خدا صرف کردند اما چرا می گوییم امام حسین متفاوت است؛ وقتی در زیارت جامعه کبیره که شناسنامه اهل بیت است صفاتی را ذکر می کنیم شامل همه ائمه می شود و فرقی بین هیچ کدام نیست بلکه همه یک حقیقت واحد هستند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: همه اهل بیت یک نور هستند و هدف همه آن ها یکی بوده اما خود اهل بیت برای امام حسین تفاوت قائل شدند؛ این تفاوت به شرایط زمان امام حسین بر می گردد که هیچ کدام از اهل بیت در آن شرایط واقع نشدند؛ خطری برای دین در زمان امام حسین پیش آمده بود که در زمان هیچ یک از ائمه پیش نیامد.

 

این فعال رسانه ای اظهار داشت: اگر خطری که زمان امام حسین برای دین ایجاد شده بود برای مثال در زمان امام هادی هم پیش می آمد واکنش امام هادی با واکنش امام حسین هیچ تفاوتی نداشت اما در زمان ابا عبدالله موجودیت دین زیر سؤال می رفت؛ امام به علت این که جلوی خطر ایستاد امام حسین شد و نامش جاودانه ماند.

 

تفاوت دین حقیقی و دین ظاهری

حجت الاسلام باقرزاده تأکید کرد: به مجموعه ای از باور ها به همراه باید و نباید هایی را دین می گویند به عبارتی دیگر دین باور به یک سری اصول است و تبعیت از فروع آن است؛ در قرآن می خوانیم خداوند رسولش را با دینی حق فرستاد تا بر همه ادیان غلبه کند؛ از این آیه می فهمیم دین حق فقط یک چیز بوده و دیگر ادیان حق نیستند.

 

وی ادامه داد: اسلام اسمی برای تنها دین حق است اما دو گونه اسلام وجود دارد؛ اسلام ظاهری زبانی و قولی است برای مثال کسی کافر حربی است و همان دم که عرصه را تنگ دید اسلام آورد دیگر خونش حلال نیست؛ اسلام آن، اثر ظاهری و فقهی دارد نه این که بی اثر باشد.

 

حجت الاسلام باقر زاده عنوان کرد: اسلام حقیقی اسلامی است که دیگر به شهادتین اکتفا نشود و به اجرای احکام تأکید شود؛ وقتی اسلام ظاهری که همان شهادتین باشد وارد در قلب انسان شود انسان مسلمان به اسلام حقیقی می شود؛ در سوره حجرات می خوانیم اعراب آمدند گفتند که ایمان آوردیم اما قرآن پاسخ داد که هنوز ایمان در قلب هایتان جاری نشده پس بگویید که اسلام آوردیم.

 

وی تأکید کرد: عمل لازمه ایمان است از همین رو هر جا در قرآن کلمه ایمان آورده شده عمل هم پشت سر آن توصیه شده است؛ در روایت می خوانیم ملعون است کسی که بگوید ایمان قول بدون عمل است در واقع آن اسلام ظاهری است که صرف گفتار است و عملی پشت آن نیست.

 

این فعال رسانه ای اظهار داشت: اسلام حقیقی جامعیت دارد به این معنا که هم بر امور فردی و هم امور اجتماعی فرد ناظر است؛ اسلام حقیقی در نماز و روزه و اعمال فردی خلاصه نمی شود بلکه به امور اجتماعی نیز می پردازد؛ اسلام حقیقی همانطور که برای احکام فردی به صورت ریز حرف دارد برای مسائل کلی نیز حرف دارد.

 

وی ادامه داد: آیا می شود پذیرفت اسلامی که در مسائل نماز و روزه مستحبات و مکروهات زیادی دارد در مورد حاکم جامعه و وضعیت اجتماعی چیزی نگفته باشد؟ کسی که اسلام را به مسائل شخصی محدود می کند خائن به اسلام حتی اگر از سر نفهمی چنین چیزی را بگوید.

 

حجت الاسلام باقر زاده گفت: دین حقی که امام حسین اهل و یارانش را فدای آن کرد در مسائل فردی طهارت و نجاست خلاصه نمی شد؛ خطری که در زمان امام حسین متوجه دین می شد بعد اجتماعی آن بود و افرادی امام حسین را نصیحت می کردند که شما به این مسائل سیاسی کار نداشته باشید و گوشه ای نماز بخوانید و مردم را آموزش دهید.

 

وی تأکید کرد: برخی ساده لوحان و سهل اندیشان گمان می کردند می توان با یزید بیعت کرد و مسلمان ماند در واقع هر کجای تاریخ ضربه خوردیم از چنین آدم هایی بود متأسفانه در زمان کنونی هم همین است؛ وقتی معاویه مرد یزید مروان را فرستاد پیش امام حسین تا از او بیعت بگیرد و نصیحت کرد که امام حسین بیعت کند و شر درست نکند اما امام حسین گفت اگر حاکم جامعه بخواهد یزید باشد باید فاتحه اسلام را بخوانیم.

 

این فعال فرهنگی تأکید کرد: امام خمینی تعریف می کند وقتی در اوایل نهضت در تهران زندان بودم مولوی و پاکروان از بزرگان ساواک در اتاقی به حضرت امام گفتند سیاست دروغ و نیرنگ است و به عبارتی سیاست یعنی پدر سوخته بازی پس سیاست را به ما بسپارید چون شأن شما اجل از این است؛ امام هم پاسخ دادند باشد چنین سیاستی مال شما که در روزنامه ها نوشتند تفاهم بین خمینی و حکومت ایجاد شد.

 

وی ادامه داد: برخی افراد تا جایی با دین هستند که دنیایشان بچرخد اما جایی که دنیایشان در خطر باشد دین داران کم می شوند؛ حر در کربلا در دوراهی دین و دنیا قرار گرفت و به درستی دین را انتخاب کرد./9704/202/ب1

ارسال نظرات