۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۹۶۱۱۴
استاد حوزه علمیه:

عاشورا تجلی عبودیت سیدالشهدا بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که شهادت که بالاترین مقام است باید مُهر عبودیت داشته باشد، اظهار داشت: امام حسین چون عبد بود قیام کرد و با طاغوت مبارزه کرد و چون خود را عبد خدا می‌دانست به دعوت مسلمانان پاسخ داد زیرا خواست خدا را اطاعت می‌کرد و تمام زندگی و هستی خود را در راه خدا داد.
حجت الاسلام رزاقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ااسلام عزیزالله رزاقی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به این که عبودیت بالاترین مدال در درگاه خداوند است، گفت: عبودیت فراتر از بندگی است و عصاره ای از عبادت خداوند و بندگی است زیرا عبد بودن یعنی این که تحت فرمان مولا باشی و آنچه که خواست مولا است را انجام دهی.

 

وی عبودیت را جوهره ربوبیت دانست و افزود: بالاترین مخلوق خداوند پیامبر(ص) است و وقتی خداوند می‌خواهد پیامبر(ص) را مورد تمجید قرار دهد از واژه عبد استفاده می کند و خود پیامبر(ص) هم افتخارش این بود که خود را عبد خداوند می‌دانست.

 

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که عبد خدا بودن یعنی مطیع و گوش به فرمان پروردگار بودن، خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) هم می فرماید عزت من در این است که عبد خدا هستم.

 

وی با اشاره به برخی آیات قرآن که بعضی انسان‌های مؤمن را مشرک دانسته است، گفت: منظور در آن آیات شرک خفی است و آن فقدان عبودیت است که در برخی انسان‌ها وجود دارد؛ برای مثال وقتی طلبکار می‌آید و طلب خود را می‌خواهد و انسان در نماز است عبودیت این است که نماز را بشکند و قرض خود را بدهد و این که خدا چه می‌خواهد مهم است نه آنچه ما فکر می‌کنیم بهتر است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که اجتناب از طاغوت ملاک عبودیت است، خاطرنشان کرد: انسان هرچه که عبادت کند ولی از طاغوت اجتناب نکند عبد نخواهد بود و قرآن او را مشرک دانسته است.

 

وی با بیان این که شهادت که بالاترین مقام است باید مُهر عبودیت داشته باشد، اظهار داشت: امام حسین(ع) چون عبد بود قیام کرد و با طاغوت مبارزه کرد و چون خود را عبد خدا می‌دانست به دعوت مسلمانان پاسخ داد زیرا خواست خدا را اطاعت می‌کرد و تمام زندگی و هستی خود را در راه خدا داد.

 

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به آیه 73 سوره انبیا بیان داشت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان این آیه شریفه را مربوط به امامان می‌داند و مقام عبد بودن را برای آنها ثابت می‌کند و کربلا ظهور این عبودیت است./843/پ202/ف

ارسال نظرات