۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۹۶۱۳۴

عراقچی: ظریف و موگرینی بیانیه مشترک صادر می کنند/ صالحی: برای اجرای تعهدات منتظر دستور رییس جمهور هستیم

خبرگزاری رسا ـ معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه از صدور بیانیه مشترک ظریف و موگرینی تا پایان امروز خبر داد و رییس سازمان انرژی اتمی نیز گفت: برای اجرای تعهدات خود منتظر دستور رییس جمهور هستیم.
عراقچي علي اکبر صالحي مذاکرات هسته اي 1+5 با ايران مذاکرات هسته اي در وين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در گفت وگو با بخش خبری ساعت 14 شبکه یک سیما، درباره روند اجرای برجام گفت: امروز طبق توافق قبلی روز تصویب برجام است.

 

وی بیان کرد: امروز روزی است که اتحادیه اروپا لغو تحریم ها را اعلام می کند، اوباما نیز تحریم های مربوط به رییس جمهور آمریکا را لغو می کند و تحریم های مرتبط با کنگره نیز تعلیق خواهد شد.

 

بیانیه مشترک ظریف و موگرینی امروز صادر می شود

مسؤول پیگیری اجرای برجام بیان کرد: بعد از این که این اقدامات در امروز انجام شود، آقای دکتر ظریف و خانم موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد.

 

وی در پاسخ به سؤال دیگری لغو تحریم ها را دارای دو مرحله دانست و گفت: در مرحله اول قانون تحریم ها لغو می شود که زمان آن امروز است اما اجرای آن در مرحله بعد است که یک سری کارها را باید دو طرف انجام دهند.

 

 

عراقچی اظهار داشت: در این فاصله زمانی یک سری اقدامات باید از سوی جمهوری اسلامی ایران در نطنز، فردو و اراک انجام شود و طرف مقابل نیز باید یک سری اقدامات درباره لغو تحریم ها انجام دهند تا روز اجرا فرا برسد و در آن زمان عملا تحریم ها برداشته خواهد شد.

 

برای انجام اقدامات عملی منتظر دستور رییس جمهور هستیم

علی اکبر صالحی رییس ازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در این بخش خبری تاکید کرد: اقدام اجرایی جمهوری اسلامی ایران از زمان دستور رییس جمهور آغاز می شود.

 

وی بیان کرد: طبق توافق صورت گرفته ما باید سری سانتریفیوژها را برچینیم و به تعداد مورد نظر که بیش از شش هزار مورد است برسانیم.

 

صالحی تاکید کرد: زمان اجرای این کار به دستور رییس جمهور بستگی دارد و ایشان نیز بر اساس ملاحظاتی که خواهند داشت و اطلاعاتی که از دو طرف دریافت خواهند کرد نسبت به این کار اقدام می کنند.

 

 

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: البته آقای دکتر روحانی یک نامه به ما داده اند اما زمان اجرای عملیات و تعهدات ایران در آن مشخص نیست.

 

اجرای تعهدات ایران بیش از دو ماه زمان نخواهد برد

صالحی افزود: ما باید مطلع شویم که اتحادیه اروپا و رییس جمهور آمریکا لغو تحریم ها را اعلام کرده اند که تا این لحظه چنین خبری را دریافت نکرده ایم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مدت زمان اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: اجرای تعهدات ایران از زمانی که شروع شود حداکثر دو ماه بیشتر طول نخواهد کشید. /924/پ201/ج
 

ارسال نظرات