۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۹۶۱۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

پرورش و مراقبت نفس از مقدمات رسیدن به تعالی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، پرورش و مراقبت نفس را از مقدمات رسیدن به تعالی دانست و گفت: نفس اماره، لوامه، ملهمه، ‌راویه، مریه و مطمئنه از مراحل شش گانه نفس و رسیدن به تعالی انسان است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
عزاداري محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سید طه موسوی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در جمع عزاداران حضرت اباعبدالله(ع) در مصلای شهرکرد، با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، اظهار داشت: سوره فجر در شأن امام حسین(ع) است و قرائت این سوره در نمازهای واجب و مستحب سفارش بسیار شده است.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: «یاایتها النفس المطئمنه...» که در این سوره آمده است، مصداق نفس مطمئنه همان حضرت امام حسین(ع) است که مورد خطاب پروردگار قرار گرفته و پیامبر و خدا از یاران آن حضرت راضی هستند.

 

حجت الاسلام موسوی، در ادامه به مراحل شش گانه رسیدن انسان به تعالی اشاره کرد و گفت: پرورش نفس و مراقبت، از مقدمات رسیدن به تعالی است.

 

وی، نفس اماره، لوامه، ملهمه، ‌راویه، مریه و مطمئنه، را از مراحل شش گانه نفس و رسیدن به تعالی انسان بیان کرد و نفس اماره را آن وجود نفسانیتی دانست که به انسان امر می کند و ما را به چراندن حیوانیت درون وا می دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نفس اماره که خداوند در قرآن قسم یاد می کند، «لا اقسم بالنفس الوامه و لا اقسم باالقیامه»، نشان دهنده اهمیت این نفس است که به اندازه قیامت مهم است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که یکی از نام های قیامت، یوم الحسره است چراکه در آن روز انسان ها خود را ملامت می کنند، گفت: این حسرت دوگانه است، یعنی مؤمنان نیز حسرت می خورند که خدایا چرا در دنیا با این همه صحبت معصومین و حجت ها،‌ عمر خود و جوانی خود را اینگونه سپری کرده ایم.

 

وی، محاسبه را شرط ایمان و مؤمن بودن دانست و گفت: امام کاظم(ع) به یکی از فرزندانش فرمودند:‌ »خودت را در عبادت خدا مقصر بدان»؛ چراکه انسان نمی تواند در حیطه مقام پروردگار عالم عبات کند و غالباً عبادت های ما دچار اشکال است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، شرط رسیدن به مرتبه دوم تعالی انسان را مهار نفس سرکش دانست و یادآور شد: انسان رشد یافته کسی است که نفس ملامت گر داشته باشد و کسی که بتواند نفس سرکش اماره را تحت کنترل بگیرد و بعد نفس لوامه او را مورد ملامت قرار دهد، از نفس ملهمه برخوردار می شود.

 

حجت الاسلام موسوی، گفت: ‌انسان ملهمه به مقام بصیرت می رسد و خیر و شر را تشخیص می دهد؛ مراجع بزرگ و انسان هایی که به چشم برزخی رسیده اند، از این نفس برخوردار بودند.

 

وی به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب درباره بصیرت اشاره کرد و افزود: تمام فرمایش رهبری در سال های اخیر درباره بصیرت همین است که مردم ما با دوری از گناه به جایی برسند که بدانند چه کاری درست و چه کاری غلط است و خودشان تشخیص بدهند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، تقوا را بازکننده چشم و گوش انسان دانست و اظهار داشت: یکی از آثار وضعی حرام خوری، چه عمدی و چه غیرعمدی، این است که دعا به اجابت نمی رسد.

 

این مقام مسؤول، آثار دیگر حرام خوری را یادآور شد و گفت: حرام خوری، پرده می اندازد و بصیرت را از انسان می گیرد و نصیحت و وعظ در گوش او فرو نمی رود.

 

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: انسانی که شکمش با لقمه حرام پر شود، گوشش بدهکار حرف حق نخواهد شد؛ اگرچه از زبان امام زمان(عج) باشد.

 

وی، کف و سوت زدن لشگریان یزید از شهادت امام حسین(ع) در قتلگاه را نتیجه لقمه حرام دانست و گفت:‌ وجود مقدس امام حسین(ع) نصیحت ها را بیان فرمودند؛ اما لشگر یزید حتی در کنار گودال قتلگاه به شادمانی پرداختند و کف زدند و سوت کشیدند که فرزند زهرا(س) را کشته اند./9457/202/ب3

 

ارسال نظرات