۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۲۹۶۱۵۵
استاد حوزه علمیه:

تمدن مبتنی بر عدالت امیرمؤمنان زمینه‌ساز کربلا شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: بسیاری از کسانی که در کربلا مقابل حضرت امام حسین(ع) ایستادند شخص او را دوست داشتند اما تمدن او را که مبتنی بر عدالت حضرت امیرمومنان(ع) بود نمی‌پذیرفتند.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه بعد از ظهر امروز در مراسم عزاداری ماه محرم در مسجد دانشگاه تهران، گفت: اسلام دین اجتماعی است اما بسیاری از مسلمانان به آن نگاه اجتماعی ندارند.

 

وی با اشاره به بیانی از علامه محمد تقی جعفری در خصوص تمدن و فرهنگ، عنوان کرد: از نظر علامه جعفری تمدن تشکل هماهنگ انسان‌ها در حیات معقول با روابط عادلانه در پیشرفت مادی و معنوی است اما فرهنگ به اموراتی ضعیف‌تر از قانون مربوط می‌شود.

این استاد حوزه افزود: اسلام قوانیی را مطرح می‌کند که وقتی جزئیاتی بین آن ایجاد شود نظام متقنی را ارائه می‌دهد، یزید نماینده تمدن منهای اسلام بود تمدنی که به عنوان مثال پول بیت‌المال را بین مسلمانان تبعیض‌آمیز تقسیم می‌کرد همین عدالت اهل‌بیت(ع) سبب کینه غالب افرادی می‌شد که بدون عدالت بیت‌المال را دریافت کرده بودند.

 

تمدن مبتنی بر عدالت امیرمومنان زمینه‌ساز کربلا شد

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: بسیاری از کسانی که در کربلا مقابل حضرت امام حسین(ع) ایستادند شخص او را دوست داشتند اما تمدن او را که مبنی بر عدالت حضرت امیرمومنان(ع) بود نمی‌پذیرفتند، بسیاری از کوفیان حاضر بودند ظلم معاویه یا یزید را بپذیرند اما این همه عدالت اهل‌بیت(ع) را نپذیرند.

 

وی افزود: بنابراین قلب کوفیان با امام حسین(ع) اما شمشیرهای آنها علیه ایشان بود زیرا امام حسین(ع) نماینده تمدنی بود که پیش‌پرده آن را در حکومت علوی حضرت امیرمومنان علی(ع) دیده بودند، اگر مشاوران امام حسین(ع) در مدینه به ایشان می‌گفتند کربلا نرو به این دلیل بود که می‌دانستند که تفکر علوی پایگاه اجتماعی ندارد.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: با نگاه کلان به ماجرای یالثارات‌الحسین مردم کوفه فهمیده می‌شود که حادثه کربلا شخصی نبوده است اگر چه مظلومیت شخص امام حسین(ع) کمک کرد تا شیعیان به عرصه تمدن علوی وارد شوند.

 

شیعه باید نسبت به مظلومیت تمدن اهل‌بیت آگاه شود

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: در تمدن علوی زیارت حضرت امیرمومنان(ع) چندین برابر زیارت امام حسین(ع) ثواب دارد ما شیعیان باید از مظلومیت شخصی اهل‌بیت(ع) نسبت به مظلومیت تمدنی آنها آگاه شویم، در حقیقت گریه و سوز بر مظلومیت حضرت امام حسین(ع) راه نورانی اشک و سوز بر مظلومیت تمدنی امیرمومنان(ع) است.

 

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: بعد از پیامبر(ص) خلفا خود را جانشین ایشان معرفی کرده و هر آنچه آنها می‌گفتند برای مردم حجت شده بود در حالیکه بر خلاف اسلام حلال و حرام‌ها را تعیین کرده و دستور به قتل و غارت مردم می‌دادند، اما امام حسین(ع) با شهادت خود فسق و فجور خلفایی نظیر یزید را برملا کرد، در حقیقت شهادت امام حسین(ع) خدمت بزرگی به تمدن اسلامی بود./807/202/ب1

ارسال نظرات