۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۹۶۲۳۸
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

مصادیق حفظ آبرو از منظر آیات و روایات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیات و روایات بر حفظ آبروی خود و دیگران تأکید کرد و گفت: آبروداری، مردم داری و حل مشکلات مادی و معنوی مردم از ویژگی‌های ائمه اطهار(ع) و بندگان صالح خدا بوده و مصداق «سفر من الحق الی الخلق» است.
پرديسان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مقدم، استاد حوزه علمیه قم، امشب در پنجمین شب عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد به حفظ آبروی مؤمن در آیات و روایات اشاره کرد و گفت: ریختن‌ آبرو و شکستن حرمت مؤمن از گناهان بزرگ است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ حرمت ایمان و عزت دین ابراز داشت: انسان افزون بر حفظ آبروی مؤمنان باید مراقب آبروی خودش نیز باشد و در گفتار و رفتارش به گونه‌ای عمل کند که آبرو و حرمتش حفظ شود.

 

وی افزود: در مواردی اگر انسان با رفتار و گفتارش موجب توهین به دین و مؤمنان شود؛‌ به طور مثال لباس نامناسب یا کثیفی بپوشد یا لباس و بدنش بوی نامطبوعی داشته باشد، مصداق آبروریزی، وهن به دین و مؤمنان است.

 

حجت الاسلام مقدم، سوءظن را پایه و مقدمه آبروریزی خواند و تصریح کرد: سوءظن از گناهانی است که انسان را به دیدن زشتی‌های مردم دعوت می‌کند، همان گونه که امروزه برخی تلاش می‌کنند نسبت به دین و نظام اسلامی سوءظن ایجاد کنند.

 

وی یادآور شد: یکی از راهکارهای حل مشکل سوءظن، دلسوزی و خدمت نسبت به مردم است، همان گونه که در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) خدمت و حل مشکلات مردم وجود داشته است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: خدمت به مردم فقط مادی نیست، گاهی مهربانی، آبروداری و احترام به آنها خدمت بزرگی است، چنان که پیامبر اکرم(ص) به اصحابشان فرمودند «چه کسی از شما می‌تواند همانند ابی ضمضم باشد که وی هر روز صبح از خداوند درخواست می‌کرد که با آبرویش توفیق خدمت به مردم را داشته باشد».

 

وی با اشاره به مردم‌داری ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی خاطرنشان کرد: مردم داری و حل مشکلات مادی و معنوی مردم از ویژگی‌های عارفان و بندگان صالح خدا بوده و مصداق «سفر من الحق الی الخلق» است.

 

حجت الاسلام مقدم، قرض الحسنه، احترام و حل مشکل مؤمنان را صدقه جاریه خواند و تأکید کرد: در روایات آمده است که بهترین مال آن است که در راه حفظ آبروی خود و دیگران مصرف شود، چنان که هزینه برای تربیت فرزند صالح و برای سبک زندگی اسلامی در خانواده و اجتماع، مصداق حفظ آبرو است./908/پ202/ی

ارسال نظرات