۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۲۹۶۳۸۰
استاد حوزه علمیه:

بصیرت محوری کلید دستیابی به تعالی و تکامل انسان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله توکل با تاکید بر این که بصیرت محوری کلید دستیابی به تعالی و تکامل انسان است، گفت: ضرورت دارد انسان معرفت و بصیرت خود را بالا ببرد و کسی که بصیرت نداشته باشد سریع شانه خالی می کند.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه، امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در مسجد امام رضا(ع) آمل برگزار شد با بیان این که یک گناه برخورد و عقاب خاص خود را دارد، گفت: همه چیز به اعمال و رفتار انسان مربوط است که در حق ما چه می شود.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر خداوند منان در انسان اراده خیر کند به برخورد با او در دنیا تعجیل می شود تا در این ظرف حقیر با او برخورد کند، بیان داشت: گناهان افرادی در این دنیا پاک نشده تا در سرای آخرت تسویه حساب درستی شوند که لیاقت ندارند در دنیا با این افراد برخورد صورت گیرد.


وی خاطرنشان کرد: اگر مردم بدانند چرا بلا نازل می شود به سبب آن هم تشکر می کنند و عده ای از ما دلیل بلاها را نمی دانیم که از وقوع آن ناله و شکایت داریم.


آیت الله توکل با بیان این که بر ما بلاهایی نازل می شود که ضرورت دارد بر اسرار آن آگاه شویم که در این صورت قدردان لطف حضرت حق هستیم، گفت: خداوند منان خیر انسان را می خواهد که در ظاهر قضیه بلایی می آید ولی در مقام ابراز محبت و علاقه است.


استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در اسلام انواع بلاهای عقوبتی، ترفیعی، قهری، تطهیری و امتحانی وجود دارد که هر کدام علت مستقل و حضرت حق نیز در دادن آن هدف مستقلی دارد.


استاد حوزه علمیه قم افزود: بلاهای عقوبتی نتیجه عملکرد غلط افراد است که در محضر حضرت حق معصیت کردند و پروردگار متعال بر آن ها بلا نازل می کند و می خواهد آن فرد را از خواب غفلت بیرون آورده تا خود را درست کند و در مسیر شایسته ای قدم بردارد.


وی با بیان این که خود ما کاری می کنیم که سبب می شود بلاهایی بر سرمان ایجاد شود، گفت: بسیاری از گناهان بخشیده شده و با کرامت با انسان برخورد می شود که ضرورت دارد عملکردهای خود را درست کنیم و در غیر این صورت برخورد صورت می گیرد.


آیت الله توکل با اشاره به این که انسان باید مراقب اعمال و رفتار خود بوده و در مسیر نیکی ها و خوبی ها گام بردارد، بیان داشت: اگر دنبال تقوا و ایمان برویم برکات و ثمرات والایی از آسمان و زمین برای فرد نازل می شود.


استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بلا برای ظالم گناه کار به معنای ادب کردن او است که فرد نافرمانی از دستور حضرت حق داشته و ضرورت دارد ادب شود که باید از این امور در راستای تغییر و تحول خود استفاده کنیم.


وی با بیان این که خداوند منان تا زمانی بلا را نازل می کند که امکان بیداری انسان وجود داشته باشد، گفت: زمانی که بلا قطع شود میدان گناه باز شده که همه بلاها جمع و به یک باره بر فرد وارد می شود.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در سرای قیامت خداوند متعال با بسیاری از افراد کار دارد که نباید زمان حال گناهکاران را ببینیم که همه در پرونده این افراد جمع شده و ثبت و ضبط می شود.


آیت الله توکل با تاکید بر این که بصیرت محوری کلید دستیابی به تعالی و تکامل انسان است، گفت: ضرورت دارد انسان معرفت و بصیرت خود را بالا ببرد و کسی که بصیرت نداشته باشد سریع شانه خالی می کند.


وی خاطرنشان کرد: دسته دیگری از بلاها به عنوان بلاهای ترفیعی بر انسان نازل می شود که دلیل آن ایمان و عملکرد عالی افراد است که خداوند متعال بلا می دهد تا مقام این افراد به مراتب والایی دست پیدا کند که چنین بلاهایی به پیامبران، اهل بیت معصومین(ع)، پاکان و صالحان داده می شود.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که ضرورت دارد انسان از فرصت ها استفاده کرده و در مسیر تقرب الی الله گام بردارد، گفت: خداوند متعال در کنار ما حضور دارد و باید در مسیر نزدیکی و رضایت حضرت حق حرکت کنیم.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که فرصت تعالی و رستگاری در اختیار همه ما انسان ها قرار دارد، بیان داشت: انسان می تواند با اعمال و رفتار خود و حفظ حالات معنوی به جایگاه گرانقدر و ارزشمندی دست پیدا کند.


آیت الله توکل خاطرنشان کرد: گناهانی از سوی همه ما صادر می شود که باید تلاش کنیم زمینه را رفع کرده و با دوری از آن در مسیر صلاح و رستگاری قدم برداریم که برکات و ثمرات والایی برای انسان دارد./1314/202/ب1

ارسال نظرات