۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۲۹۶۵۱۸
آیت الله نمازی:

قلب مؤمن ظرف معرفت و محبت خدا است

خبرگزاری رسا ‌ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه تنها حرف همه انبیای الهی دعوت به توحید و ربوبیت بود گفت: مُخ و قلب اسلام توحید است و بعد نبوت و معاد است و توحید و نبوت و معاد سه رکن و سه پایه اسلام است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی‌فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و هشتاد و ششمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ادامه تفسیر آیه 19 سوره مبارکه آل عمران، گفت: خداوند می فرماید آنچه که از ناحیه خداوند سبحان توسط انبیاء بر بشریت ابلاغ شده است اسلام است.

 

وی افزود: تمام شرایعی که از سوی خدا بر نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، ذکریا و داود نازل شده است همه اینها اسلام است اما اسلام نیز مانند نظام آموزشی عالی در دانشگاه است که همه مقاطع آن آموزش عالی است اما مراتب آن از کارشناسی تا پرفسوری است که همه را به نام آموزش عالی می شناسند اما مراتب آن متفاوت است و اسلام نیز دارای درجات دارد.

 

آیت الله نمازی گفت: آنچه را که ابراهیم(ع) ابلاغ کرده است اسلام است و آنچه را موسی و و عیسی و سایر انبیاء آورده اند آنها هم اسلام است و آنچه را که پیامبر اکرم(ص) ابلاغ کرده است اسلام است، اما اسلامی که ابراهیم و انبیاء بعد از او آورده اند مراتب پایین تری است و آنچه را که پیامبر اکرم(ص) آورده است اسلام اعلای اعلای است که بالاتر از آن وجود ندارد، بنابراین همه اینها اسلام هستند اما مراتب متفاوت است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این همه انبیاء الهی در سه موضوع دعوت به توحید و نبوت و معاد وجه اشتراک داشتند گفت: آیه شریفه می فرماید آنچه نزد خدا به عنوان شریعت است اسلام است، لذا همه ادیان الهی در سه موضوع دعوت به توحید و نبوت و معاد وجه اشتراک داشتند و  از قوم خود می خواستند بنده خدا باشند و از خدا اطاعت کنند.

 

به گفته وی، همه انبیاء به امت های خود گفتند ما از سوی خدا آمده ایم و ما نظیریم و بشیریم و بشارت دهنده به کمال و سعادت و بهشت هستیم و ما مُنظِریم و شما را از عذاب الهی می ترسانیم.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت همه انبیاء الهی از معاد خبر داده اند که انسان ها بعد از موت زنده می شوند، لذا همه انبیاء به اقوام خود گفتند مواظب باشید نافرمانی، سرکشی و ستیزه جویی با خدا نکنید چرا که  شما انسان های ضعیفی هستید که یک روز به دنیا آمده و یک روز خواهید مرد و جایی دفن خواهید شد که تنهای تنها خواهید ماند و هیچ کس به فریادتان نخواهد رسید.

 

آیت الله نماز ی گفت: اهل کتاب، یهود و نصاری با اینکه پیامبر اسلام را می شناختند و فرزندان آنها را می شناسند ومی دانستند بعد از عیسی(ع) پیامبری خواهد آمد با این ویژگی ها، اما در عین حال حسادت کردند کفر ورزیدند.   

 

وی افزود: یهود و نصاری ابتدا تصور می کردند پیامبری که خواهد آمد و بعد از او پرونده نبوت بسته خواهد شد از اولاد بنی اسرائیل است لذا از اینکه پیامبر خاتم از قوم آنها خواهد بود خوشحال بودند اما وقتی مشخص شد پیامبر خاتم از بنی اسرائیل نیست و از قریش است حرف خود را عوض کردند و زیر بار نرفتند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که ما یک دین بیشترنداریم و آن نیز اسلام است اما اسلام نیز مراتبی دارد گفت: در آیه 25 سوره انبیاء خداوند به  پیامبراکرم می فرماید ما قبل از شما هیچ پیامبری نفرستادیم مگراینکه یک پیام داشت و آن پیام دعوت به توحید بود.

 

وی افزود: در آیه 36 سوره نحل می فرماید، ما در هر امتی و هر نسلی فرستاده و پیامبری را اعزام کردیم و خداوند هیچ قومی را بدون پیامبر نگذاشته است و برای همه معلم و هادی و رسول فرستاد، لذا برای هر امتی رسول فرستاده است تا اطاعت کننده و بنده خدا باشند.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: درآیه 59 سوره اعراف، نوح به قوم اش گفت، بنده خدا باشید و سرکشی نکنید چون من نگران روز قیامت هستم که خداوند شما را عذاب کند و در آیه 65 سوره اعراف در رابطه با حضرت هود می گوید، ما برای قوم هود برادرشان را به عنوان نماینده و رسول خود اعزام کردیم  چرا که  انتخاب پیامبر از هر قومی باعث خواهد شد تا آن قوم به پیامبر خود تعصب داشته باشند ومنحرف نشوند.

 

وی از توحید و نبوت و معاد به عنوان سه رکن و سه پایه اسلام نام برد و افزود: همه انبیاء در یک حرف با هم وجه اشتراک داشتند و آن دعوت به توحید و ربوبیت است.  

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به اینکه قلب مومن ظرف معرفت و محبت خدا است یاد آورشد: خداوند می فرماید هیچ چیزی گنجایش مرا ندارد مگر قلب مومن چون قلب مومن خیلی بزرگ است چرا که ایمان به خدا دارد و خداوند نیز طول و عرض ندارد./1307/پ202/ج

ارسال نظرات