۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۲۹۶۵۳۱
بهشتی پور:

اشکالات برجام به گذشتگان مربوط است

خبرگزاری رسا ـ نشست «بررسی برجام» با حضور دانشجویان در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
برجام دکتر حسن بهشتي پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در نشستی با موضوع «بررسی برجام» که عصر دوشنبه 27 مهر ماه در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با این اینکه چرا ما به برجام رسیدیم، گفت: اشکالات برجام به کارهای گذشتگان مربوط است.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: با گسترش تحریم ها و تحریم  نفت و قیمت آن به بشکه ای 300 دلار، دشمنان ما را تحت فشار قرار دادند اما محاسبات آنها غلط درآمد و نتوانستند بانک مرکزی کشور را تحریم کنند.

 

کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه اقدامات گذشتگان منجر شد تا ما در این شرایط قرار بگیریم، خاطرنشان کرد: منتقدان در رابطه با غنی سازی به نکات منفی آن اشاره می کنند و جنبه مثبت را در نظر نمی گیرند، اینکه ما 12 سال مقاومت کردیم به اینجا برسیم و حق غنی سازی را داشته باشیم.

 

بهشتی پور با تأکید بر اینکه راهبرد ایران این بوده است که چرخه سوخت هسته ای باید باشد و این جنبه مثبت برجام است، عنوان کرد: ما در فصل هفتم منشور بین الملل به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت دنیا قرار گرفتیم، این بار تهدیدکنندگی ایران در جهان با وجود اینکه اتهام دروغی است اما علیه ما مطرح شد.

 

وی با انتقاد از افرادی که این شرایط را به وجود آوردند، گفت: ما با سیاست خردمندانه از بحران خارج شدیم و در نهایت به قطعنامه ای رسیدیم، اینکه گفته می شود محدودیت های 10 ساله 25 ساله برای ایران به وجود آمد، در حالی مطرح شد که اوباما می گوید اگر می توانست همه تجهیزات و پیچ مهره های صنعت هسته ای ایران را جمع می کرد اما در ادامه می گوید که ما نمی توانیم.

 

کارشناس مسائل هسته ای افزود: مطلوب ما این بوده است که به غنی سازی دست یابیم و ما به کشور خیانت نکردیم، این یک نرمش قهرمانه بوده است و فرصت برای کشور خریدیم تا فضای جدید را تعریف کنیم و کاری را جلو ببریم.

 

بهشتی پور با اشاره به انتقادهای که نسبت به کاهش تعداد سانترفیوژها مطرح است، گفت : ما 9 هزار بازدهی در سه سال اخیر داشته ایم که این تعداد به پنج هزار و 60 می رسد که همین نیاز ما را تأمین می کند، برخی محاسبه های دوستان اشتباه است .

 

وی با بیان اینکه در تهران فقط 100 کیلو اورانیوم غنی شده استفاده می شود، تصریح کرد: ما 8 تن ذخیره سازی داشتیم در حالی که جای مصرف نداریم در راکتور اراک، تهران و بوشهر که 30 تن مواد  نیاز دارد، استفاده نمی شود، ما برای نسل های آینده نگران نیستیم.

 

کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به پیمان ام پی تی در سال 73 میلادی بین ایران و آژانس، ابراز داشت: تعهداتی به ملت ایران سال 73 میلادی بوده ست و در سال 79 میلادی این تعهدات نادیده گرفته شد، ما انقلاب کردیم که زیر بار تعهدات نرویم، تعهدات بین المللی منوط به همه کشورها است و اینگونه نیست که دنیا از این قاعده مستثنی باشد، این سیتمی ناعادلانه و ظالمانه است، نمی توانیم هر کاری که دوست داشتیم انجام دهیم و ما از روش مناسبی برای مواجه با این موضوع استفاده کردیم.

 

بهشتی پور با بیان اینکه ما موفق به غنی سازی اورانیوم شدیم، بیان کرد: این ایراد  از منقدان برجام گرفته می شود که 20 در صد از غنی سازی را از دست دادیم در حالی که ما به غنی سازی اورانیوم دست یافتیم و برای اینکه تحریم ها پایان یابد این شرایط را پذیرفتیم، شرایطی که ظالمانه بود اما ما زیر بار توقف غنی سازی نرفتیم و این برای ما یک دستآورد است.

 

وی با بیان اینکه شواری عالی امنیت ملی در رأس ملت است که آنها هم بعد از بررسی برجام و تصویب و تصویب مجلس آن را پذیرفتند، گفت: آنها متوجه هستند که متنی را تصویب می کند این متن ما را از شرایط بد خارج می کنند، کشور ما در بدترین شرایط تحریم ها قرار داشت.

 

کارشناس مسائل هسته ای گفت: مقام معظم رهبری تأکید بر اتحاد ملی داشتنند و اینکه اتحاد ملی را دست ندهیم، اگر ما متحد باشیم آمریکا نمی تواند حرف های خود را به ما تحمیل کند، اگر امروز برجام اجرایی شود شش ماه کار دارد تحریم های نفتی پایان یابد و پس در شرایطی هسیتم  که به تدریج تحریم ها برداشته شود.

 

بهشتی پور با بیان اینکه این برجام خیانت تاریخی نیست، گفت: ما به داشتن حداقل ها راضی شدیم تا این پیچ تاریخی را طی شود، سیاست آمریکا و اسراییل نابخردانه است اما شورای امنیت این برجام را به تصویب رسانده است.

 

وی با تأکید بر اینکه نظر مقام معظم رهبری باید فصل الخطاب ما باشد، گفت:  ما تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری بحران ها را پشت سرگذاشتیم، مقام معظم رهبری فرمودند که اگر دیدگاهی نسبت به برجام داشته باشند آن را به صورت علنی مطرح می کنند بنابراین نظرات ایشان نباید تفسیرشود.

 

 کارشناس مسائل هسته ای در ادامه افزود: مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند که نظرات خود را علنی می کند و با هیچ شخصی  تعارفی ندارند، ما نباید نظرات خود را به ایشان تحمیل کنیم و برجام تحت اشراف مقام معظم رهبری بوده است و ما باید از ایشان تبعیت کنیم، این کشور زمانی نجات می یابد که یک نفر حرف آخر می زند.

 

بهشتی پور با بیان اینکه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی بررسی و کار کارشناسی انجام شده است، اظهار داشت: متن دقیق مطالب برجام بیان شده است، اگر مجلس برجام را رد می کرد راه حل دیگر را باید جایگزین آن می کرد.

 

 وی با بیان اینکه کشوری که در فصل هفت شورای امنیت به عنوانی تهدید دنیا معرفی شده است، در ادامه افزود: بر اساس  فصل 41  شورای امنیت همه تحمیل ها به ایران و ارد شدو اکر فصل 42 به ایران نسبت داده می شود مثل یمن مجوز اقدام نظامی به آن داده می شد و این وضعیت ظالمانه بود.

 

کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه ما دست از تحقیق، توسعه و غنی سازی برنداشته ایم، اظهار داشت: ما محدودیت های را پذیرفته ایم و این به ما صدمه ای نمی زند، نظارت تا 25 سال وجود دارد اما 127 کشور دنیا نیز مثل ما همه کنترل ها را پذیرفته اند و از بین این 127 کشور 30 کشور نیروگاه هسته ای دارند و کشور مهمی هستند.

 

بهشتی پور با ادعای اینکه این شرایط واقعبینانه بود تا بهانه را از دست دشمن بگیریم، عنوان کرد: برای فضا سازی توافق ها باید زمینه ای ایجاد شود که بتوانیم کار کنیم، شورای نگهبان که متشکل از 6 نفر حقوق دان هستند این طرح را دیده اند و مجلس شورای اسلامی آن را را تأیید کرده است و قانون اساسی با هیچ شخصی تعارف ندارد.

 

وی مجلس با یان اینکه 167 نفر از مجلس شورای اسلامی به آن رای داده اند، اظهار داشت: اگر قبول نداشتند این را رای نمی دادند، این رای ربطی به رییس مجلس شورای اسلامی ندارد و نباید این جریان را گردن او انداخت و این احترام به اکثریت است.

 

کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه کمسیون برجام بیش از 40 ساعت بحث آن را مورد تأیید قرار داد، گفت: ایران در مواجه با شش قدرت برگ دنیا حرف خودش را به کرسی رساند و در قطع نامه بند 27 امتیاز ایران رویه حقوقی برای کشورها دارد و این باعث افتخار ایران است، این اقدام برجام رویه حقوقی برای سایر کشورها دارد و این باعث افتخار است که در سایه مقاومت ایران به این پیروزی دست یافته ایم.

 

وی با بیان اینکه باید واقعیت ها را در نظر بگیریم، عنوان کرد: بند به بند این توافقنامه بیش از هزار ساعت توسط وزیر، معاون و کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفت، کشورهای غربی حاضر شدند که متن به متن درباره آن وارد صحبت شود بنابراین جفا است که بگویند این سند خیانت است.

 

 کارشناس مسائل هسته ای با ادعای اینکه نکات مثبت برجام از دید منتقدان دور مانده است، اظهار داشت: اینکه از تهدید جنگ رها شدیم شوخی نیست و مسأله جدی بوده و یک بند با جنگ فاصله بوده است.

 

بهشتی پور با بیان اینکه از از بالا به پایین همه نسبت به آنچه گذشته است مسوول هستیم، گفت: این محدویت ها بر اساس شرایط 12 سال گذشته بوده است و ربطی به دولت های قبل ندارد، بنابراین دقت شود به جای اینکه شخصی را مقصر دانست برجام را پذیرفت.

 

وی با بیان اینکه لغو تحریم ها طول می کشد، بیان کرد: عده ای روزی رسیدن به توافق محال می دانستند و امروز هم لغو تحریم ها را محال می دانند اما این بسته به عملکرد ما دارد که از امروز روز اجرای برجام نیاز به زمان است که همه تحریم ها لغو شود./818/پ202/ج

 

ارسال نظرات