۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۵۳۵
استاد حوزه علمیه رفسنجان:

زیارت عاشورا درس دشمن شناسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه رفسنجان، با اشاره به اثرات روحی و روانی اشک و بکاء بر سید الشهدا(ع)، گفت: مهم ترین درس و عبرت عاشورا ولایت پذیری، ایثار، استکبار ستیزی و وفای به عهد است و باید حادثه کربلا را از دید درس و علم نگاه کرد.
عزاداري طلاب کرماني زير خيمه اباعبد الله استکبارستيزي

حجت الاسلام محرابی اناری، مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) رفسنجان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به درس های مکتب عاشورا، گفت: مهم ترین درس و عبرت عاشورا ولایت پذیری، ایثار، استکبار ستیزی و وفای به عهد است و باید حادثه کربلا را از دید درس و علم نگاه کرد.

 

وی با اشاره به این که تجلی ولایت پذیری در کربلا بیش از هر چیزی بارز بود، افزود: عکس العمل حضرت عباس (ع) به امان نامه، صبوری حضرت زینب (س) در مقابل فرمان برادر و اطاعت محض حبیب بن مظاهر، به انسان درس اطاعت پذیری و ولایت مداری را می دهد و به ما یا می دهد که اطاعت فرمان ولی خدا واجب است.

 

حجت الاسلام محرابی اناری با اشاره به شخصیت حر بن یزید ریاحی، اظهار داشت: وقتی حر متوجه اشتباه خود شد، سر را پایین انداخت و از امام عذر خواهی کرد؛ همین موضوع ولایت پذیری این بنده آزاده را می رساند.

 

وی با اشاره به این که عاشورا همیشه زنده است، تاکید کرد: الگوی ولایت مداری امروز ما باید اصحاب امام حسین (ع) در کربلا باشند و بدانید ارزشمند ترین درس عاشورا برای جهان امروز اسلام همان ولایت مداری و اطاعت محض از ولایت فقیه است که می تواند بسیاری از مشکلات جهان اسلام را خاتمه دهد.

 

این کارشناس مسایل دینی با اشاره به نقش بصیرت در حادثه عاشورا، اظهار داشت: عنصر بصیرت خصوصیت بارز یاران امام و دشمنان وی بود؛ در واقع بصیرت موجب سعادت مندی و جاودانه شدن یاران امام بود و عدم بصیرت موجب بدبختی دشمنان وی شد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که کربلا درس دشمن شناسی و استکبار ستیزی است، تصریح کرد: اگر می خواهیم دشمن شناسی را از کربلا بیاموزیم، باید کیفیت عزاداری و دیدگاه خود را نسبت به این موضوع تغییر داده و با ادبیات صحیح در کلاس عاشورا شرکت کنیم.

 

وی اظهار داشت: با اهتمام به اصول عزاداری، توجه به عزاداری سنتی، دوری از خرافات و اهمیت دادن به شعارهای اصیل عاشورا از جمله شعار( هیهات من الذله)، می توان استکبار ستیزی و دشمن شناسی را از کربلا آموخت و آن را در کنه ذات خود، نهادینه کرد.

 

این کارشناس مسایل مذهبی با اشاره به اهمیت زیارت عاشورا و مضامین عالی آن، تصریح کرد: زیارت عاشورا درس دشمن شناسی است و ما باید اهتمام زیادی به مضامین گهربار این زیارت داشته باشیم.

 

حجت الاسلام محرابی اناری با اشاره به فرهنگ عاشورا، تاکید کرد: عاشورا نوع برخورد ما را در مقابل دشمنان مشخص می کند؛ فرهنگ عاشورا زیر بار زور نرفتن و هیهات من الذله گفتن است.

 

وی با اشاره به این که عاشورا برای مسؤولان ما درس های فراوانی دارد، گفت: کربلا به ما می فهماند که نباید از دشمن ترسید و ذوب در قدرت و دستگاه او شد؛ بلکه باید با جلب رضای الهی پیوسته در مسیر حق قدم برداشت و در راه تعالی کلمه توحید جان نثاری کرد.

 

وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد یاران ابا عبدالله، تاکید کرد: بارز ترین صفات اصحاب امام حسین(ع) ولایت مداری، ایثار، شجاعت، وفای به عهد و استکبار ستیزی است.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) رفسنجان با اشاره به سایر ویژگی های یاران سیدالشهدا (ع)، اظهار داشت: یاران امام حسین(ع) نسبت به دشمن سرسخت و با دوستان رئوف و مهربان بودند و بی شک آن ها مصداق آیه شریفه( اشداء علی الکفار رحماء بینهم) بودند.

 

این کارشناس مسائل مذهبی به توصیه صاحبان منبر و مبلغان عرصه دینی پرداخت و گفت: صاحبان سخن باید به تبیین و تشریح فرهنگ اصیل عاشورا بپردازند.

 

وی تبیین کرد: باید مردم را نسبت به حربه های شیطانی در عزاداری آشنا کرد؛ چرا که شیطان در تلاش است تا با ایجاد شبهه و تغییر فرهنگ عزاداری زمینه انحراف این مجالس را فراهم کرده و تیشه به ریشه فرهنگ عاشورایی بزند.

 

حجت الاسلام محرابی اناری در پایان در خطاب به روحانیان و صاحبان سخن، گفت: مردم را از ورود فرهنگ شیعه انگلیسی به عزاداری ها آگاه کنید و افکار عمومی را نسبت به فرقه شیرازی ها بصیر کنید./9701/301/ب3

ارسال نظرات