۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۹۶۷۱۰
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

میزان ارث زنان از مردان کمتر نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه زن از شوهر مهریه و نفقه دریافت می‌کند و در مقابل از همسر و پدرش هم ارث می برد، گفت: اگر ما مجموع این موارد را با هم جمع کنیم خواهیم دید نه تنها ارث زنان از مردان کمتر نیست بلکه زن هم برابر با همسر خود از مزایای اقتصادی برخوردار می شود.
احکام ارث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه عده‌ای تفاوت ارث زن و مرد در نظام حقوقی اسلام را بهانه‌ای برای تبعیض آمیز بودن این قوانین شرعی عنوان کرده اند، گفت: این موضوع یک تفاوت ظاهری است و تبعیضی در کار نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: خداوند به علت ظرافت های زنانه و نقش مادری زن را از انجام فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معاش خانوداه مستثنی کرده است و این وظیفه را به مرد داده به همین دلیل تفاوت‌های ظاهری در ارث زن و مرد وجود دارد.

 

حامی ادامه داد: حتی این تفاوت‌ها به نفع خانواده است و از آن جایی که مرد درآمد خود را برای رفاه خانواده مصرف می‌کند بازهم به صورت غیر مستقیم زنان از تفاوت ارث مردان بهره مند می شوند.

 

وی افزود: زن از شوهر مهریه و نفقه دریافت می‌کند و در مقابل از همسر و پدرش هم ارث می برد که اگر ما مجموع این موارد را با هم جمع کنیم خواهیم دید نه تنها ارث زنان از مردان کمتر نیست بلکه زن هم برابر با همسر خود از مزایای اقتصادی برخوردار می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: زمانی که در جوامع غربی زنان از کوچکترین حقوق مادی و معنوی برخوردار نبودند و مانند یک کالا در اختیار همسر خود بوده و همسرشان بر آن‌ها مالکیت مطلق داشت، زنان در جوامع اسلامی نه تنها از حق مالکیت برخوردار نبودند بلکه در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی هم از آزادی عمل برخوردار بودند.

 

محامی با بیان است که زن بر درآمدهای اقتصادی و ارث خود اختیار کامل داشته و شوهرش نمی‌تواند در این زمینه برای آن تصمیم گیری کند، تصریح کرد: زنان همچنین بر مهریه خود استقلال کامل داشته و در این زمینه پدر و برادرانشان نمی‌توانند بر آن‌ها اعمال حاکمیت کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه اسلام بر مبنای تناسب و مسؤولیت های زن و مرد حقوق و تکالیف آن‌ها را مشخص کرده است که این تناسب عالی ترین شکل برای تقسیم‌بندی حقوق و تکالیف است، یادآور شد: در نظام های غربی که به شدت ادعای برابری و عدالت دارند بدون توجه به توانمندی‌های جسمی زنان می‌آیند زن و مرد را در همه امور برابر قرار می‌دهند که این موضوع نه تنها عادلانه نبوده بلکه بدترین شکل تبعیض علیه زن و نظام خانواده است. /968/پ202/ف

ارسال نظرات