۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۹۶۷۵۷
استاد حوزه علمیه تبریز:

زیارت عاشورا اعلام موضع اعتقادی است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام عبدالله پور با بیان این‌که در فضیلت زیارت عاشورا روایات فراوانی ذکر شده است، گفت: زیارت عاشورا نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده‌ای دارد.
زيارت عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عسگر عبدالله پور، استاد حوزه علمیه تبریز، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز با بیان این‌که در فضیلت زیارت عاشورا روایات فراوانی ذکر شده است، گفت: زیارت نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده عجیبی دارد.

 


وی ادامه داد: درباره زیارت حضرت سیدالشهدا روایات فراوانى وجود دارد و در خصوص زیارت عاشوراى معروف، احادیث متعددى از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است، امام باقر(ع) این زیارت را به یکى از اصحابش به نام «علقمة بن محمد حضرى» آموزش داده است.

 


وی افزود: آنچه به عنوان متن زیارتی خوانده می‌شود از نظر محتوا و جهت دهی، از حساسیتی ویژه برخوردار است. به همین جهت ائمه(ع) با آموختن نحوه زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غنای بیشتری بخشیده‌اند.

 


این استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به آثار سازنده زیارت عاشورا، ابراز داشت: زیارت عاشورا، که از تعالیم امام باقر(ع) است، به سبب آثار سازنده فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی شیعه و نشانه گرفتن خطر انحراف اهمیت ویژه ای دارد.

 


وی با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع)، اذعان داشت: اگر مردم می‌دانستند در زیارت مزار امام حسین(ع) چه فضیلتی است، از شوق آن جان می دادند، زیارت عاشورا یک خط کشی میان اندیشه علوی و اندیشه باطل است که در برابر ائمه(ع) ایستادند.

 


حجت الاسلام عبدالله پور، ادامه داد: زیارت عاشورا از احادیث قدسی است. روایت صفوان در مورد زیارت عاشورا بیان کننده این امر است که جبرئیل امین این زیارت را از طریق خداوند متعال برای پیامبر(ص) قرائت کرد و این زیارت از طریق معصومان به امام باقر(ع) رسید و از طریق این امام معصوم به دست شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رسیده است.

 


وی با اشاره به سیره و مسلک علما و بزرگان شیعی، تصریح کرد: علما و بزرگان ما بر خواندن عاشورا و مداومت به آن تأکید فراوان داشته اند و خود نیز این کار را انجام می داده اند و یکی از علل موفقیت اکثر بزرگان و علما خواندن زیارت عاشورا بوده است./854/202/ب1

ارسال نظرات